Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A-dep?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alex T

Medlem
Hej fick min kamera beggagnad utan instruktions bok. Har lyckats klura ut vad det mesta betyder utom A-dep? Kan någon hjälpa mig så vore jag hemskt tacksam.

MVH Alex
 
vilken modell har du köpt?? finns en del manualer på nätet, jag kan länka om jag vet vilken modell....
 
A-DEP är helt värdelöst. I det läget så ska kamera ställa in bländaren så att allting inom fokuspunkterna blir skarpt. Funkar uruselt kort sagt.

På vissa modeller finns ett DEP mode istället och det är användbart. Då fokuserar man på de saker som ska vara skarpa och kameran väljer en bländare som passar.

På min 300D har jag aldrig använt läget i praktiken.

ps. Rätta mig om jag har fel... ds.

/A\
 
Nästan rätt Andreas.. Med A-DEP så väljer kameran själv mellan vilka två punkter i motivet som skärpan skall ligga. Medans man med DEP själv kan bestämma, precis som du sa.
 
Man kanske skulle kunna kalla det för automatiskt skärpedjup !?

De autofocus-zoner som tänds kommer att ha skärpa när du exponerar bilden med ratten i detta läge ...

Har jag för mig ... ;)
 
Tack så mycket nu tror jag att jag förstår! Om någon vet var man kan hitta en brucksanvisning till Eos 300 på nätet så får ni gärna säga till!

MVH Alex
 
andreasc89 skrev:
A-DEP är helt värdelöst./A\
Den delen är helt rätt, provade det med min 300D till ingen nytta. Fungerade som en elektronisk dokumentförstörare snarast.
Hur mycket använder ni dom andra halvautomatiska programmen? Jag har använt Av en del men börjar mer och mer använda M läget i stället. När har man nytta av Tv? Då flexar ju bländare en massa till synes helt i onödan.
Jag rekommenderar M läget vare sig man vill prioritera bländare eller tid. Inte svårt att lära sig ställa in det och men får bättre kontroll och bättre bilder i många fall.
 
Senast ändrad:
BugEyes skrev:
Den delen är helt rätt, provade det med min 300D till ingen nytta. Fungerade som en elektronisk dokumentförstörare snarast.
Hur mycket använder ni dom andra halvautomatiska programmen? Jag har använt Av en del men börjar mer och mer använda M läget i stället. När har man nytta av Tv? Då flexar ju bländare en massa till synes helt i onödan.
Jag rekommenderar M läget vare sig man vill prioritera bländare eller tid. Inte svårt att lära sig ställa in det och men får bättre kontroll och bättre bilder i många fall.

Det beror helt på hur man fotograferar. Fotograferar man sport kan det vara svårt att hinna med o ändra tid/bländare hela tiden. Med Av/Tv läget får man ju "alltid" en "bra" exponering.
 
GrAcK skrev:
Det beror helt på hur man fotograferar. Fotograferar man sport kan det vara svårt att hinna med o ändra tid/bländare hela tiden. Med Av/Tv läget får man ju "alltid" en "bra" exponering.
Håller inte alls med om det, tvärtom faktiskt. När jag plåtar sport in Av eller Tv läget hoppar den andra inställningen omkring på ett oönskat och okontrollerat sätt som gör mina bilder felexponerade. Har varit bättre att i M läget hitta något som funkar överlag och sedan köra på det.
 
BugEyes skrev:
Håller inte alls med om det, tvärtom faktiskt. När jag plåtar sport in Av eller Tv läget hoppar den andra inställningen omkring på ett oönskat och okontrollerat sätt som gör mina bilder felexponerade. Har varit bättre att i M läget hitta något som funkar överlag och sedan köra på det.

Det beror nog i såna fall på att du inte lärt dig vart du ska låsa det automatiska exponeringsvärdet ...
Om du ställer in denna på spotmätning gentemot ett genomsnittsvärde kan ju resultatet skifta väldigt mycket ... !

Att använda automatiken betyder inte att man kan sluta använda hjärnan ... ;)
 
elfwing skrev:
Det beror nog i såna fall på att du inte lärt dig vart du ska låsa det automatiska exponeringsvärdet ...
Om du ställer in denna på spotmätning gentemot ett genomsnittsvärde kan ju resultatet skifta väldigt mycket ... !

Att använda automatiken betyder inte att man kan sluta använda hjärnan ... ;)

Missförstår jag ditt inlägg,Patrik?
På en 300D, som Björn använder, kan du inte välja vilken ljusmätmetod du skall använda. I halvautomatiklägena använder den evaluerande mätning som standard. Nyttjar man funktionen automatiklås använder den istället utsnittsmättning ("spot" 9% i centrum). Andra alternativ finns inte.

Däremot använder jag ofta Av/Tv vid sportfoto. Det ger mig snabbaste bästa resultatet. Men det är ju beroende på vad man behärskar och trivs med.
 
