Annons

8080, G6 eller V3? Bland annat, hjälp och tips tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

Todt

Aktiv medlem
Jag är just i färd med att köpa en digitalkamera i den prisklassen. Vad jag är ute efter.

- En kamera som är bättre än vad jag är, dvs en kamera jag kan växa med som har manuella inställningsmöjligheter.

- Den måste vara snabb, snabb mellan bilderna. Snabb från knapptryckning tills bilden tas. Detta är mycket vikigt

- Storleken har ingen betydelse.

- Bra i svagt ljus, inomhusbilder i dunkelt ljus är viktiga

- Bra skärpa, bra färgåtergivning, låg distorsion.

Jag kommer i första hand ha kameran till att fota husdjur och därför att snabbheten mellan bilderna viktigt och även att lcdn är vridbar så jag inte behöver ligga och krypa i konstiga vinklar. Eftersom det är husdjur så kommer det bli ganska mycket inomhusbilder och därför vill jag gärna få bra bilder i dåligt ljus. Sen har jag blivit tillsagd att det är bra att ha ganska mycket vidvinkel, i synnerhet när man fotar inomhus.

Dom jag tittat på är bland annat.

Canon G6
Olympus 5060
Olympus 8080
Sony V3

Som jag ser det har alla kamerorna sina fördelar, utifrån vad jag sett gillar jag bildkvaliteten bäst på Olympus 8080, den har även bra vidvinkel, men är aningen dyr. Sen är det synd att den inte har en utfällbar LCD skärm. Känns mycket välbyggd, dock lite klumpig och långsam mellan bilderna.

Olympus 5060 känns väldigt välbyggd, men är kanske aningen långsam och känns lite "gammal" kanske dumt tänkt men men. Bra vidvinkel.

Sonyn är snabb har jag för mig, har stor LCD men tar inte så bra bilder på dom testbilderna jag sett i jämförelse med G6:an, kände på den idag hos en handlare och den låg mycket bra i handen, dock satt zoomen dumt till. kändes väldigt välbyggd.

Canon G6 då, relativt bra bilder, hyfsat snabb, men kunde gärna vara snabbare, bra med vikbar LCD, känns dock dålig vidvinkel, men ljusstark, känns lite plastig.

Efter att h läst lite på forumet har jag även upptäckt Canon Pro 1 men den verkar vara ganska brusig ha en del kromatiska detaljer. Inte för att jag vet vad det är, jag är som en cirkusapa som bara gör som jag lärt mig utan att veta varför:)
 
med relativt bra bilder hänvisar jag till direkta jämförelser mellan den och en 8080 på nån review sida där jag upplevde bilderna med 8080n som skarpare och mer naturliga, G6:ans kändes "smutsigare", svårt att förklara när jag knappt har nån aning om vad jag pratar om, men men.

Jag vill fortfarande har råd och tips gällande mina krav och dessa kameror
 
Har haft en G3 sen den precis kom ut på marknaden. Har varit helnöjd hela tiden men nu skaffat en EOS20D (man utvecklas väl). Tagit bilder med mycket bra kvalitet med min G3. Att den var lite långsam, ja, det vänjer man sig vid och då är det inga problem, men det beror förstås vad det är man fotar. Att nu säga att den är långsam är enkelt. Men när den lanserades så var den snabb jämfört med andra "kompaktare". Du kan ställa allt manuellt. Många finesser.
G6 kan knappast vara ett felaktigt val av de du kikar på. Jag tvivlar! Canon lär ha lärt sig en del från att ha lanserat G1?, G2, G3, G5 och nu G6.
Däremot varnar jag dig för Pro 1. För mycket brus mm.
Köp G6

Mats/som inte vet allt om de andra modellerna du kikat på.
 
