Annons

A300 objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Om det är den "långa" änden du är ute efter (du har förmodligen redan kit-objektivet som klarar vidvinkel-kort tele) så kanske en 70-300 skulle vara något att titta på, kanske http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=137564

Blir ju motsvarande 450mm på din kamera så räcker till fåglar etc. Mycket bättre bildkvalitet än en "superzoom" också...

bara mina .02
 
Köp det här... Jag har ett sådant och kan enkelt påstå att det är klart ett bra optikval.. Lätt smidigt samt skarpt och bra..Och inte ett smack sämre än en omtalad dyrare annan optik "ifrån förr".. Snarare kanske bättre egentligen....Läs länken nedan så ser/inser du nog du kan spara kr här... och ändå få bra fungerande grejor..

.Och spar 2000 kr av dina 3000 du tänkt lägga som max till en beg bra blixt.. Du får ju en toppmodel blixt för 2000 kr beg .. en som går att styra trådlöst med din kamera ...... För om jag inte minns fel så klarar alla Sonykameror av att styra trådlösa blixtar från start...Så skulle jag råda dig investera dina kr.. För är man 13 bast så kan man behöva den bästa lösningen.. Och både blixt tele samt blixten som då löser dina inomhusbilder enkelt ihop med kitoptiken är garanterat alla dagar i veckan en bra deal.. Så hade jag roddat min dotter som är 13 bast att göra i liknande sitts...

http://www.newcamerareview.com/minolta_af_100_200mm_f_4_5id269.html
 
OK - Du skulle kunna komma undan med strax under 3k för ett Sigma 18-125/3,5-5,6 DC. Inget av dessa ( detta och det Du redan har ) är några lysande bestar, men Du kommer i alla fall igång med dem. Jag använder själv Sigmat som Walk-around.

När Du lärt Dig mer, och plundrat spargrisen, är det sedan dags att uppgradera. Det Du då behöver är ljusstyrka, f/2,8-objektiv, men då kostar det pengar, ordentligt med pengar. Ha inte bråtton, utan koncentrera Dig på att läsa Dig hantverket, försök att låta bli att göra hastverk av det bara.
 
Det Du då behöver är ljusstyrka, f/2,8-objektiv, men då kostar det pengar, ordentligt med pengar.

Sant sant men inte omöjligt kanske? Jag sålde precis mitt 200/2.8 för en sextusing eller så, dom är väl inte helt vanliga men men, kanske kan man hitta någon gammal begagnad Tamron eller Sigma 70-200/2.8 för överkomlig peng? Blir väl kanske lite mer än 3k iallafall men men
 
Nej jag har haft ett likadant som jumfer rekomenderade. Jag vill kunna fota Hockey, längd all sport. Fast mest Hockey.

Som Tannler säger, glöm att fota hockey med en enkel kamera som A300 med annat än ett mycket bra 2,8 objektiv.
Jag har testat och det är omöjligt tom i ljusa hallar som Scaniarinken.
Skall man använda annat så borde man ha en kamera som klarar ISO3200 och dessutom vara duktig på bildbehandlig.

2,8 objektiv är dessutom inte bara dyra de är vansinnigt tunga också. Det vet jag inte om man tänker på när man har ett "vanligt" objektiv som väger 300-450 gr. Det gjorde inte jag i alla fall.
 
Sant sant men inte omöjligt kanske? Jag sålde precis mitt 200/2.8 för en sextusing eller så, dom är väl inte helt vanliga men men, kanske kan man hitta någon gammal begagnad Tamron eller Sigma 70-200/2.8 för överkomlig peng? Blir väl kanske lite mer än 3k iallafall men men
... och? Vad vill Du ha sagt? Att sex tusen är mer än tre tusen? I så fall är Du mer genial än ... men men ...
 
... och? Vad vill Du ha sagt? Att sex tusen är mer än tre tusen? I så fall är Du mer genial än ... men men ...
Jag är helt genial ja. Menade mest att man nog kan hitta ett begagnat 70-200 för en rimlig peng, men svårare med Sony än typ Canon. Orkar man leta så går det nog. Annars skulle jag nog ha kvar min rekommendation på ett 70-300...
 
Jag är helt genial ja. Menade mest att man nog kan hitta ett begagnat 70-200 för en rimlig peng, men svårare med Sony än typ Canon. Orkar man leta så går det nog. Annars skulle jag nog ha kvar min rekommendation på ett 70-300...

Men helt ärligt kan någon säga att det går att fota i en ishall med annat än 2,8 objektiv om man har en A300?
 
Allting går, det är bara frågan om vilka krav man har.
Grabben är 13 år med begränsad budget och han måste börja nånstans.

Är man trettton kan man köra motorcross med sin cykel, När man sen blir 15 gör man det kanske med moppe och har hur kul som helst för man kan spinna med bakhjulet i en lerpöl.

Kanske inget som skulle duga för Carla Carlqvist men var sak har sin tid.
 
Allting går, det är bara frågan om vilka krav man har.
Grabben är 13 år med begränsad budget och han måste börja nånstans.

Är man trettton kan man köra motorcross med sin cykel, När man sen blir 15 gör man det kanske med moppe och har hur kul som helst för man kan spinna med bakhjulet i en lerpöl.

Kanske inget som skulle duga för Carla Carlqvist men var sak har sin tid.

Jo du har nog rätt.

Mitt tips i så fall är 70-210 3,5-4,5. Ger i alla fall bättre tider än ett 5,6 objektiv och är rätt billigt.
Finns på tradera just nu har jag sett. Jag har ett själv och det är det som jag kommit närmast bra hockeybilder med.
 
Tror ni inte ett 50 mm 1.7/1.4 skulle funka
Är dock ingen sport fantast har dock fotat min dotter spela inne fotboll med denna glugg. Där kan man ju komma rätt nära. Antar hur nära man kommer nissarna på typ isen ...
Det finns ju en del beg 29/24-70 2.8 också ??
Skulle en sådan här funka ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.