Annons

80-200 2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Råholm

Avslutat medlemskap
Tjenare!
har varit intreserad av att skaffa ett 80-200 2.8 med vridzoom, alltså den från 1997 utan AF-S som fortfarande tillvärkas. Men efter lite forkning har jag kommit fram till att nästan alla som har detta lider av bakfokus när de körs med en digitalkamera!
Har försökt fråga på nikon vad de vet och om det kan göras nåt åt felet, men de säger att allt är ok. De har inte hört om detta problem tidigare!

Är det så illa att jag kan glömma det och satsa på sigmas nya 70-200 2.8 Macro istället eller!?
Vad är era synpunkter på objektivet??
 
Jag har ett 80-200/2.8 och även om jag kanske fått någon bakfokusbild på min D50 så är det långt ifrån allvarligt på mitt objektiv (eller kombination objektiv+kamera).
 
Hade tidigare nämnda glugg. Det bakfokuserade både med min D70 och min D200. Jag upplevde det dock aldrig som ett problem då det inte förstörde några bilder. Det visar sig dock när man gör tester för att tokstirra på skärmen.Var grymt nöjd med den. Fokusproblemet finns t.o.m omnämnt i D70 manualen, så det är lustigt att nikonkillen aldrig hört talas om det.

80-200 + D200

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=779560&target=_blank

MVH Tomas
 
Senast ändrad:
Hej, jag funderar på att skaffa detta objektiv men är så påass ny på området att jag inte känner till begreppet "bakfokusering". Någon vänlig själ som kan dra en kort förklaring?
Vill ju inte göra ett misstag i mitt planerade köp...
 
Fredrik Calabrese skrev:
att autofokusen inte riktigt fungerar utan konsekvent lägger skärpan lite för långt bak.

Låter inget vidare! Och jag som bara hört positiva omdömen om detta objektiv... Märkligt. Är detta så pass allvarligt att man bör överväga att inte köpa det? Ni som har det, vad säger nì?
 
om du kollar efter bilder tagna med det så ser du att det är ett bra objektiv, den senare varianten med två stycken ringar för zoom/fokus ska vara bättre än push/pull varianten. (mindre "glid" i zoomen)
 
Fredrik Calabrese skrev:
om du kollar efter bilder tagna med det så ser du att det är ett bra objektiv, den senare varianten med två stycken ringar för zoom/fokus ska vara bättre än push/pull varianten. (mindre "glid" i zoomen)

Jo visst verkar det vara bra! Med så mycket positiva omdömen så.. Men håll med om att det inte låter ngt vidare med bakfokusering... Teoretiskt i alla fall. Men om det inte märks så tydligt i praktiken så spelar det kanske ingen större roll.
 
Jag har också ägt gluggen och mitt ex hade inga problem med backfokus, jag har aldrig hört att backfokus skulle vara något vanligt problem på den gluggen, därimot så finns det ett känt problem med D70 och 80-200, jag tror problemet är att den kameran kan ha problem med att fokusera vid närgränsen på 200mm, problemet är förövrigt nämnt i manualen till kameran, och drabbar endast D70.

Men något backfokusproblem har jag aldrig hört talas om, med Sigmas gluggar har jag därimot läst otaliga inlägg om fokusproblem, vad har du fått dom uppgifterna ifrån ?

/kent.
 
Jag har tvåringsvarianten och den fungerar perfekt på min D70:a. Jag har iofs inte hårdtestat den i detalj vad gäller fokusering vid närgränsen på 200 mm, men jag har aldrig upplevt några fokusproblem med mitt exemplar. Fantastisk glugg!
 
Tack för de lugnande svaren. Som det ser ut så kommer jag använda gluggen på en D80 och då ska det väl inte vara några problem får man hoppas.
 
Jag fotar med D70 och 80-200 med skjutzoom. KAn bara säga att det är ett fantastiskt objektiv. Bakfokusproblem är inget jag har drabbats av.

mvh Fredrik
 
Roligt att höra andras synpunkter på problemet!
Efter som jag inte fick nåt riktigt svar från nikon så omformulerade jag mig och frågade på skarpen, så idag fick jag svar från nikon. Jag tror inte att dom riktigt har full koll på dehär, han hade frågat experterna i Dublin men dom visste tydligen inte häller. Sade bara att dom som har problemet skulle skicka in kamera och lins för översyn!

Några länker till forum där detta diskuterats:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1030&message=9330144
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=9403795
http://www.d70sverige.net/forum/viewthread.php?tid=1755&page=1
 
Problemet drabbar endast D70(s) och är välkänt även av Nikon eftersom det står i manualen till den kameran, alltså inget att bry sig om om man har en nyare Nikon kamera.

/kent.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.