Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1000D lanserad

Produkter
(logga in för att koppla)

dagr

Aktiv medlem
Canon har som väntat lanserat sin nya instegsmodell EOS 1000D.Vad som dock var oväntat var att den lanserades redan nu och inte på Photokina. Kanske inte var så konstigt att modellnamnet dök upp i senaste DPP ändå.

10 Mpixel, 3 fps, 2.5" skärm med liveview, Digic III, SD/SDHC, 7 punkters AF, ISO 100-1600 (100-400 i auto). 549 Euro för kamerahuset.

http://www.dpreview.com/news/0806/08061002Canon1000D.asp

Nu får ni ju skärpa er! Canon har ju gjort en massiv ändring av kameran!!!!
Den tar ju nu mera SD kort!

EDIT: Digit 3 professor?

madsen1 skrev:
Nu får ni ju skärpa er! Canon har ju gjort en massiv ändring av kameran!!!!
Den tar ju nu mera SD kort!

EDIT: Digit 3 professor?

Var det verkligen värt att bygga en ny kamera för en sämre(?) bildprocessor? 450D har också SD-kort nämligen.

Hur skiljer storleken? 400D är ju redan krampaktigt liten.

Tyvärr får jag inte publicera länken till en artikel som jag precis skrivit om skillnaderna mot Eos 450D. ;)

jag hade ju hoppats på ett pris närmare 4000, men det kanske kommer..

kommer nog inte att köpa den däremot. (som back up eller semesterkamera) Hade den varit mindre och enklare så kanske.

Varför skulle Magnus inte få länka till K&B? Skulle det betraktas som reklam?

Förresten står det i artikeln att kameran saknar spotmätning vilket är helt korrekt i skillnad från jämförelsen på dpreview. På dpreviews nyhetssida däremot är uppgifterna korrekta:

• Evaluative 35-zone
• Partial 9% at center
• Center-weighted average

Kanske för att herr Fröderberg har skrivit fel i artikeln?

Visst är delar av specifikationen lik 400D, men 400D har nio autofokuspunkter, inte sju. Min äldre EOS 30 (film) har sju, däremot.

apersson850 skrev:
Mindre? Var skulle du sätta på objektivet, då?

ok, kanske inte mindre, men lättare iaf.. det är ju grammen som räknas när man vandrar =)

just nu hittar jag inte min packningslista med vikter på, men kameradelen försöker jag alltid hålla så lätt som möjligt.. men den är 3 av 15 kg ungefär just nu. (för längre tur, men i alpterräng.. i sverige blir det tyngre.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar