Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

85/1,8 el 85L/1.2

Produkter
(logga in för att koppla)

canoneos3

Avslutat medlemskap
Hejsan.
Hur mycket skarpare är 85/1.8 mot 85 L-optiken?
Motiver det verkligen priset att köpa ett L-optik?

MVH Stefan
 
vet inte vilken glugg du pratar om, men en vinst på 1 bländarsteg när det är så stora öppningar brukar vara dyrt. Dessutom brukar extremt ljusstarka objektiv vara betydligt bättre byggda.
 
canoneos3 skrev:
Hejsan.
Hur mycket skarpare är 85/1.8 mot 85 L-optiken?
Motiver det verkligen priset att köpa ett L-optik?

MVH Stefan

EF 85/1.8 är skarp så det räcker och blir över.
Däremot är färgåtergivningen aningen bättre med L-optik, vilket gör att en del satsar på 85/1.2L.
Personligen tycker jag att skärpedjupet är lagom kort redan vid f2.0 med 85mm.
Jag hade inte kunnat motivera ett köp av 85/1.2L.

Rent byggnadsmässigt så håller EF 85/1.8 hög klass.
 
Du får ett tyngre och större objektiv som är drygt ett steg snabbare. Skärpedjupet vid 1.2 är magiskt och kan ge fantastiska resultat. Skärpan är mycket bra hos båda objektiven. Photodo ger 85L 4.6. Näst bäst efter 200 1.8 i Canons lineup. Inte dåligt... Men det kostar. 85L kallar på mig. Jag funderar på antingen en 70-200 IS eller 85L + 200 2.8L.
Ska du köpa är en tripp över pölen något att överväga. Betydligt billigare där...


A
 
En nackdel hos 1.2:an är att den är EXTREMT långsam att fokusera... Definitivt inget för sport eller street.

Iofs kanske en glugg som man mest använder manuellt för att få rätt fokus eftersom skäpedjupet är så kort.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.