Annons

7D skum af

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke30

Aktiv medlem
Hej

Jag har en fråga om min 7D, jag upplever min af som väldigt svajjig. Hade mitt hus och mina gluggar hos intervision och efter en reklamation så tyckte jag att mitt 70-200 f/4 blev bra, nu har jag fått hem ett ef 300 f/4 L och skärpan finns inte alls....men det som jag tycker är skumt är att på nära håll så sitter skärpan med mitt 70-200 men på långt håll finns det inte alls upplever 300:at lika.
Mikrojusterade 300an +9 och då verkar skärpan börja närma sig iaf... var ute i morse och tog några bilder och skärpan var bortblåst på 300:an och bytte då till 70-200 och exakt samma på den skärpa existerade inte.... och jag tycker att 1/800 borde ge skarpa bilder.
Någon som varit ute för samma sak?
Testade även mitt 100mm macro samma fenomen...oskarpt långt håll skarpt på nära håll
 
Vad menar du med långt håll ? Det är ju känt att på väldigt långa håll så inverkar atmosfären så det
är svårt att få klockren skärpa det kan kanske vara något sådant !? Annars låter det konstigt.
 
Lite osäker på hur du gått tillväga med mikrojusteringen men några tips då jag också hade problem med min 7D.

*när man mikrojusterar blir det bara 100% bra på avståndet man använder, det ska vara minst 50x brännvidden så 15m för ditt 300:a
*fokusera mot plan yta både när du justerar och testar på olika avstånd
*testa med bara vertikala resp. horisontella linjer, min 7D skiljde mycket i fokuseringen då och det var bara att skicka in


Hittade förresten en bra länk här:
http://www.learn.usa.canon.com/app/pdfs/quickguides/CDLC_Accurate_EOS_AF_QuickGuide.pdf
 
Stolpen 300mm ca 10m
Svan 200mm ca 20m
Svan 100mm ca 30
Hus 200mm ca 150m

ska lägga in 100% crop
 

Bilagor

  • stolpe300.jpg
    stolpe300.jpg
    10.7 KB · Visningar: 930
  • svan200.jpg
    svan200.jpg
    14.1 KB · Visningar: 927
  • svan100.jpg
    svan100.jpg
    9.5 KB · Visningar: 928
  • hus.jpg
    hus.jpg
    18.8 KB · Visningar: 927
Svårt att säga med dem små bilderna men på bilderna 1 och 2 ser skärpan att ligga framför motivet, dvs närmare kameran än det borde.
Speciellt andra bilden så verkar du ha bra skärpa på isen i nedkant?
 
Syns kanske lite bättre
Huset la jag af på fasaden
 

Bilagor

  • stolpe_100.jpg
    stolpe_100.jpg
    9.8 KB · Visningar: 873
  • svan200_100.jpg
    svan200_100.jpg
    7.2 KB · Visningar: 890
  • svan100_100.jpg
    svan100_100.jpg
    4.4 KB · Visningar: 889
  • hus_100.jpg
    hus_100.jpg
    19.2 KB · Visningar: 894
Det ser ju inte så bra ut...

Vilken fokuspunkt har du använt?

Jag hade problem med min 7D när jag fick den. Efter justering av objektiv och hus hos Intervision blev det OK.

AF problem är minst sagt frusterande!
 
Har du möjlighet att lägga upp fullstora jpeg bilder någonstans?
Det är lite svårt att se dem i detalj. På bild 1 tycker jag det ser ut som rörelseoskärpa i horisontell led. På de andra är bilderna så små att det är svårt att se om fokusen är rätt eller inte.
Fasadbilden ser väll ut att vara i fokus?

Använder du stativ/fjärrutlösare när du tar bilderna?
Har du haft allt stabilt eller väldigt kort slutartid så ser det ju nästan ut som att det snarare är något annat optiskt fel än felfokusering, bilderna ser suddiga ut även nära området där skärpan borde vara.
 
Jag använde af punkten i mitten, dessutom spot af punkt... Och på svanarnas ögon...

För den här typen av bilder och test skulle jag föreslå att du provat med den vanliga en-punkts fokusen, eller möjligen utökad fokuspunkt. Jag använder spot-fokus främst när jag fotar porträtt eller när jag skall fota fåglar genom ett grenverk. Till "vardags" använder jag den vanliga en-punkts fokusen, upplever den som säkrare.

Bild ett är ju extremt dålig och jag gissar att det är svårt att faktiskt träffa den smala stolpen om man väljer spot-fokus. Den skulle ju kunna vara skakningsoskärpa men jag tror inte det.

Bild två är inte heller bra, kan vara samma problem.

Bild tre tycker jag ser OK ut.

Bild fyra, där får jag känslan av att det är mer skärpa på skorstenarna än på fasaden men det är svårt att se.

Jag tycker du skall fota ett par test-bilder i kontrollerad miljö där du jämför den vanliga AF men att kontrastfokusen i Live View läget. Du kan också jämföra med manuell fokus i LV. Fotografera något kontrastrikt, svart mot vitt, t ex en text, streckkod eller liknande.

Det kan ju vara lite knepigt att få till lagom avstånd om du gör testerna inomhus. Om man skall tro rekommendationen är det ju 50 gånger brännvidden som gäller. Ditt 70-200 kanske du i alla fall kan kolla inomhus.
 
Ska ta och testa lite mer under dagen och slänger upp ett par bilder senare.

Ang bild fyra så upplever jag med att fokus ligger på skorstenarna och det är det som jag upplever som konstigt.. på svanen ligger skärpan framför svanen när den är fotad ca 20 meter ifrån mig och när jag fotar fasaden så ligger skärpan bakom och den är avståndet ca 150m
 
Såg att det var ingen bra sida att lägga upp dom på.. syntes inte i 100% jag la till text på vilka med af och med lv... det är test akrken och jag har fokuserat på det med linjerna på det till höger....
Men första bilden i det vertikala är af och första horisont är af sen det gula huset är af på första och af lagd på fönstret, andra är alltså lv på huset.
 
Den 2:a AF bilden ser helt OK ut vad som går att se på bilden i storleken den är, den 1:a har den dock missat.
Det kan bero på att det du fokuserar på har väldigt låg kontrast/detaljrikedom. Prova att skriva ut samma papper fast med 10 eller 20 gånger så breda linjer, det borde hjälpa. (Alternativt fokusera på pappret till vänster med mittpunkten, då detta papper har betydligt högre kontrast.
 
Jag gjorde det, ett nytt papper med nästan en cm linjer nyss, vertikalt låser den både af och LV men horisontellt låser af men inte LV
 
Hur menar du att liveview inte låser? Vad för typ av fokusering kör du när du använder live-view, med AF sensorerna eller med fokus via sensorn (kontrastsökning, vilket inte är snabbt eller speciellt pålitligt)?
 
ANNONS