Annons

__skateboard__

Produkter
(logga in för att koppla)
Diabolics skrev:
Skitkul, haller helt med om det, skjut mer!
Men tyvarr funkar inte de bilderna for mig. Ga tillbaka och las alla inlagg i denna trad sa kan du se mina motiv till att det inte faller mig i smaken. (jag vill inte garna rapa upp allt igen ;-) )

Konstigt att de inte funkar :S

Om du går in på www.beeimages.se/skate då?
Fick taskig kritik på tacky.se och undrar om nån annan fotograf kanske vill ge lite kritik. De är kanske så kassa som skatearna sagt.

MVH Billy
 
billyskate skrev:
Fick taskig kritik på tacky.se och undrar om nån annan fotograf kanske vill ge lite kritik. De är kanske så kassa som skatearna sagt.

MVH Billy [/B]

Jag tror nog man far ta det som sags i tacky med en nypa salt. De tenderar att drapa mer an nodvandigt. Men, bilderna du tagit ar inte vad jag tanker pa nar jag tanker skateboard fotografering. Det ar ett samspel mellan fotograf samt akare och om nagon av dem inte haller mattet blir resultatet skit. I ditt fall sa har du valt att skjuta pa skejtare som inte haller mattet eller har skabbig stil, sant funkar inte. Jag vet att detta ar hogst subjektivt, men det finns anda nagon slags minsta gemensamma namnare bland betraktare om vad som ar stilfult i utovandet.
Dessutom sa skjuter du pa snedden, vilket ar ett "knep" som inte bidrar med nagot forutom att bilderna ser amatormassiga ut. Kompositionen pa bilderna har desssutom mkt att onska. Mitt rad ar att lasa lite mer skateboardtidningar, sedan utveckla en egen stil nar du tror du fatt kontrosse over genren.
Jag vet, jag later helt javla "besserwisser"-aktig och dum i huvudet, men jag orkar inte formulera mig battre. Min mening ar iallfall att hjalpa, inte dissa, sorry...
 
Diabolics skrev:
Jag tror nog man far ta det som sags i tacky med en nypa salt. De tenderar att drapa mer an nodvandigt. Men, bilderna du tagit ar inte vad jag tanker pa nar jag tanker skateboard fotografering. Det ar ett samspel mellan fotograf samt akare och om nagon av dem inte haller mattet blir resultatet skit. I ditt fall sa har du valt att skjuta pa skejtare som inte haller mattet eller har skabbig stil, sant funkar inte. Jag vet att detta ar hogst subjektivt, men det finns anda nagon slags minsta gemensamma namnare bland betraktare om vad som ar stilfult i utovandet.
Dessutom sa skjuter du pa snedden, vilket ar ett "knep" som inte bidrar med nagot forutom att bilderna ser amatormassiga ut. Kompositionen pa bilderna har desssutom mkt att onska. Mitt rad ar att lasa lite mer skateboardtidningar, sedan utveckla en egen stil nar du tror du fatt kontrosse over genren.
Jag vet, jag later helt javla "besserwisser"-aktig och dum i huvudet, men jag orkar inte formulera mig battre. Min mening ar iallfall att hjalpa, inte dissa, sorry...

Jag blir bara glad för kritik som kan ge mig något till skillnad från en på t.ex tacky :p .

Jag skall försöka få tag i lite skatetidningar och nån mer skillad skate-åkare :p

MVH Billy
 
Hmm såg kommentarerna på Tacky, frilansar för övrigt en hel del för dom.

Måste dock säga att även om forumet där oftast tenderar att spåra ur så är ju sanningen den att dina skatefoton inte håller måttet alls inom den genren.

Däremot håller jag inte riktigt med Jonas kommentar om hur mkt klassen på åkaren/åkningen påverkar bilden... självklart påverkar det en del och visst får ett foto på ett grymt och bra utfört trick mer uppmärksamhet än en åkare som inte är lika bra. Men i mitt tycke så kan ett grymt skatefoto likväl vara en rock´nroll i en miniramp på en nybörjare om själva fotot i sig är schyst utfört.


