Annons

A thief amongst us

Produkter
(logga in för att koppla)

ryguy

Medlem
A photographer i know showed me recently a link of an add for a model for a day gig that includes a photogallery and in the gallery he has photos that are not even his but other photographers who are members here on fotosidan Such as Jessica Wikström, John Hagby and Mikael Johansson. Its one thing to steal others ideas but then to take their photos and claim them as youre own.. My gosh that is low.

http://hem.spray.se/thethirddimension/portfolio_v4/untitled.swf

the photographer who has done this is a member here and has done this without permission from the named photographers.
 
Looks like pictures from Christel Eldrim are there too. I can't imagine that it's sanctioned.
 
I see some friends photos there and i know where and how they have shoot it. Its amasing that people use others photos to push a business, especially if they are photographers.
 
Är det någon som faktiskt vet att det är bilder av andra fotografer och att de olovligen publiceras på den utpekade webbsajten? Så länge det bara är gissningar tycker jag man ska vara lite försiktig med den här typen av anklagelser.
 
Är det någon som faktiskt vet att det är bilder av andra fotografer och att de olovligen publiceras på den utpekade webbsajten? Så länge det bara är gissningar tycker jag man ska vara lite försiktig med den här typen av anklagelser.

yes yes..i know this :) It is for sure
 
Ena bilden tillhör mig och jag vet då med all säkerhet att jag inte gett min tillåtelse till att publicera min bild i något sådant där sammanhang. Det är ju så förbannat jävla lowlife att han påstår sig JOBBA som en fotograf och så gör han så där! Shit vad arg jag blev nu när jag såg det.


Är det någon som faktiskt vet att det är bilder av andra fotografer och att de olovligen publiceras på den utpekade webbsajten? Så länge det bara är gissningar tycker jag man ska vara lite försiktig med den här typen av anklagelser.
 
Senast ändrad:
Är det någon som faktiskt vet att det är bilder av andra fotografer och att de olovligen publiceras på den utpekade webbsajten? Så länge det bara är gissningar tycker jag man ska vara lite försiktig med den här typen av anklagelser.

Ja, en bild är min... använd utan lov.
 
Jo, men eller hur. Vore ju intressant när han ändå finns här på FS om han ville joina tråden och förklara lite hur han tänkte och när man kan skicka fakturan för användande av bild... :p
 
Aa, sweet! Jag gav honom några dagar, men det var kanske dumt gjort... Ohwell, hoppas han betalar din faktura och skärper sig. Pinsamt gjort...



Jepp, och min bild har han verkligen inte frågat om lov att få använda!!!! Jag fick veta detta igår kväll när en kollega ringde mig och berättade! Helt sjukt!!!!
 
jag satt och googlade mitt namn i går natt och hittade denna sidan.. och blev minnsann förvånad. Jo tack en komplimang att han gillar min bild men nej nej!

Jag kan garantera att en av bilderna är mina. Och kan intyga till fler.
 
Yes, den är postad tidigare den tråden, det är lite humor. Nu har han ju dessutom varit inloggad på FS så jag vill ha ett deltagande nu!:D Och en ursäkt. Och ett par skor som plåster på såren... minst...

Missade att den var postad innan. För hans skull hoppas jag att hemsidan blivit hackad och att han är oskyldig.
...men det är ju inte särskilt sannolikt.
 
I really recommend for you all that have had this happen to at least pick up the phone and call him and ask wtf is up.. His number is on that page.
 
My guess on what has happened here; an old in-development version of the gallery, just to try things out from a development standpoint. Never meant for the public eye, hence no intent to steal anyones work. It's not accessible from his main site and the file is called untitled.swf -> typical testbed.

Maybe he just took photos that he had on his computer, probably because he thinks they're great examples of what he's aiming for himself, and used those as temporary dummies? Like everyone at ad agencies use commercial music and photos for the initial pitch work to get the right feeling before replacing it with licensed music and the real photos once the idea is ready?

He probably never realized that google would index the metadata...
 
Jag har mailat honom och fått veta att detta är i webkurssyfte. En kurs där personen i fråga är lärare. Självklart är han ångerfull men faktum kvarstår att han använt min och andras bilder som kursmaterial, det tar jag betalt för...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.