Robert,
Du har inte skrivit i din kameraportfölj vad du har för bildredigeringsprogram, jag hoppas du har Adobe PS 3, 7 eller CS.
Nu svarar jag som om du har PS.
Om du har någon av dessa versioner kan du stoppa in en RAW plugin som sköter konverteringen.
Jag har inte rödstick i mina RAWbilder och det är ju lätt att justera ned röda färgen under flik 4 i pluginen.
För det andra har jag inte kameran inställd på sRGB som är defaultvärdet.
Jag använder Adobe RGB 1998 inställningen. Den ger en bättre färgrymd.
Bildskärm, PS och skrivare skall också vara inställda på samma färgrymd. Jag använder heller inte Minoltas RAW-bild coverter. Jag arbetar bara med Adobes. Så jag vet inte vad som går att ställa in i Minoltas programvara.
i PS har man dels standardinställningen för kameran, dels kan man spara egna inställningar som jag nämnt tidigare.
Om du tar 10 RAW-bilder under en dag räcker det att du ställer in hur du vill ha det en gång och sparar den inställningen med ett namn t.ex. Solig vårdag. För nästa bild klickar du bara på det namnet och vips har bilden ändrats. Du kanske tar vitbalanspipetten och klickar på något helvitt för att få vitvärdet just då. Det ändras ju lite under dagen beroende om solen är i moln eller ej.
När du nu säger OK och bilden skall konverteras vet du att vitvärdet är korrekt. När bilden är färdigkonverterad trycker du på ctrl M i PS och KURVOR kommer upp. Tag då den högra pipetten (vitt) och ställ den på samma ställe som du hämtade vitt i RAWbilden. Tryck till och du har fått helt vitt definierat. Nu tar du den vänstra pipetten (svart) och och klickar på svartaste stället i bilden. Nu är hela bilden justerad från vitt genom alla färgerna till svart.
Om du använder PS kosta då på dig boken
"Photoshop CS för digitalfotografer" som jag nämnde förut. Där hittar du allt detta och mycket mer väldigt bra förklarat och när du lärt dig det som boken visar har du höjt ditt foto- och redigeringskunnande ett antal snäpp.
Se
http://www.adlibris.se/shop/
Skriv in "CS för Digitalfotografer" i sökrutan så får du upp boken.
Lycka till
Christer