Annons

85mm f/2.8D PC Micro Nikkor och Digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

rickardignell

Aktiv medlem
Sitter och funderar på vilket mitt nästa objektiv ska bli och överväger Nikons 12-24/4 DX och 85mm f/2.8D PC Micro Nikkor. Objektivet ska framför allt användas för "landskapsfotografering" där vikten ligger i att få djupfokus och där det är viktigt att objekten i förgrunden är riktigt skarpa. Tanken är att arbeta nära objekten och att inkludera mycket detaljer. Nu är väl dessa objektiven svåra att jämföra då de har helt skilda bildvinklar men det går ju att få ut likartade bilder med lite extra arbete.

Nu över till rubrikfrågan. Jag får väl säga att jag kraftigt övervägt att inköpa 85mm:ern då man med denna skulle kunna få ett mycket bra fokusdjup. Problem tycks det dock finnas om man skulle sätta detta objektiv på en digitalkamera. Så här säger de på Nikonians hemsida:




IN THE FIELD

Studio-type tests allowed us to get used to the peculiar handing of the lens and to learn what to expect from it.

So we moved out into the field and its maneuverability was rather good, obviously due to the previous training. Handling it is not as easy as with other lenses, however, with some practice one achieves a level of reasonable deployment agility.
Clcik for enlarged comparative view Click for enlarged comparative view
85mm f/2.8D PC Micro Nikkor, normal at left, tilted at right, same aperture

ON DIGITAL

There was an obvious interest to try out this great lens on a digital body, both for having a smaller format than that on film and for the potential advantage of wider movements before reaching the edges of the image. Unfortunately it is designed for 24x36mm format and its own features prevent its use on digital bodies.

The crop factor, due to the size of the sensor, implies a vision angle equivalent to a 127mm lens. This does not affect the movements, but forces one to be farther removed from the subject, loosing practicality. If it were some 25mm shorter in its focal length it would feel like ideal. Besides, the small viewfinder of the D100 is an inconvenience for a lens requiring full frame bright coverage.

In other words: The sensor being smaller than a 35mm film frame, the tilt/shift movements could have been much wider if designed specifically for non-full-frame digital. On a D100 it was obvious than the mechanical tilt limit was reached much before the image circle was compromised over the sensor. In short, complete optical performances possible on a 1.5x sensor were impossible due to the mechanical limit set up with a 24x36 format in mind.

Therefore this is not an objective to perform 100% on digital macro photography with tilting, due to its focal length and extension limits. For that, one can opt for shorter focal lengths or other systems.

Nu verkar det inte vara så många här på fs som har 85mm PC men vad har ni som arbetar med PC eller T&S objektiv för erfarenhet av detta?

Fördelen med 85mm:ern över 12-24an är ju att du kan använda dig av större bländare och därmed få kortare tider vilket kan vara viktigt då man fotgraferar i vissa situationer såsom i vind mm. Om man bortser från detta kanske 12-24an skulle vara bättre. Nu har jag inte sett en jämförelse mellan 85an och 12-24ans DOF (ja, jag vet att det är fokusdjupet som förändras när man tiltar 85an, men för enkelhetes skull kan vi väl kalla det DOF) men i en jämförelse mellan 85an och 105 macro så har 85an ett bättre DOF med eller utan tilt. Kan det vara detsamma för 12-24an?
 
Jag använder PC 85/2,8. Jag har inte använt den på landskap på det sätt du tänker dig, men jag tror inte tilten räcker till för att du bara med hjälp av den skall kunna åstadkomma det stora skärpedjup du önskar. Det största hjälpen har du nog av att objektivet går att blända ner till f45.

Jag kan göra några testbilder om det kan vara till någon hjälp för dig.
 
TAck för snabbt svar. Jag skulle uppskatta mycket om du kunde lägga upp några bilder så att man kan se vad objektivet går för i det verkliga livet.

Använder du 85an på digitalkamera och isåfall har du sett några begränsningar i hur mycket du kan shifta respektive tilta objektivet?

Rickard
 
Jag har bara använt den på D2X:en. Jag har inte jämfört tilten där mot min analoga, så jag har svårt att svara.

Jag kan lägga upp fullstora bilder på webben. Tala bara om vilken typ av testbilder du önskar.
 
Jag skulle gärna vilja se hur objektivet ter sig i riktiga macro-situationer, där det endast finns ett enkelt enkilt objekt, såsom en blomma. Om du har någon bild på ett "vitsippsfält", eller dyligt, där du har skarp fokus på de främre objekten och ett gott skärpedjup skulle det också vara bra eftersom det är sådana situationer objektivet främst kommer att användas i.

Rickard
 
Visst är tele inte det första man tänker på när det gäller tilt och shift, men om du fotograferar en yta på lite håll och den inte är parallell med filmplanet så blir bilden bättre om man tiltar skärpeplanet än om man inte kan göra det. Ibland skulle jag vilja ha telekonverter på PC85'an också.

Denna bild är tagen med analog filmkamera på ett par meters håll.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/540158.htm?set=lp

/Erik
 
Jag har gjort några bilder för att visa oskärpa på gluggen.

Jag hällde ut tjejens mycken på golvet, Jag fokuserade på närmaste smycket som låg 70 cm från kameran. Smycket längst bort låg 170 cm från kameran. Jag fotade på tre olika bländare:

2.8
11
45

Bilderna är fullstora D2X-jpg
 
Tack för bilderna Janne (ursäkta dröjsmålet med svaret - jullledig). Intressanta bilder! Nu undrar jag förstås hur mycket mer fokus du skulle få på de bortomliggande objekten om du tiltat objektivet maximalt.

Rickard
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.