Annons

Behövs polariseringsfilter?

B.E

Avslutat medlemskap
Hej, har nyligen köpt min första digitala systemkamera och funderar lite ang polariseringsfilter. Har man stor nytta av ett sådant dvs hur ofta använder man det?
Går det inte att få samma effekt på ett enkelt sätt med ett redigeringsprogram?

mvh Benny
 
Du behöver ett cirkulärt polarisationsfilter. I mitt tycke det viktigaste filtret. Det händer att jag går hemifrån med lätt packning. Bara kamean med kitobjektivet men aldrig utan polfilter och avtonat gråfilter.
 
ok, tack för svaren, då vet jag det och får ta och inhandla ett polfilter av bra kvalite.

Benny
 
Jag ställde den här frågan på ett annat ställe, men har inte fått svar, provar här i stället.

Polariseringsfilter
Jag har köpt ett Pol filter, ett vridbart, och det fungerar utmärkt.
Det står att det är cirkulärt.
Någon som vet om det finns de som inte är cirkulära?
Vad innebär olika sorters polfilter?
Alla är ju vridbara.
 
Ett cirkulärpolariserande filter behövs för att inte lura kamerans ljusmätning och autofokus. Annars spelar det ingen roll för bilderna om det är linjär- eller cirkulärpolariserande.

Johannes
 
ROYSAN skrev:
Jag ställde den här frågan på ett annat ställe, men har inte fått svar, provar här i stället.

Polariseringsfilter
Jag har köpt ett Pol filter, ett vridbart, och det fungerar utmärkt.
Det står att det är cirkulärt.
Någon som vet om det finns de som inte är cirkulära?
Vad innebär olika sorters polfilter?
Alla är ju vridbara.
Alla polfilter går att vrida annars är dom oanvändbara. Skillnaden på ett cirkulärt och linjärt polfilter är att det cirkulära cirkulärpolariserar ljuset medan det andra bara planpolariserar. Effekten blir samma eftersom det cirkulärpolariserande filtret först planpolariserar innan det cirkulärpolariserar med en dubbalbrytande kristal (lamda över 4 platta). Ljustmätningen och autofokus tycker dom inte om planpolariserat ljus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.