Annons

a-100 med kit obj. vs. a-100 med 18-200

Produkter
(logga in för att koppla)
pihop skrev:
Ang. att Alfan bara skulle ha en inmatningsratt så förstår jag inte vart du har fått det ifrån för på alla bilder som jag har sett har Alfan två rattar.
Med inmatningsrattar så menar jag inte de uppepå kameran utan de som sitter framtill & bak på kameran som används till lite olika saker beroende på program & konfugiration. Exempelvis så använder man dem till att ställa tid & bländare vid manuell körning, på en DSLR med bara en så måste en knapp hållas in vid val av något av dem.

Vid automatik så kan man på 7D använda en av dem till exponeringskompensation & den andra till att förskjuta tid & bländare, på Alfan så måste en knapp hållas in för att göra samma sak på den enda ratten.

//Larsa

Senast ändrad:
pihop skrev:
Ang. det större ordentligare greppet så är det ett stort plus enligt mig då mina händer inte går ihop med kompaktare kameror typ EOS 350D. På bilder ser Alfan ut att vara i samma storlek som 350D vilket skulle kunna göra att även den ligger helt värdelöst i handen.
Njae, greppet på alphan är ganska mycket större än 350D, den bygger på 5D-huset, och greppet på 5D och 350D är det en väldig skillnad på.

.Z. skrev:
Med inmatningsrattar så menar jag inte de uppepå kameran utan de som sitter framtill & bak på kameran som används till lite olika saker beroende på program & konfugiration. Exempelvis så använder man dem till att ställa tid & bländare vid manuell körning, på en DSLR med bara en så måste en knapp hållas in vid val av något av dem.

Vid automatik så kan man på 7D använda en av dem till exponeringskompensation & den andra till att förskjuta tid & bländare, på Alfan så måste en knapp hållas in för att göra samma sak på den enda ratten.

//Larsa

Jaha du menade dom rattarna.
Hittills är den enda DSLR som jag har använt en EOS 20D. Den har ju två rattar den med och jag kan verkligen tänka mig hur frustrerande det vore om en av dom skulle försvinna.

7D har ju även många av sina funktioner i form av rattar och knappar istället för menyer på displayen. Detta värdesätter jag något extremt, allt som går att göra med några vridningar på rattar eller med några knapptryckningar ser jag som ett stort plus.

Det lutar mer och mer åt en 7D ju mer jag tänker på det.

Anddje skrev:
Njae, greppet på alphan är ganska mycket större än 350D, den bygger på 5D-huset, och greppet på 5D och 350D är det en väldig skillnad på.

Okej. Jag har bara hållit i 5D en gång en snabbis på photoquick. Det lilla jag kände av greppet på 5D då var inte överdrivet possitivt.
Nikon D70 har ett ganska bra grepp enligt mig, D200 har ett perfekt grepp.
Men jag gillar större grepp bättre än små grepp.
Samma grej gäller för storlek på kamera, hellre en robust välbyggd kamera än en liten nätt kompakt variant.

På 5D/A100 så trycker du in en knapp med tummen och får andra funktioner på ratten, det är smidigt, även om 2 rattar hade varit ännu smidigare.

Den enda instegskameran som jag inte tycker är för liten i greppet är Nikon D70, med viss reservation för D50 som jag aldrig känt på...

Med tanke på vad du skrivit hittills så ser det ju glasklart ut att du ska välja 7D, den har likt alla kameramodeller sina små fadäser men i det stora hela så känns den helrätt i ergonomin & jag vände ut & in på den & 20D en hel del innan jag gjorde mitt val (D200 fanns ju inte då). Faktiskt så var det så att om 20D hade haft en lika bra sökare så hade jag nog kört Canon idag än fast jag tyckte att 7D kändes bättre ergonomiskt, detta p.g.a. att jag var osäker på KM... Nu blev det inte så då jag vill ha en bra sökare & det är jag glad för då jag stormtrivs!

Ska tillägga att jag var systemlös inför köpet då jag körde mellanformat åren innan...

