Annons

A1-objektiv och ny digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Saxdalen

Aktiv medlem
Hej!
Min arbetskamrat har en gammal analog Canon modell A1. Han skall köpa en digitalkamera. Och han undrar vilken av canons instegsmodeller är bra och speciellt om det går att använda objektiven från gamla analoga kameran i den nya digitala.
 
Jag har precis samma problem. Kolla artikel " Gamla objektiv - ny digital systemkamera" på www.foto.ifokus.se. Jag har frågat Canon & de säger givetvis att det inte fungerar med FD-fattning till den moderna EF-fattningen. Vad annars skall de säga,"business is business"! MEN, min eminente fotohandlare har tagit hem en konverter, som skall göra det möjligt! Den kostar ett antal 100-lappar. Ännu vet jag dock inte hur den är eller vilken inverkan på bländarvärdena etc. den har. Lycka till
 
GIllar inte tanken att saker inte är bakåtkompatibla som ex Nikons system är...

Men skall läsa artikeln å kolla.
 
En adapter gör antingen att man inte kan fokusera på oändligt, eller att den samtidigt är en 1,25x telekonverter, med viss skärpeförlust som följd. Båda varianterna finns.
Visst är det trist att man inte kan använda den fina FD-optiken på ett vettigt sätt, men å andra sidan finns konvertrar för en massa andra gamla grejor. Nikkor, Contax/Yashica, Leica R osv.
 
Om man ska kosta på sig en ny kamera ska man naturligtvis också kosta på sig objektiv som gör den rättvisa. Annars är det bättre att använda den gamla.

Har du inte råd, så vänta eller köp något billigt så länge.
 
Det finns en adapter, men jag tror inte ljusmätningen fungerar, sen är ju FD gluggarna helmanuella, dvs ingen autofokus.

Så din kompis måste tyvärr börja om från början om han vill ha full funktion på kameran, men då kan han ju välja fritt bland alla märken, han behöver ju inte köpa en Canon, och han kan spara sin analoga utrustning till framtida nostalgistunder,vilka kommer förr eller senare, så säg för all del åt honom att spara sin analoga utrustning, han får ändå bara skampriser om han säljer, och A1'an är en väldigt fin kamera.

/kent
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.