Advertisement

Annons

Lagring av bilder under utlandsresa

Produkter
(logga in för att koppla)

Bakke

Medlem
Hej!

Om 2 veckor åker jag till Syfadrika för att tillbringa 2 veckor i solen. Jag har nu kommit på att förmodligen kommer jag ganska snabbt att fylla upp mitt minne. Jag satt idag och funderade på lite alternativ, men jag kan inte riktigt komma på vilket som är det smartast / smidigaste / billigaste.

Mina alternativ jag har kommit på,

1.
Köpa en notebook, tex Asus Eee.
Koppla sedan ihop den med min externa HDD (320Gb)
Kostar drygt 2000kr, liten och smidig dator men kanske lite jobbigt tillsammans med HDDn. Dock är datorn värdelös att redigera på om jag nu skulle göra det.

2.
Köpa en HDD som man kan koppla minneskortet till och föra över utan någon dator i mellan.
Jag såg en idag på Kameradoktorn, 40gb, ca 2400kr har jag för mig.
Finns det billigare och bättre alternativ?
-Jag kommer nog aldrig ha användning för den förutom när jag är utomlands vilket är 1 gång/år.

3.
Köpa fler minneskort.
Just nu så klarar jag mig normalt sätt med mina 8Gb men ibland just när man är borta mer än ett dygn och plåtar väldigt mycket så kan det bli tajt.
+"Bra att ha"
-Kan kosta ganska mycket då jag vill ha ganska många Gb och kräver en hög skrivhastighet.

4.
Låna en laptop.
+Går att redigera
-Jobbig att kånka på.


Var ni några andra tips eller vilket av mina alternativ skulle ni köra på?

Mvh
Oskar
 
Svar på option 2:
Hyperdrive Colorspace
Den kan du köpa lös och sedan sätta in en HD av valfri storlek. Det finns en Pelican box som den sitter som gjuten i, bra att den är vattentät när man ska vada över bäckar.
Det finns även verktyg för att återställa raderade bilder.
Verifiering av att kopieringen har blivit korrekt mm.

Köpte min för lite över ett år sedan, runt 2500kr för 250GB.
Visst mycket plastigade än min Epson P-5000 men mycket biligare och med fler nyttiga funktioner (om man inte ska titta på bilderna).

Jag använder dessa portabla enheter som backup även när jag fotar bröllop. En kopia på HDn och sedan på CF kortet.
 
Hej
Jag använder en lös hårddisk som kan kopiera av minneskortet.
Tänk på att 40GB låter mycket, men det äts uppp då du tömmer samma kort flera gånger, då får du dubletter.

Vissa såna tillåter att du manuellt raderar en katalog.

JAg har nog med minneskort och har disken som backup.
Har alla korten i kameraväskan o disken på hotellet, inlåst.

Så förlorar jag den ena har jag den andra av de bilder jag tagit.

Roine
 
USB Disk

Hej har själv en Jobo Giga One som funkar perfekt. Den tar 30 eller 40Gb och räcker säkert för dina resor. Har använt den ett flertal ggr utan problem. Fördelen e att den e billig (drygt 1000) och lätt och nackdelen att man inte kan se bilderna men det finns andra modeller som har den funktionen om man vill känna sig säkrare. Annars e nog ett par xtra CF kort väl så prisvärt.
Trevlig resa!
/Stefan
 
Hej!

Om 2 veckor åker jag till Syfadrika för att tillbringa 2 veckor i solen. Jag har nu kommit på att förmodligen kommer jag ganska snabbt att fylla upp mitt minne. Jag satt idag och funderade på lite alternativ, men jag kan inte riktigt komma på vilket som är det smartast / smidigaste / billigaste.

Mina alternativ jag har kommit på,

1.
Köpa en notebook, tex Asus Eee.
Koppla sedan ihop den med min externa HDD (320Gb)
Kostar drygt 2000kr, liten och smidig dator men kanske lite jobbigt tillsammans med HDDn. Dock är datorn värdelös att redigera på om jag nu skulle göra det.

