Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
A1
- Trådstartare Joakim A
- Start datum
KGS
Aktiv medlem
KGS
Aktiv medlem
Joakim A skrev:
Så skillnaden i tele ligger mellan 1 cm och 13 cm?
eh? nu e jag inte med alls... har Z3 närgränsen 1 cm? det behöver inte betyda att föremålen du avbildar blir större, däremot kan du genom att gå mycket närmare få ett annat perspektiv på dem än du kan få på lite avstånd. Å andra sidan är risken större att du skrämmer flygfän mm när du går så nära...
Vad är det du ska fota? vita älgar på hundra meters avstånd eller sniglar på nära håll?
I det första fallet behövs långt tele, i det andra fallet bra makro...
Joakim A
Aktiv medlem
Som jag förstått det finns det väl konverter till A2:an, telekonverter alltså och då borde väl detta innebära att A2:an kan klara av alla situationer?
Vad blir summa kardemumma om man kör en A2:a och en telekonverter (1,75x som standard va?) mot en Z3, ren?
Samma med en Hoya +4 cloe-up på de båda.
Vilken "vinner" i de båda kategorierna?
Vad blir summa kardemumma om man kör en A2:a och en telekonverter (1,75x som standard va?) mot en Z3, ren?
Samma med en Hoya +4 cloe-up på de båda.
Vilken "vinner" i de båda kategorierna?
KGS
Aktiv medlem
maybe... jag e ingen jätteflitig makrofotograf, men närgränsen brukar användas som argument i meningen att kortare är bättre, men det måste det inte vara. Får du samma avbildningsskala på lite längre håll så är det lättare att fota utan att störa.
Nu vet jag inte förhållandena med A2 vs Z3 men säg att du måste krypa in på en cm avstånd för att få en fluga att fylla hela sensorn på en Z3 och du kan fylla sensorn på en A2 på 13 cm avstånd, well... då väljer jag det senare. När du skruvar på Closeuplinserna på en A2 måste du krypa närmare än 13 cm för att få skärpa. Vad händer med closeuplinser på en kamera med 1 cm närgräns?
Nä nu ere julafton, bäst jag sover nu så jag inte missar killen i rött imorgon! Sov gott!
Nu vet jag inte förhållandena med A2 vs Z3 men säg att du måste krypa in på en cm avstånd för att få en fluga att fylla hela sensorn på en Z3 och du kan fylla sensorn på en A2 på 13 cm avstånd, well... då väljer jag det senare. När du skruvar på Closeuplinserna på en A2 måste du krypa närmare än 13 cm för att få skärpa. Vad händer med closeuplinser på en kamera med 1 cm närgräns?
Nä nu ere julafton, bäst jag sover nu så jag inte missar killen i rött imorgon! Sov gott!
Joakim A
Aktiv medlem
Aha, nu börjar det rulla ner polletter i automaten.. A2 "bättre" avstånd för att få bra makromotiv, Z3 således "sämre".
Dock tvärtom på tele, fast där kan man isåfall smälla till med en telekonverter på A2:an.
Please, säg att detta är rätt!! Då blir det A2 garanterat!
// Jocke, som såg röda gubben på radarn..
Dock tvärtom på tele, fast där kan man isåfall smälla till med en telekonverter på A2:an.
Please, säg att detta är rätt!! Då blir det A2 garanterat!
// Jocke, som såg röda gubben på radarn..
Joakim A
Aktiv medlem
Haha, fast samtidigt har jag lärt mig att aldrig köpa produkter i det allra översta skiktet, de som precis kommit ut, så jag är nog nöjd ändå isåfall
Jag är ju amatör så det skriker om det ännu också.. kan behöva upp mig på lite mindre avancerade manicker eftersom jag ändå vägrar läsa manual!
// Jocke
Jag är ju amatör så det skriker om det ännu också.. kan behöva upp mig på lite mindre avancerade manicker eftersom jag ändå vägrar läsa manual!
// Jocke
KGS
Aktiv medlem
Köper du en A2 o låter bli att läsa manualen så kommer du missa massor av kul saker du kan göra med den... en vacker dag skriver du ett inlägg typ, om min A2 bara kunde xxx så vore jag nöjd o så är det en finess som A2 kunnat från dag ett... den är sprängfylld med möjligheter så läs för helv... manualen om du köper en!
zzzzzzzzzz
zzzzzzzzzzzzzzz
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
zzzzzzzzzz
zzzzzzzzzzzzzzz
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
.Z.
Aktiv medlem
Ska ni redan lägga er???
En A2 blir nog bra...
Ang. det du skrev i början om A1 & brus & dålig AF så är allt relativt, man jämför då alltid med DSLR (systemdigitalare) & då hänger den inte med. Om man däremot jämför med en kamera i samma klass så är den mycket bra...
/Larsa, på nattskiftet.
En A2 blir nog bra...
Ang. det du skrev i början om A1 & brus & dålig AF så är allt relativt, man jämför då alltid med DSLR (systemdigitalare) & då hänger den inte med. Om man däremot jämför med en kamera i samma klass så är den mycket bra...
/Larsa, på nattskiftet.
.Z.
Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
så läs för helv... manualen om du köper en!
Ett måste!!!
Joakim A
Aktiv medlem
Låg och funderade inatt.. att Z3:an piskar med längre brännvidd...
... kan man ta med digital zoom om man har mycket Mpixel och ändå få 4 mpixel som Z3:an i slutändan? Innebär inte 2x digital zoom att man får hälften så många pixlar, dubbel förstoring, hälften antal pixlar?
Om man låt säga har 35-430 mm på en Z3 och 28-200 mm på en A2, makrobilder = A2 bättre, dock nackdel vid längre distanser för att få in tex en vit älg Förebyggs med telekonverter ACW-100 till A2.
// Jocke
... kan man ta med digital zoom om man har mycket Mpixel och ändå få 4 mpixel som Z3:an i slutändan? Innebär inte 2x digital zoom att man får hälften så många pixlar, dubbel förstoring, hälften antal pixlar?
Om man låt säga har 35-430 mm på en Z3 och 28-200 mm på en A2, makrobilder = A2 bättre, dock nackdel vid längre distanser för att få in tex en vit älg Förebyggs med telekonverter ACW-100 till A2.
// Jocke
Senast ändrad:
Zebulah
Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
så läs för helv... manualen om du köper en!
Men hallå - jag är tekniker. Läser aldrig en j*vla manul innan det gått åt h*lskotta. När det väl gjort det gäller det att hitta den *L*
KGS
Aktiv medlem
Alla klarar av att ta bilder med en A2 utan att läsa en rad i manualen, men det finns så många smarta sätt att ställa in o programmera kameran som man kanske inte alls kommer på att leta efter utan lite input från manualen.
Vad gäller digital zoom så är det bättre att beskära o förstora i datorn isåfall o ta med sej så många originalpixlar som möjligt hem.
Vad gäller digital zoom så är det bättre att beskära o förstora i datorn isåfall o ta med sej så många originalpixlar som möjligt hem.