Annons

7D picture style och skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)
Min gissning är att Camera Raw inte ändrar någonting hos raw-filen. All information ligger i en .xmp-fil med samma namn som raw-filen. Så raw-filen är egentligen orörd och den behöver inte sparas. Man kan vad jag vet inte spara som, i Canons fall, ett foto som Filnamn.CR2 efter man ändrat på den i Photoshop.

Prova till exempel att ändra en fil i Camera Raw, stäng, gå till bildens katalog och ta bort .xmp-filen. Då är alla dina tidigare ändringar borta.

Du måste välja TIF eller psd eller något annat format.
 
Spara både raw och jpg

Det kan jag hålla med om när man skärper upp bilder i PS. Så det kanske gäller för kameran också. Intressant. Jag blev i alla fall glad när jag upptäckte detta och kunde justera inställningen och vips - skarpa bilder!

Ett tips kan vara att du sparar dina bilder i både raw och jpg, Du kan lägga skärpa på dina jpg via kamerans inställningsmöjligheter och kan i framtiden när du lärt dig hantera raw filerna gå tillbaka och arbete med raw filerna.

Här kommer dessutom två länkar till massor av värdefull info om ACR (Adobe Camera Raw) och raw filer samt Photoshop.

http://rawbilder.se/
http://www.moderskeppet.se/
 
som sagt
jobba inte med JPG och PS när du ska skärpa upp bilder!
det är för amatörer utan krav på kvalitet ;)
jobba med RAW bilder och Camera RAW då får du bäst resultat

Så kan du inte säga. Klart att man skall försöka tillämpa att jobba med RAW-filer om möjligt, men om en kamera t.ex en kompakt inte kan ta RAW-bilder så är JPEG det enda alternativet. Dessutom fungerar låg-komprimerade JPEGs + CS5 väldigt bra ihop. Även JPEG + Lightroom 3. Klart att det inte blir 100 %, men det är ändå bättre att jobba med en så bild än att låta bli.

Har personligen blivit överraskad hur mycket som ändå går att göra med en JPEG i dagens kraftfulla bildredigeringsprogram.

Sen: Camera RAW, eller Lightroom... Det är ingen skillnad skulle jag säga för en person på trådskaparens nivå. CR ger bara underlättat stöd för PS efteråt. Personligen använder jag aldrig CR, utan endast Lightroom. För extremeditering går bilderna därefter in i PS.
 
Det är, som du säkert vet, exakt samma råkonverteringsmotor i ACR som i LR.

Jo, men jag har för mig att det finns lite fler valmöjligheter i ACR, och att det är lätare att överföra och jobba vidare på bilden i PS efter ACR. Men jag kan ju ha fel, för jag har som sagt endast användt ACR en gång för att testa och se vad alla snackade om. =)

Edit: Kollade just igen på ACR: Måste säga att jag nog föredrar layouten i Lightroom över ACR. Vissa saker är mer logiska, och man slipper en massa meny-byten då allt kommer på en rad i lightroom. Men det är smaksak.

Säg: Har jag missat den, eller saknar Lightroom Straighten tool? Alltså verktyget för att räta upp horisonten?
 
Om nu RAW-filerna bara speglar vad sensorn sett, vad gör skärpningen i kameran egentligen? Är det mängden skärpning som visas av reglagen i Lightroom när jag öppnar den?
 
Om nu RAW-filerna bara speglar vad sensorn sett, vad gör skärpningen i kameran egentligen? Är det mängden skärpning som visas av reglagen i Lightroom när jag öppnar den?



"Typ" samma sak. En JPEG ur kameran har brusreducering+artificiell skärps. RAW + Canon DPP kan du ändra båda dessa faktorer.

Undrar om inte lightroom kanske har sina egna algoritmer för skärpa? Låter lite osannolikt att de skulle göra exakt på samma sätt som Canon gör, artificiell skärpa finns en uppsjö av olika algoritmer för. I övrigt är det samma idé.
 
Om nu RAW-filerna bara speglar vad sensorn sett, vad gör skärpningen i kameran egentligen? Är det mängden skärpning som visas av reglagen i Lightroom när jag öppnar den?

Skärpningen i kameran påverkar endast JPG. Men märk väl, en RAW fil innehåller också en lite JPG. Inbakad i filen. Den används för visning i bl.a. Kamerans display.

Petter ...
 
Om du använder LR och PS så ignoreras Picture styles helt vad gäller råfiler.

LR lägger på viss grundskärpa på import (om man inte profilerar den att göra annorlunda), resten är helt upp till dig själv att lösa i de olika verktygen.

I nyare versioner av LR och ACR så finns det "Camera Profiles" med stöd för Canons Picture Styles. Har inte datorn framför mig men tror att råkonverteringen påverkas om man valt en annan profil än standard. LR/ACR väljer då inställd "Picture Style" som förval under "Camera Profiles" vilket innebär att resultatet liknar det i DPP.

Lite bilder finns bla här:
http://forums.adobe.com/message/4204087#4204087
 
I nyare versioner av LR och ACR så finns det "Camera Profiles" med stöd för Canons Picture Styles. Har inte datorn framför mig men tror att råkonverteringen påverkas om man valt en annan profil än standard. LR/ACR väljer då inställd "Picture Style" som förval under "Camera Profiles" vilket innebär att resultatet liknar det i DPP.

Lite bilder finns bla här:
http://forums.adobe.com/message/4204087#4204087

Nej, Lightroom tar inte hänsyn till vilken profil som valts i kameran. Den använder den som du angivit som default i programmet.

Dessa profiler motsvarar inte exakt de som finns i kameran utan är mer "liknande" de som finns i kameran. Det är i första hand färgerna som påverkas, mig veterligen är skärpan opåverkad.
 
Oj vad detta låter kategoriskt, i de kurser jag har gått så har vi fått lära oss att hur grundskärpning bör göras beror bland annat på motivets utseende, detaljering, brusbild, vilken kamera man använder, aa-filtrets utformning , upplösning osv.

Lotta

Jag håller med dig - det finns inga fasta regler för hur man skall skärpa en bild.

Det är ju just därför det är en fördel att göra efterarbetet i datorn med en RAW-fil. Du som bildbehandare kan anpassa alla reglage betydligt mera intelligent än vad kameran klarar av.

Om man tror att det finns fasta regler för skärpa kan man ju lika gärna använda sig av kamerans inställningar och fota i JPG!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.