2.
Köpa en HDD som man kan koppla minneskortet till och föra över utan någon dator i mellan.
Jag såg en idag på Kameradoktorn, 40gb, ca 2400kr har jag för mig.
Finns det billigare och bättre alternativ?
-Jag kommer nog aldrig ha användning för den förutom när jag är utomlands vilket är 1 gång/år.

3.
Köpa fler minneskort.
Just nu så klarar jag mig normalt sätt med mina 8Gb men ibland just när man är borta mer än ett dygn och plåtar väldigt mycket så kan det bli tajt.
+"Bra att ha"
-Kan kosta ganska mycket då jag vill ha ganska många Gb och kräver en hög skrivhastighet.

4.
Låna en laptop.
+Går att redigera
-Jobbig att kånka på.


Var ni några andra tips eller vilket av mina alternativ skulle ni köra på?

Mvh
Oskar

En Asus Eee PC 1000H rymmer 160GB. Behöver du ändå då släpa med dig en extern HDD?
 
Jaa, detta är ju en ständig fråga. Jag har inte löst den själv - ännu men kan berätta om mina halvdåliga erfarenheter så länge. (Funderar just nu på att titta på en mini-laptop. Kostar mindre än de dyraste bärbara hårddiskarna med skärm, ex.vis en Jobo Giga Vu Extreme 80GB och så får man t.o.m. en dator med trådlöst internet på köpet . . !).

Jag gjorde så under en Australienresa att jag sökte upp ett internetcaffe där jag laddade ner mina minneskort för bränning av medhavda CD-skivor - nu är det väl DVD som gäller.

På en resa i just Sydafrika tänkte jag göra likadant (!!...) samt utökade min arsenal minneskort och införskaffade/lånade ett gäng USB-minnen också. Detta var ju lite naivt då internetcaffeerna inte stod som spön i backen där i bushen . .
OK, jag körde hårt på hotellen där jag bodde. Hårt var ordet eftersom jag visserligen fick låna datorn i receptionen sent om kvällarna men dessa datorer hade en klockfrekvens ungefär som när oljefärg torkar.

Jag fick i alla fall med mig c:a 4000 bilder hem så det gick iaf. Men, som sagt jag söker bättre lösningar.

Mvh/Göran
 
Senast ändrad:
Tack för svaren!

Jonas, Den Hyperdrive Colorspace utan HDD jag kan hitta finns inte i lager. Men det var annars ett väldigt trevligt alternativ. 100Gb-varianten var annars inte så dåligt? Kostar knappt 2000kr, färgskärm och kräver inte extern ström.

Stefan, Jobo'n tycker jag känns lite stenålder om man jämför med Hyperdriven Jonas tipsade om..(?) Mindre utrymme och inte förhandsvisning.

Ragnar, jag syftade på 900an.=) Fast tusingen är faktiskt inget dåligt alternativ om man vill ha en dator man kan använda liiite mer seriöst.


Men ni tycker alltså att det är bildlagrinsdiskar man ska satsa på? Jag tror faktiskt att Asus Eee 1000 som Ragnar pratade om kan vara ett vettigt alternativ. En tusenlapp mer än Hyperdriven och då får man 60Gb till och kan samtidigt koppla upp sig på nätet.

Oskar
 
En tidigare långresa (5 mån) använde jag en minneskort-direkt-till-hårddisk-pryl (CompactDrive PD70X, föregångare till Hyperdrive), men kände mig aldrig riktigt trygg med den, gällande tillförlitligheten. Gick bra dock. Men begränsat användningsområde tycker jag, vanliga minneskort räcker långt om man inte är borta länge.

Senaste resan (5 veckor) hade jag en lånad laptop (40GB) där jag lagrade alla Jpeg, och densamma användes som mellanenhet för att kopiera Raw + Jpeg till en 160GB extern 2,5"-hårddisk. Givetvis förvarades de båda enheterna på olika ställen.
Väldigt nöjd med den lösningen, så länge man inte behöver släpa på datorn överallt. Alltså mindre bra för backpacking, skitbra om man kör bil tvärs över en kontinent ;)

Nästa gång (om inte minneskorten räcker) blir det ungefär likadant, men en minidator, typ Asus EEE, med extern 2,5"-hårddisk som "riktig" backup.
Smidigt och säkert.
2,5"-hårddiskar är väldigt smidiga i formatet, och behöver nästan aldrig strömsladd - USB-kabeln räcker.
 
Ta en titt på den här !!!

Hej Oskar ! Jan heter jag . Jag ser att ni bor i stockholms området
Och om ni går in till Scandinavian Photo och känner på
Epson P-5000 den ligger på 2995 kr där . Grejen är att det är
Nya varianter på gång som lär vara snabbare och den ena
Är större än P.5000 . Jag har själv den här modellen , då den kom
Ut gick den på strax under 8000 kr den har 80 gig lagring , den tar
2 kort , du kan docka med ett USB minne dra över direkt eller
Dra från Epson till USB minnet . den har 4 tums skärm och är
Lätt att navigera med , den tar raw filer , ja det mesta .
Jag drog ner nån film som jag spela upp i den , där är en liten
Högtalare inbyggd också . till och med att docka ett USB minne
Som där var film i och spela upp . kort sagt den är kanon .
Ska för övrigt införskaffa mig en till för den täcker mina behov
Lätt att trycka in kortet och bara dra över . nu använder jag
Canon kamera 5D och fotar i raw filler så det blir lit stora
Filler men det fixar den utmärkt . Att det nu har kommit nya
Är ju självklart , det har med utveckling att göra . Men jag
Tycker den här klarar jobbet jätte bra , underbar skärm också .
Jag ser att i stockholmsbutik är där drygt 5 st på lager .
Om du inte redan bestämt dig ? ta dig en sväng in o känn på
Epson-5000 . Jag får önska dig en härlig resa och dra med några
Fina bilder från Sydafrika !! mvh Jan.....
 
Mitt tycke är att du ska tänka efter ordentligt innan du väljer en s.k. mellanlagringsenhet framför en minidator. Mellanlagringsenheterna hade sin glanstid innan dessa små, billiga, bärbara datorerna kom, men hade redan innan det börjat bli omsprungna av rasande minneskortspriser.

Mellanlagringsenheterna är ett snäpp mindre än exempelvis EEE (och i extremfall kanske man även behöver de få kopieringsmomenten ("stoppa i kortet, tryck på knappen")), men annars är det inte mycket som talar för, som jag ser det.
 
Vad du ska köpa beror helt på vad du ska ha den till och hur portabel du ska vara.
Med en dator måste du utföra ganska mycket saker innan du har gjort en backup. Med en Hyperdriven eller en Epson P serien krävs det 2 knapptryckningar, Power - Backup. Fruksansvärt smidigt!

Jag har haft med mig Hyperdriven till Antarktis, Patagonien, Svalbard mm och hittills har den inte missat kopieringen av ett enda foto! Det har även räddat kort jag tagit bort av misstag. Att den sedan blir vattentät och nästan okrossbar i en Pelican 1020 gör att den är perfekt för tältning och backpacking.

Men om vikt, väderskydd, enkla/snabba backuper inte är så viktiga ta en laptop.
 
Oskar, jag blir lite avundsjuk på att du är på väg till Sunny SA!

Jag instämmer i lovorden om Colospace. Den är hyfsat lätt och kompakt, tillförlitlig, har mycket bra batteritid -- och är väldigt snabb. Kopierar 1 gig/minut. Dessutom är skärmen visserligen ganska liten (iaf på min snart ett år gamla modell) men riktigt bra.

I dagens läge skulle jag nog, precis som du, överväga en mikrolaptop med hd. Men det finns fördelar med Colospace: Den tar mindre plats (och väger mindre) i kameraväskan. Den har bättre batteritid. Och det är snabbare och enklare att kopiera korten. Jag har ofta gjort det i fält och man behöver inte släppa leoparden med blicken mer än några sekunder: upp med Colorspace ur väskan, ut med kortet ur kameran och in i Colorspace, tryck på två knappar, nytt kort i kameran, fortsätt plåta.
 
Köp fler minneskort. Det är billigt att köpa dem nu, och du ska bara vara borta 2 veckor. Det är även det klart säkraste, smidigaste och tar minst plats.
 
Jag lägger min röst på en Eee tillsammans med den externa du redan har. Jag gjorde precis det under Ukrainaresan. Sök på mina inlägg så hittar du allt jag skrivit om det (rätt mkt). Positivt är att se bilderna redan på hotellrummet, även om det inte räcker till för att redigera. Du vill nog kopiera dubbelt, då går det snabbare att kopiera än att låta hårddisken göra det (iaf för mig, läs som ovan...). Negativt är att du får lite mer att släpa på såklart, men det är mer "versatile" än en till separat extern hårddisklösning. Även om du kan se film på P5000 och de liknande, så har de svårt att matcha en dator (äpplen och päron, jag vet).

Have fun!
 
Jag beställde en Hyperdrive Colorspace O och en 250GB hårddisk från Dustin för några veckor sedan. Tyvärr visade det sig att det var en gammal version med IDE-anslutning istället för SATA som det stod i specifikationerna så jag fick skicka tillbaka den eftersom den inte passade med hårddisken jag hade köpt samtidigt. För en vecka sedan fick jag ett mail om att en ny enhet beräknades komma i lager till den 22 okt men eftersom jag åker till Argentina den 26:e så känns det inte så tryggt.

I förmiddags hittade jag den dock i lager hos en tysk webshop och lade en order. Redan efter lunch fick jag ett mail om att den var packad och skulle skickas i eftermiddags. Enligt spårningsnumret jag fick är paketet också skickat och det ligger just nu på en sorteringscentral utanför Stuttgart.

Jag har ingen aning om hur mycket bilder jag kommer ta på min resa men eftersom jag skall vara borta i nästan 7 veckor och fotografering är ett av huvudmålen känns det lite sådär att fippla med 10-15 minneskort. I såfall bör man ju byta kort i kameran med jämna mellanrum även om det inte är fullt så att man sprider ut bilderna lite, då mister man inte alla ägg från en viss dag om man blir av med ett minneskort. För en kortare resa hade jag nog också valt minneskort, ev i kombination med en laptop.
 
Jag beställde en Hyperdrive Colorspace O och en 250GB hårddisk från Dustin för några veckor sedan. Tyvärr visade det sig att det var en gammal version med IDE-anslutning istället för SATA som det stod i specifikationerna så jag fick skicka tillbaka den eftersom den inte passade med hårddisken jag hade köpt samtidigt. För en vecka sedan fick jag ett mail om att en ny enhet beräknades komma i lager till den 22 okt men eftersom jag åker till Argentina den 26:e så känns det inte så tryggt.

I förmiddags hittade jag den dock i lager hos en tysk webshop och lade en order. Redan efter lunch fick jag ett mail om att den var packad och skulle skickas i eftermiddags. Enligt spårningsnumret jag fick är paketet också skickat och det ligger just nu på en sorteringscentral utanför Stuttgart.

Jag har ingen aning om hur mycket bilder jag kommer ta på min resa men eftersom jag skall vara borta i nästan 7 veckor och fotografering är ett av huvudmålen känns det lite sådär att fippla med 10-15 minneskort. I såfall bör man ju byta kort i kameran med jämna mellanrum även om det inte är fullt så att man sprider ut bilderna lite, då mister man inte alla ägg från en viss dag om man blir av med ett minneskort. För en kortare resa hade jag nog också valt minneskort, ev i kombination med en laptop.

Om du är orolig att förlora alla bilderna från en dag med minneskort :) då förlorar du ju hela resan med din Hyperdrive om den går sönder. Och det är ju också mycket större chans att den går sönder.
 
Om du är orolig att förlora alla bilderna från en dag med minneskort :) då förlorar du ju hela resan med din Hyperdrive om den går sönder. Och det är ju också mycket större chans att den går sönder.
Jo, fast nu tänkte ju jag ha med mig fyra stycken och dubbelkopiera in bilderna på varje disk också, samt bränna tre dvd-skivor att skicka hem vid olika tidpunkter i tillägg till de två laptops med SSD-diskar som jag har med mig.

Skämt åsido, för min del känns det lättare att ha en Hyperdrive att hålla reda på än 15 minneskort. De skulle förmodligen räcka gott och väl men jag vet inte. Dessutom skulle det kosta fläsk, jag har hört minst sagt varierande betyg på Transcends flash-kort så om jag skulle köpa Sandisk skulle 10st 8GB-kort kosta 3700kr eller 4300kr beroende på hastighet (II/III), det är ungefär 6 gånger så mycket som min Hyperdrive (om jag skulle köpa 250GB minneskort).

Risken att bli av med bilderna kommer alltid att finnas där så länge man har en privatpersons budget. Jag klarade 6v i Kina med otaliga filmrullar i ryggsäcken så jag skall nog klara mig i Argentina också.
 
Skämt åsido, för min del känns det lättare att ha en Hyperdrive att hålla reda på än 15 minneskort. De skulle förmodligen räcka gott och väl men jag vet inte. Dessutom skulle det kosta fläsk, jag har hört minst sagt varierande betyg på Transcends flash-kort så om jag skulle köpa Sandisk skulle 10st 8GB-kort kosta 3700kr eller 4300kr beroende på hastighet (II/III)

Tänk över hur mycket du kan tänkas behöva, hur många kort tar du på två veckor?
Själv är jag ganska triggerhappy när det beger sig, men kom "bara" upp i 35 GB (Raw+Jpeg) på fem veckor genom USA, dvs. 7GB per vecka.

Jag står kvar vid minidator + extern HDD, men fler minneskort är också ett bra alternativ om du annars inte har nytta av en minidator.
 
Hej du glade.

Jag har använt först en och sedan två mellanlagringsdiskar under alla mina resor sedan 2004 (och de är många) och inte haft ett enda problem på resorna. Hemma däremot har en av dem pajjat men då var det usb kontakten som gick sönder. Fixades med en lödkolv och fungerar finfint igen. Jag kopierar minneskorten till bägge för att backa upp bilderna.

Numera följer de fortfarande med men används ytterst sällan då jag har utökat min arsenal av minneskort. Dessa är som bekant rätt billiga numera. Åker runt med tre st 4 GB kort och ett 2GB kort. Dessa brukar räcka för mig under en veckas resande.

Hade jag stått utan dessa diskar idag så hade jag garanterat tittat på EEE istället. Mina mellanlgaringsdiskar är en simpel variant utan skärm och en Epson P-200 med kanonskärm men fortfarande är den alltför långsam att på ett vettigt sätt kunna titta på bilderna. Bilderna från min D300 är för stora. Jpg går plågsamt långsamt medan rå bara går sakta. Förmodligen är de nyare Epsonmodellerna snabbare men jag hade ändå skaffat mig en EEE och en bunt minneskort......

Men allt är givetvis avhängit mängden bilder du tänkt plåta. Någonstans finns det givetvis en ekonomisk smärtgräns för vad som är möjligt. Under längre resor så måste även jag ta till mina mellanlagringsenheter. Tom seriekoppla dem istället för att köra paralellt och det känns mindre kul men har som sagt funkat än så länge.........
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.