//Larsa

Anddje skrev:
På 5D/A100 så trycker du in en knapp med tummen och får andra funktioner på ratten, det är smidigt, även om 2 rattar hade varit ännu smidigare.
När Canon införde inmatningsratt så fanns bara en, när man utvecklade det till två rattar så såg man det som ett stort ergonomiskt framsteg & inte förrän man skulle börja göra budgetvarianter så skalade man bort den bakre ratten, förmodligen mest för att skilja de billigare kamerorna från de dyrare. Tror inte att det hade så mycket med kostnader att göra, därför så brukar jag gnata ganska så hårt när man skalar bort den bakre ratten. Är väl bara Nikon D70 som har den av instegskamerorna...

//Larsa

.Z. skrev:
Med tanke på vad du skrivit hittills så ser det ju glasklart ut att du ska välja 7D.....

Jo jag känner samma sak, sedan kan jag uppgradera mig till uppföljaren till 7D när jag känner behovet.
Det får ta och bli en 7D med sigma 17-70 och minolta AF 50/1.7.

Men jag förstår inte hur du kan tycka at D70 har för litet grepp. 350D känns som om den försvinner i min hand tycker jag. 5D låg ganska bra men fortfarande var den väldigt liten.

pihop skrev:
Men jag förstår inte hur du kan tycka at D70 har för litet grepp.
Nä det tyckte jag inte, du har nog läst lite tokigt:)

Så här skrev jag: "Den enda instegskameran som jag inte tycker är för liten i greppet är Nikon D70, med viss reservation för D50 som jag aldrig känt på..."

//Larsa

EDIT: på tal om grepp så är det ju självfallet inte bara storleken som räknas utan även hur greppet är format m.m. Jag blev aldrig vän med 20D:s "platta" grepp utan tycker att 10D var klart bättre i det hänseendet. Pentax små kameror är välformade & fina att hålla i än fast dom är små, ja lite väl små för mig men ändå... 350D blir jag inte klok på, har fotat en del med svågerns & hans 70-200/2.8 IS & det känns inte klokt. Men men, bra kamera prestandamässigt.

Senast ändrad:
.Z. skrev:
Nä det tyckte jag inte, du har nog läst lite tokigt:)

350D blir jag inte klok på, har fotat en del med svågerns & hans 70-200/2.8 IS & det känns inte klokt. Men men, bra kamera prestandamässigt.

Jo jag vände på orden lite granna ser jag nu =)

Nej 350Ds grepp är inte mycket att hurra för.

EDIT:
Hur dumt det än verkar så har jag nog bestämt mig för att beställa en 7D nu. Ska in på ebay nu och köpa en för 550 pund inkl. frakt (helt ny).

Nu jävlar har jag fjärilar i magen. Beställde just en 7D från ett företag från ebay. Hoppas att jag blir nöjd med den.

pihop skrev:
Hur dumt det än verkar så har jag nog bestämt mig för att beställa en 7D nu. Ska in på ebay nu och köpa en för 550 pund inkl. frakt (helt ny).
Vaddå dumt! Den enda kamera som kan mäta sig med 7D under 20 papp idag är D200 men den kostar ju lite mer & har inte AS...

//Larsa, som hoppas att Canonägarna håller sig utanför denna tråd men duckar för säkerhets skull:)

pihop skrev:
Nu jävlar har jag fjärilar i magen. Beställde just en 7D från ett företag från ebay. Hoppas att jag blir nöjd med den.
Tror inte att du blir mindre nöjd än om du beställt nåt annat. Du har ju skrivit att du är nybörjare så förvänta dig inte nu att allt bara ska bli super på en gång, funkar ju inte riktigt så.

Träning, träning & träning + att man har kul är det viktiga + att inte ha för bråttom, om intresset finns så brukar de bra bilderna komma efterhand...

//Larsa

Senast ändrad:
.Z. skrev:
Tror inte att du blir mindre nöjd än om du beställt nåt annat. Du har ju skrivit att du är nybörjare så förvänta dig inte nu att allt bara ska bli super på en gång, funkar ju inte riktigt så.

Träning, träning & träning + att man har kul är det viktiga + att inte ha för bråttom, om intresset finns så brukar de bra bilderna komma efterhand...

//Larsa

Vi får hoppas att det blir så.
Jo övning är enda vägen till bra resultat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar