Annons

A100 eller 400D

Produkter
(logga in för att koppla)
Du fotade väl i butiken och jämförde D80 och a100?
Gärna mot lite blandljus?

Då kom det igen... a100 brusar och underexponerar grymt vid denna typ av fotografering, om du låter kameran ta hand om exponeringen. Om du gillar att ställ om exponeringen själv, så går det att styra bort, men brusreduceringen är fortfarande inte i närheten av vad D80, D40x och 400d klarar av.

Det finns redan trådar om detta här på forumet. De som har a100 försvarar exponeringen med en dåres envishet, tills man står bredvid dem och jämför med en av ovan nämda modeller.

Och ja, ja, Pentax är bäst när det gäller FINESSER. Men hur var det nu med sensorrengöringen?
Kolla länken http://pixinfo.com/en/articles/ccd-dust-removal/

När du köper D80 av en Svensk återförsäljare får du mekanisk rengöring en gång per år under tre år.

Hälsningar

Adam

Tyckaren skrev:
Och ja, ja, Pentax är bäst när det gäller FINESSER. Men hur var det nu med sensorrengöringen?
Kolla länken http://pixinfo.com/en/articles/ccd-dust-removal/

bättre byggd, bättre seriebildsprestanda, tätad, mer "lagom" brusreducering i mitt tycke och om man jämför Imatestresultaten på Imaging Resource även bättre bildkvalité. En av den bästa skakreduceringen de någonsin testat, förodligen har dom läst manualen.innan.

Sensorn är för övrigt löjligt lätt att blåsa rent själv.

Hahaha, det är tydligt att varsitt märke har sina trotjänare ;-) Jag är dock helt säker på att ja skulle gilla Nikon, men nu och ett tag framöver är det inget jag har pengar till, vore det så att ja helt instämmer med att bilden vid tex. olika automatinställningar är helt galen så kanske det blir ett byte senare, men jag har nog bestämt mig för att ge sonyn en skarp chans ändå!

De manuella inställningarna är ju trots allt halva anledningen till valet av just en systemkamera!

Hade gärna kännt på pentaxen om den funnits tillgänglig, men tyvärr.
Sen tycks ju alla dessa kameror ha sina fördelar som de andra inte har, såsom antiskak o nån dammbortskaknings-funktion är säkert bra att ha, och som många som använt antiskak hävdar - att det funkar, så de ska bli intressant att ta reda på!!

Jag är själv väldigt kritisk av mig och är en jävel på att hitta fel och problem o störande detaljer med olika ting, så det ska nog visa sig!

Johan_Lindgren skrev:
Nej, ja har aldrig hört om D40/x borde jag det? Bor i jkpg, men kan inte påstå att utbudet av kameror är överflödigt direkt.

Jönköping och inga kameror? Hoppas att du skämtar! Scandinavian Photo i Bankeryd är väl en av de allra största handlarna i Sverige och de lär garanterat ha det mesta hemma. Åk dit. Är väl bara ett par mil om jag minns rätt.

Mankan

Hur är det med infot runt knutarna?
Storleken på sökarna, i 350D/400D/A100?
Sony A100 och Nikon D200 ligger i helt olika prissegment!
Du har aldrig hört talas om Nikon D40/D40x?
Har fotobutikerna stängt, för alltid, i närmaste stad, flera mil långt bort, en buss per dag? :), :), :)

Johan Lindgren skrev:

Nej, ja har aldrig hört om D40/x borde jag det? Bor i jkpg, men kan inte påstå att utbudet av kameror är överflödigt direkt.

Visst, Johan har närmare till "fotoaffären", än han tror!
Jönköping, några mil från Bankeryd, prexixs där ligger Scandinavian Photo, inte bara en av de största handlarna i trakterna kring Jönköping, utan den största i Skandinavien.
Skulle bara se vem som blev först, med tipset.
:), :), :)
Om den enda bussen för dagen var inställd i Jönköping, ja, då hade jag gått till Bankeryd ...

Jaja, bara undrade när de skulle komma =) Och visst ja kan ta bussen dit, skulle ta minst 2 timmar härifrån (med tanke på kass timing mellan bussarna) hursomhälst, varför åka dit o känna på EN kamera som förövrigt inte änns är intressant? D40 hade de på expert, dock inte D40x. Ja kan ju naturligtvis tänka mig att åka till scandinavian foto om de skulle vara så att ja skulle handla en (om dom haft vettiga priser på den) men nu var så inte fallet.

Lite synd tycker ja bara att de tagit scandinaviens största photo-affär o placerat den på ett industriområde i utkanten av en förort till jönköping, dom måste ha fått lokalen väldigt billigt ;-) ... men de e ju min åsikt förståss.

Frågan är väl kanske om D40X ens finns ute i handlen ännu. Det är just lanserad.

De få skillnader som jag kännner till mellan D40 och X:et är väl upplösningen och skriv/läshastigheten samt antalet bilder per sekund. Kan vara något mer som jag har missat men antar att du glatt kan fingra på en D40 och känna om du trivs med den. X:et är ju bara en uppdatering.....

Mankan G skrev:
X:et är ju bara en uppdatering.....

Jo ja förstod det. Men det är lika med D80 för min del, att ska ja välja en Nikon så är det andra objektiv som gäller. Det kan mycke väl vara så att jag byter märke senare, när jag personligen kunnat jämföra olika kameror, men det är svårt att kunna fingra ordentligt på dem i butik, när ja inte änns hunnit lära mig att handskas med en systemkamera ordentligt än, så ja får följa säljarens ord så här långt iaf. Sonyn satt ju trots allt fint i handen och jag är helt säker på att det är en riktigt bra kamera trots allt, sen får tiden utvisa resten :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar