Annons

80-200mm/2,8 skjutzoom problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle Kotte

Avslutat medlemskap
Hej,
Mitt trogna gamla skjutzoom har strulat idag för första gången.
Objektivet glappar något i rotationsled på kamerahuset (som även mitt nya DX objektiv gör). Men när jag glappar objektivet fram och tillbaka så står det "F EE" där bländrtalet ska stå och kameran dör. Antar att det är "Error" som har med bländaren att göra...
Bländarringen är låst och jag har kollat och torkat av alla kontaktstift.

Någon som haft liknande problem ?
 
Det kan ju vara bajonetten på kameran som är väldigt sliten eller ligger utanför rätt tolleranser. Det bästa sättet att rengöra kontakterna är att använda ett radergummi, det rengör men skadar inte. Om det inte hjälper med rengöring så kontakta leverantören (Nikon?) för reparation/utbyte av bajonetten. Kostar det mer än 500:- att reparera så köp en gammal Nikon 401 och plocka bajonetten från den, Köp en med defekt filmluckelås :) det finns några stycken!!!
 
Maxieboy skrev:
Det kan ju vara bajonetten på kameran som är väldigt sliten eller ligger utanför rätt tolleranser.

Hej Max,
Tack för din input.
Kameran (en D70s) är inköpt för 4 månader sedan så vi kan utesluta att bajonetten är sliten. SÅ aktiv fotograf är jag inte :)
Dessutom så är det bara skjutzoomet som beter sig så här. Har provat mina övriga objektiv och dom fungerar finfint.

/Björn
 
Kanske bajonetten på Objektivet som är slitet då. Eller så kanske det är något glapp i elektroniken i objektivet. Skjutzoomen har ju några år på nacken och om den varit flitigt använd tidigare så vet man ju aldrig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.