Dom största felen de verkar göra är att ofta gå alldeles för nära, vinklar kameran på alla dess konstiga sätt och ofta fotar tricken i helt fel ögonblick. Det du normalt vill förmedla är ju en bild av hur det ser ut egentligen inte på något sätt försöka liva upp bilden med ngn galen sned komposition. Ett annat stort fel om vi pratar om skatefotografering på högre nivå är att du saknar blixtar. Ett måste för att kunna frysa åkaren och skapa en kreativ ljussättnign är just med 1 eller flera externa blixtar.

Vanliga saker man brukar ägna sig åt är att slå en blixt bakifrån på åkaren för att skapa en "rimlight" (ljuskontur) kring åkaren för att få åkaren att framstå mer ur bilden, och vara det första ögat fastnar på. Vanligt att man även underexponerar bakgrunden 1 eller flera snäpp.

Grundmetoden handlar normalt om att. ljussätt åkaren med en blixt så åkaren är normalexponerad, underexponera bakgrunden 1 elelr flera snäpp och slå en överexponerande blixt som rimlight kring åkaren. Självklart är inte detta en REGEL att följa vid alla tillfällen... ibland kan amn villa exponera bakgrunden normalt... ibland kan det vara vettigt att underexponera bakgrunden extremt mycket. Det handlar ju om fall till fall och vad som passar i just det tillfället.

Fast detta handlar ju även om vad man har för utrustning. har ju själv fotat skate ett tag med en vanlig kompaktkamera med bara blixt på kameran och inget mer innan jag skaffade ordentligare grejer nyligen. Och visst går det att få till halvhyggliga foton utan massa externa blixtar, tycker själv jag har lyckats rätt bra med en hel del såna. Det handlar ju helt enkelt om vilken nivå på fotografering man jämför med.

Tycker dock att du har en bra bit kvar att jobba med den utrustnign du har innan det sätter begränsnigen på hur bra skatefoton du kan få.

Sen är ju frågan vad man som fotograf är ute efter? är man ute efter att fota rena skatefoton av samma typ som skatemedia eller har man ett helt annat öga för fotograferingen och vill ha action i bilden med rörelseoskärpa och "galna" vinklignar? Ser inget fel i att foto som senast nämnt men då handlar det inte om skatefotografering utan något helt annat.

Håller för tillfället på med en artikelserie till Tacky med intervjuver med duktiga skate/snwo fotografer i landet med bildserier med fotograferna. Finns 2 bildserier och itnervjuver utlaggda, bildserierna hittar du här: http://www.tacky.se/skateboard/bildserier/ vilket kan ge en hel del inspiration och kännedom om hur skatefoton oftast bör se ut.

Självklart kan man utveckla sina olika stilar även om man håller sig inom det som normalt betraktas som skatefoto även fast man håller sig inom dom normala ramarna. Ett annat tips är att kolla in länkarna till dom fotografer som är länkad från min presentation.
 
Grym bild, verkligen! Den detalj jag gillar bast ar takfonstret som lyser i en annars sovande stad.
Beratta garna lite om utforandet, oftast finns det enstory bakom varje lyckad bild.

Jag onskar jag kunde hjalpa till med lite bilder, Katlinka dissar mig fett for att jag aker skateboard istallet for att skjuta... och han har ratt!
 
Sa, paminnd av Christians inlagg sa tog jag mig verkligen tid att skjuta lite bilder, om an i en park.....
Jag skall ta mig friheten att lanka till en av bilderna, en mangt och mycket kass bild, men den visar pa den bild jag skulle vilja ha klarat av att ta:

www.diabolics.com/backblunt.jpg

Sa forutom att kille utfor en dalig backside bluntslide och att jag lobotomerar han, sa skulle jag varit nojd med resultatet av ljussattningen.
Sa om nan har lite kritik samt hjalp att komma med angaende ljussattningen skulle jag va nojd.

