Nekomy
Avslutat medlemskap
Jag gillar inte A1 och är lite besviken på den och detta av flera olika anledningar.Joakim A skrev:
Har läst igenom vad alla sagt om Minolta A1 och kan väl snabbt sammanfatta:
Minus - brusiga bilder, dålig autofokus
Plus - resten
Bra köp? Eller bättre med A2 - A200 eller Z3?
Är sekunder från att säga bu eller bä till säljare..
// Jocke
Jag har fått mycket skit för att jag haft en kritisk inställning till denna kamera och det är därför ganska få som vågar eller vill säga nått kritiskt om Minolta.
Plus:
Layouten (på A1) är bra och man hittar lätt alla knappar.
Bra "Antishake", (men detta är en funktion som nu finns på flera andra modeller och är inget unikt plus).
Bra zoom som är manuel, dock känns den lite plastig. Det är för övrigt en bra lins.
Blixten är manuell, detta betyder att den inte flippar upp automatiskt då man inte vill det och att den inte har lika stor chans att slitas ut.
Man får med ett bra Lithium-Ion batteri som håller ganska länge även under kalla dagar.
Minus:
Brus vid längre slutar tider. Från 1/15 sekund kan man uppleva bruset som irriterande.
På långa slutartider över en sekund aktiveras det som kammas brusfilter. Detta är ett dark-frame filter som inte är allt för bra men det döljer lysande pixlar med mörkblåa pixlar.
Blått brus på vänster sida vid användandet av Tungsten på vitbalansen. Detta blir mycket tydligt på högre ISO.
ISO över 100 nåra på oanvändbart.
Kameran är värme känslig, därför rekomenderas man att stänga av så många funktioner som möjligt för att hålla mere temperaturen.
På högre ISO rekomenderas man ocha att dra ner på bild storleken till under 3 mega pixels för att få bra bilder.
Ingen lampa som hjäper till vid AF.
Dåligt placerat stativ fäste.
Mjukvaran är dålig och uppdateras inte längre.
OSV
Men man kan ta bra bilder med A1, för det är inte en usel kamera men det är inte den bästa kameran som finns. Man blir oftast rekomenderad att ancända NeatImage till Photoshop, och detta är en stor extra utgift och man kan då lika väl köpa en Nikon D70 eller en Canon 300D för att slippa brus reducera alla bilder man tar.