Arne S skrev:
Missförstår jag ditt inlägg,Patrik?
På en 300D, som Björn använder, kan du inte välja vilken ljusmätmetod du skall använda. I halvautomatiklägena använder den evaluerande mätning som standard. Nyttjar man funktionen automatiklås använder den istället utsnittsmättning ("spot" 9% i centrum). Andra alternativ finns inte.

Däremot använder jag ofta Av/Tv vid sportfoto. Det ger mig snabbaste bästa resultatet. Men det är ju beroende på vad man behärskar och trivs med.

Jag skrev det mest som ett exempel ... för att tydliggöra skillnaden ...
Om möjligheten att välja inte finns på kameran så får man försöka anpassa sig efter den metod som kameran använder ... eller köpa en kamera med bättre inställningsmöjligheter ... ;)
 
elfwing skrev:
Jag skrev det mest som ett exempel ... för att tydliggöra skillnaden ...
Om möjligheten att välja inte finns på kameran så får man försöka anpassa sig efter den metod som kameran använder ... eller köpa en kamera med bättre inställningsmöjligheter ... ;)
Eller lära sig använda det manuella läget
 
BugEyes skrev:
Eller lära sig använda det manuella läget

Det manuella läget är lite långsammare bara ...
Funkar hur bra som helst när det hela tiden är konstanta förhållanden ... men vid fotografering utomhus en dag med stackmoln och motiv som rör sig ska man vara jäkligt snabb om man ska kunna använda det helt manuella läget ...
I ett sånt läge funkar nog inte A-dep heller så bra ... ;)

Det är svårare att lära sig använda det halvmanuella/automatiska läget än det helt manuella ... !
 
elfwing skrev:
Det manuella läget är lite långsammare bara ...
Funkar hur bra som helst när det hela tiden är konstanta förhållanden ... men vid fotografering utomhus en dag med stackmoln och motiv som rör sig ska man vara jäkligt snabb om man ska kunna använda det helt manuella läget ...
I ett sånt läge funkar nog inte A-dep heller så bra ... ;)

Det är svårare att lära sig använda det halvmanuella/automatiska läget än det helt manuella ... !

Jo du har rätt i det, beror väl mycket på vad för sport man plåtar. För min del är det hockey inomhus och då ställer halvautomatiken till det. Lyckas man sikta på en svart tröja blir bilden i övrigt överexponerad och tvärtom. Är man ute så är det säkert en annan sak.
 
Inget påstående, bara en fundering:

Är det ljusmätmetoden som ger dig skillnaden, Björn? I Av/Tv är ju evaluerande standard, i M är det centrumvägd. Om man däremot använder exponeringslåset (*) och mäter mitt i den svarta tröjan kan det ju bli fel, eftersom den då bara mäter i centrum av sökaren. Men det gäller ju även i M-läget.
Personligen tycker jag att evaluerande borde vara att föredra, men det kan vara fel.
Jag bifogar ett par bilder tagna i ishall, båda två med evaluerande ljusmätning. De har en del brister i övrigt, men överexponering tycker jag mig inte se, ljusmässigt är de väl okej (inte perfekta, bara okej...). Ta dem för vad de är, exempel.
 

Bilagor

  • ett.jpg
    ett.jpg
    44.5 KB · Visningar: 141
Vid evaluerande mätning tror jag det är den bilkomposition som uppstår när man försöker följa spelet som ställer till det. Ibland domineras bilden mycket av vit is och ibland får man med mycket av läktare etc som är mörkare, eller mörkklädda spelare i förgrunden. Ofta blir bilderna OK men alltför ofta blir det negativa överraksningar. Om jag i stället hittar en bra M läges inställning och sedan kör på den får jag en större andel lyckade exponeringar helt enkelt.
Jag utgår från en slutartid, 1/250 och provar bländare och ISO genom att panorera runt kameran över isen när jag tittar på ljusmätaren i sökaren. Då den håller sig till höger om mitten utan att fara iväg för långt så blir bilderna som bäst. Måste jag så kan jag gå upp i slutartid till 1/160 men blir det längre än så blir det för mycket rörelseoskärpa.
 
Här är ett par exempel som visar vad jag menar, bilderna tagna i Av läget...

Mycket mörk yta på bilden, se vad som händer med bakgrunden, nu är bilden kul ändå men det visar vad jag menar...
http://groups.msn.com/Team95AIK/aikmrrum.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=260

Samma inställning men andra toner på motiven, inga utbrända partier.
http://groups.msn.com/Team95AIK/aikmrrum.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=262

Bild tagen i M läget, ser ut ungefär som den förra men i det läget fluktuerar det inte på samma sätt.
http://groups.msn.com/Team95AIK/aikmrrum.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=238
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.