(efter tidigare tips har sa stoppade jag ner bakgrundsexponeringen 1 stop samt drog pa lite med blixtarna. Blixten till hoger ar 1 stop hogre an den vanstra som inte ar korrigerad fran ljusmatningen.)

btw, det finns tva andra bilder fran samma session i min katalog "uretan" har pa fotosidan:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=982116
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=982134
 
ljussättningen ser helt ok ut, men du har ju kapat huvudet på honom!
kompositionen är tyvärr inte så intressant, jobba mer på den. lösare komp och inte så centrerad.
den känns också lite mjuk, skulle må bra av lite oskapmask.

låter säkert som ett riktigt arsle, men hoppas att du tar till dig kritiken utan att bli sur.

mvh
 
No problemo Robin, jag har absolut inga problem att ta emot kritik. Dessutom inser jag min ringa kunskap i amnat och tackar odmjukast for kommentarerna!

Vad galler den nagot tighta kompet sa beror det till 100% av att jag fotade i en park och ju mer park man har med i bilden desto mindre gillar jag den... men jag forstar precis vad du menar. Huvudkapningen ar bara ett pinsamt nyborjarmisstag :(

Den trakiga vinkeln beror pa att jag inte lyckades med ljuset sa bra fran de andra vinklarna snett framifran och det var ljuset jag ovade pa. Hela sessionen omfattade bara 30 bilder (inklusive alla olika vinklar etc) sa det va en valdigt kort tid att fa saker och ting ratt... sa det blev fel ;)

Sjalvklart var din bild till belatenhet, som de brukar vara. Den kandes lite graare dock an de andra du publicerat har.
En fraga: Jag tycker mig se lite komprimerings-artifacts i de raka linjerna uppe i taket och langs DJ-baset.... ar det ett resultat av for hard komprimering eller gar det inte att fa battre i denna upplosning?
 
skulle tro att det i komprimeringen, hatar att ladda upp bilder när dom bara blir fuckade ; )
ser inget på den jag har på datorn men ser, som du, det på nätet.
 
jahopp, tänkte hoppa in här. läste att det är viktigt med blixt för att frysa... jag tänkte fotografera lite skate i helgen, har då lånat en nikon med fisheye, men har ingen blixt. men, jag har en blixt till min minolta dock inte trådlös... men där har jag bara 18 mm som lägst... kan det fungera för att ta klassiska snygga skatebilder? vilka slutartider behöver man ha för att frysa en skatare på till exempel en rail? 1/1000 räcker det?
 
racker gott och val, rail trick ar langsamma, kan nog kora 1/500 eller annu lagre, har du desutom en blixt sa laser du med den. Jag skjuter 1/250 med blixt.
 
Kul att den här tråden kommit igång igen!

Här är en bild från den officiella Oldschooldagen i Lund.
 

Bilagor

  • olof bs rock.jpg
    olof bs rock.jpg
    92.1 KB · Visningar: 513
skulle säga att 1/1000 sec är minimum för att frysa en åkare, beroende om han åker mot dig eller i sidled.
kolla blixtens lystid, och underexponera bakrunden ett steg eller så...
 
Puttar liv i tråden som jag startade förra sommaren och ser fram mot säsongens bilder!

Här har vi första ut från mig i full koncentration..
 

Bilagor

  • 3535-läser-på-skate-40k.jpg
    3535-läser-på-skate-40k.jpg
    39.4 KB · Visningar: 461
En bild från lite tidigare i år. Ass shot, men var illa tvungen till det. Belysningen är jag hyffsat nöjd med om man bortser från att åkaren är lite överexponerad.
 

Bilagor

  • 50-50 karl.jpg
    50-50 karl.jpg
    53.2 KB · Visningar: 429
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.