Annons

7D konstant brus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har du en aning om hur många bilder han tagit och hur många av dom han vågar visa upp?
Dessutom, vet du hur han skärper upp sina bilder. Det finns ju hela böcker om olika tekniker att skärpa upp beroende motiv och olika inställningar.

En kompis som har 500D och kitobjektivet 18-55/4.5-5.6 IS bytte nyligen upp sig till Sigma 24-70/2.8 EX HSM.
Han klagade på att han inte fick lika bra bilder varje som som han fick på sitt gamla objektiv... Sen visade jag honom varför så sa han.. AHA!!!!!

Dessutom så är uppskärpningen på en 18 MPx kamera helt annorlunda än 10 MPx. Särskilt ser man upplösningsskillanderna när man pixelpeepar.

Samt...är du lika duktig på att fotografera och veta vilka inställningar man bör han för optimal bildkvalité?

/Stefan


Sport och rörliga motiv är svårt jag vet som fotat en del fotboll m m. Men visst är hans bilder imponerade och hans kamera inställningar finns på forumet. Men han har tydligen bytt 7D hus pga ngt fel.
 
Tvärtom

Jag upplever att mina 7D leverar sämre skärpa än min 40D och att kvaliten är ojämn oavsett optik, testat från 50/1,8, 70-200/2,8, 24-105, 100/2,8. Ibland är bilderna mycket bra men oftast inte.

Jag har hittat samma fråga på amerikanska sajter. Toppen vore att få samma skärpa som denna fotograf vore höjden => http://photography-on-the.net/forum/showpost.php?p=10079768&postcount=5495

Jag har under en längre tid jämfört just dessa två kamror som jag fotat parallellt med. Jag kan konstatera följnade:

7D´s af vid stillastående motiv (och AF inställt på kontinuerlig AF) ger väldigt osäkert resultat även om man låser AF direkt med vald knapp. Tar man en serie hittar man dock oftast några skarpa skott.

Vid jämförelse då af sitter som den ska så överträffar alltid 7D sin lillebror med hästlängder.

40D har en snabb säker af ( om de få punkterna hittar rätt) men kameran ger inte skarpa bilder om man inte är noggrann i sin efterarbetning. Rätt skärpa i rawhanteraren innan export till PS och rätt efterskärpning krävs - då kan bilderna bli bra. Med 7d är det inte lika känsligt - det blir oftast väldigt skarpt. Bilder från 7D är mycket lättare att efterskärpa än med 40D som kräver mer finlir!!!

7D är klart bättre på ISO över 400 vad gäller skärpa och upplevt brus (Stor skillnad)

7D´s AF vid rörliga föremål är snabbare och mer användbar med sitt utökade fokusområde (t.ex. utökad AF-punkt eller zon) men ibland lite nervös och inte alltid lika säker som på min gamla 1DMKIIN)

Ska tillägga att jag använder DPP (som rawhanterare) och PS som finlirare och storlekssättare.

PS kan tillägga att jag aldrig fått bättre fågelbilder än nu när jag använder 7D (och jag har tagit många)
 
Senast ändrad:
Standardrådet verkar vara att verkligen jobba med inställningarna som finns för följande AF - de är ju ganska många, och vad de gör är inte alltid så tydligt. Men hur de är ställd gör stor skillnad från situation till situation... Jag tror nästan Canon tog i lite FÖR mycket med funktioner i den nya AF.modulen....

Jag vet jag hade någon snabbguide som jag tyckte var vettigt skriven länkad här någonstans, men hittar den inte nu... :-/
 
Standardrådet verkar vara att verkligen jobba med inställningarna som finns för följande AF - de är ju ganska många, och vad de gör är inte alltid så tydligt. Men hur de är ställd gör stor skillnad från situation till situation... Jag tror nästan Canon tog i lite FÖR mycket med funktioner i den nya AF.modulen....

Jag vet jag hade någon snabbguide som jag tyckte var vettigt skriven länkad här någonstans, men hittar den inte nu... :-/

Hittar du den så maila gärna :) Hr hittat förslag på inställningar på amerikanska forum så jag skall testa dom. Hur har du sjölv ställt in din 7D?
 
Delge

Hittar du den så maila gärna :) Hr hittat förslag på inställningar på amerikanska forum så jag skall testa dom. Hur har du sjölv ställt in din 7D?

Delge oss gärna här på tråden (även med länkar) då det gäller jämförelser av inställningar som gäller kontinuerlig AF. Inställningarna är många och kanske använder man ej de optimala för just sitt fotograferande! Känns nästan som det finns för många kombinationer på 7D. Gjorde ett snabbt överslag (kanske jag glömde någon faktor) och kom fram till att det fanns 320 kombinationer för Kontinuerlig AF (bara AF-punkten i mitten eller Autovald inräknad) samt ej heller orienterad AF (om man vrider kameran 90 grader inräknad) - då hade det blivit flera tusen kombos!!!!
 
Och sen har du möjligheten att fokusera med AF-ON och/eller * på vald eller registrerad punkt, och du kan registrera olika för olika orientering på kameran, och så kan du göra om hela inställningspaketet en gång till och aktivera det med nedbländningsknappen och så kan du dessutom ha enkelpunkt i horisontellt läge och utökad i vertikalt och ett annat vertikalt på andra hållet och...

Det finns miljoner sätt att ställa in AF på en 7D på.

Men bara ett som är rätt.
 
Ja

Och sen har du möjligheten att fokusera med AF-ON och/eller * på vald eller registrerad punkt, och du kan registrera olika för olika orientering på kameran, och så kan du göra om hela inställningspaketet en gång till och aktivera det med nedbländningsknappen och så kan du dessutom ha enkelpunkt i horisontellt läge och utökad i vertikalt och ett annat vertikalt på andra hållet och...

Det finns miljoner sätt att ställa in AF på en 7D på.

Men bara ett som är rätt.

Ja, fast det du nämnde är ju bara smärre modifikationer efter tycke och smak;) Vi har säkert glömt någon annan faktor som finns i menyn!
 
Jag upplever att mina 7D leverar sämre skärpa än min 40D och att kvaliten är ojämn oavsett optik, testat från 50/1,8, 70-200/2,8, 24-105, 100/2,8. Ibland är bilderna mycket bra men oftast inte.

Jag har hittat samma fråga på amerikanska sajter. Toppen vore att få samma skärpa som denna fotograf vore höjden => http://photography-on-the.net/forum/showpost.php?p=10079768&postcount=5495

Jag skulle vara nöjd om jag kunde få en sådan bild med 7D om stillastående objekt...

Tror faktiskt om någon skulle vilja arrangera utbildning om hur man använder 7D för att få bra bilder skulle jag delta.
 
Senast ändrad:
sådant brus får jag inte ens med ISO-800 med min 1Ds MKII:a ...

känns som att något är fel.

Prova att dra ner mättnad i kamera-profilen och lägg mer krut på efterbehandlingen? :)

edit: såg nu att inlägget inte var något jag skulle kalla nytt ^^ hoppas du fick löst problemet
 
Sitter på jobbet och fick ögen på tråden. Hann inte läsa alla inlägg, så kanske jag kliver rätt i spenaten:

Förre ägaren till min kamera köpte 7D istället och han skrev en intressant sak i annan tråd. "Nu när jag monterat av UV-filtren på mina gluggar, tar kameran skarpa bilder"

Kan inte verifiera detta, då jag ingen har, men tyckte det kunde vara värt kasta in hans upptäckt här...

Trevlig helg
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.