Todt skrev:
jag är som en cirkusapa som bara gör som jag lärt mig utan att veta varför:)

Härligt med självdistans. ;-)



För tydlighetens skull så betonas att jag inte menar att kritisera dig på något sätt.
.
Men bestäm dig bara. Du har ju läst på så det räcker och blir över. Du kommer inte att kunna ta några beslut om du börjar dra andras motsägande argument mot varandra. Även om 20 st. nu ger inlägg som entydigt säger att en viss kamera är överlägsen så är det bara 20 st. som råkade svara här. Frågar du vidare får du andra svar.

Tänk om du förde motsvarande resonemang om brudar. Lena är snabb och har liten byst som ligger fint i handen. Johanna kan vika sig dubbel men har väl mycket smink. Maria är ju välbyggd men är lite kromatisk om bena säger dom. Skulle bli svårt att bestämma sig då. Ta den som känns bra i handen, det gäller nog även kameror.
 
Jepp. Pentaxen känns bra än. Den smackar lite väl ljudligt med spegeln bara. Men i övrigt är den tyst och gör som jag vill
 
sådärja, änltligen lite liv i luckan,

Självklart vill jag nog köpa en SLR men min ekonomi tillåter inte det, sen vet jag inte heller hur kul jag kommer tycka det är. När jag började kolla efter kamera hamnade jag runt 4000 kr sträcket, De kameror jag tittar på nu spräcker det med råge, Det finns inte en möjlighet att jag kan tillåta mig själv att lägga ner så mycket pengar när jag inte ens vet om det är kul!

Jag har som gräns nånstans mellan 5-5500. Den får jag bara inte spräcka.

Vilket test av 20D? var hittar jag det nånstans.
 
Gatufoten skrev:
Jepp. Pentaxen känns bra än. Den smackar lite väl ljudligt med spegeln bara. Men i övrigt är den tyst och gör som jag vill

Funderade lite på detta Sven, och kom fram till att jag skulle välja den som var billigast i drift! ;)
 
Tror de menar recensionen hos DPReview och specifikt denna sida.

Var precis i samma situation som du är innan sommaren. Började kolla på en liten billig kompaktdigitalare runt 2-3k för att kunna ta lite bilder på vänner och om man hittade på nå kul. Det slutade med att det blev en 8080.
Ett tag var jag inne på en dslr men insåg att det skulle bli ungefär 10k mer än vad jag tänkt lägga från början och hur prylfixerad man än är så insåg jag att det var lite mycket att lägga, iallafall på en första kamera att lära sig med.

Jag ångrar hursomhellst inte en sekund att jag köpte den. Kameran är inte perfekt, speciellt inte om man jämför med en dslr med dess överlägsna iso och snabbhet – men det är ju inte riktigt rättvist heller, men i den prisklassen den ligger i är den väldigt bra. Den är välbyggd, liten (relativt), bra och ljusstarkt objektiv och tar riktigt bra bilder.
Dock måste jag erkänna att jag hade kunnat ge en arm - okejrå, en tå kanske - för mekanisk zoom. :)
 
vilken blev det?

Hej!

Sitter och söker efter information om G6 & V3 och snubblade över denna tråd.
Innan skolan börjar igen bör jag ha en kompaktkamera i min hand. Likt vad du kanske hade har jag nu stor en beslutsångest.
Jag undrar vad som gjorde att du slog till, på någon av dessa tre förmodar jag. Visserligen inser jag att hur känslan är när man håller i den något av det viktigaste kriteriet när man väljer men en subjektivt färgad kommentar vore trevlig. =)

//Johan
 
Nu kanske jag krånglar till saker & ting men du har inte funderat på Minolta Dimage A1 eller A2? Manuell zoom med ett underbart omfång & snabb för klassen!
 
Det har inte blivit något än, jag har inte pengar till det, jag rekar mest för att handla till sommaren, då kanske dessa modeller är utbytta mot nyare bättre, men det är sånt man får ta. Jag har fortfarande inte den blekaste om vilken jag skulle välja, men jag skulle nog i dagsläget spara ihop en slant till och köpa mig en D70 faktiskt.
 
Todt skrev:
med relativt bra bilder hänvisar jag till direkta jämförelser mellan den och en 8080 på nån review sida där jag upplevde bilderna med 8080n som skarpare och mer naturliga, G6:ans kändes "smutsigare", svårt att förklara när jag knappt har nån aning om vad jag pratar om, men men.

Jag vill fortfarande har råd och tips gällande mina krav och dessa kameror

Plocka upp nedanstående bilder samtidigt på skärmen: Kläm ihop var och en bild så att samtliga tre får samma utrymme. Då kan du göra detaljjämförelser på punkt efter punkt. Vissa skillnader i skärpa på olika delar av bilden i dess djup har dels att göra med det exakta skärpeplanet, dels med brännvidsvalet. Variationen i dessa avseenden mellan tagningarna kan ge skillnader.Man kan väl förmoda att ansiktet har varit huvudmätobjekt. Ögon näsa mun, ögonvinklar utgör därför bästa jämförelseobjekt.

http://img2.dpreview.com/gallery/sonydscv3_samples/originals/dsc01724.jpg

Data:V3
Focal len: 88 mm, Shutter: 1/15 sec, Aperture: F3.5, Meter: 7.8 EV, ISO 100, +0.3 EV


http://img2.dpreview.com/gallery/canong6_samples1/originals/040710-1737-23.jpg

Data: G6
Focal len: 86 mm, Shutter: 1/100 sec, Aperture: F3.2, Meter: 10 EV, Quality: 3 bpp, Auto ISO


http://img2.dpreview.com/gallery/olympusc8080wz_samples/originals/040331-1132-48.jpg

Data: 8080
Focal len: 111 mm, Shutter: 1/200 sec, Aperture: F3.2, Meter: 12 EV, ISO 50

Kika också gärna på:

http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM

och ställ in på testbilderna från de kameror du vill jämföra. Av exempelvis medaljong/myntbilden förefaller Sony V3 ligga långt före - framför allt vid jämförelsen mellan V3 / G6.

Kika gärna också på:

http://www.dpreview.com/reviews/sonydscv3/page16.asp

i vilken test bra jämförelser mellan jämförbara kameror görs. Som synes ligger V3 snäppet över G6 bl.a. i bildåtergivning och hastighet i användningen.

Eftersom Sony V3 sedan sex-sju veckor tillbaka har funnits i familjens ägo och tidigare erfarenheter av G6 finns i bagaget, kan jag personligen uttala mig om jämförelsen mellan kamerorna.

Eftersom jämnheten i bildresultaten trots allt är relativt stor, såg jag andra viktiga fördelar, som avgörande för mitt val av Sony V3.

Fyra viktiga detaljer:
1. Det stora bildfönstret på sony V3

2.Ett levande histogram som i känsliga fall kan ligga till grund för kalibrering av exponeringen FÖRE exponeringen.

3.Hastigheten i användningen

4. Min hustru (som inte är alltför teknisk) kunde, efter att jag undanröjt vissa tveksamheter i den något grötiga (men detaljerade) manualen, direkt prestera en rad tekniskt perfekta bilder tagna i en rad olika belysningsförhållanden.

Att Sony visat vägen för Canon är det inte bara jag som anser. Se bl.a. resonemangen från dpreview.
 
Har kollat på samma modeller som du i snart åtta månader. Har faktiskt en gång bestämt mig för G6 men beslutade mig för att den var för stor och slö.

Om inget dramatiskt händer på PMA blir det Casio P600 för mig.
 
dl_4711 skrev:
Har kollat på samma modeller som du i snart åtta månader. Har faktiskt en gång bestämt mig för G6 men beslutade mig för att den var för stor och slö.

Om inget dramatiskt händer på PMA blir det Casio P600 för mig.
Men då är du ju ändå uppe i rätt höga prisnivåer. Varför inte lägga på några kronor för en V3 ? Den ger avsevärt mer för pengarna!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.