Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D eller 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda Karlström

Aktiv medlem
Jag ska få en ny kamera och velar mellan en 7D eller 5D Mark II.

Vad finns det för för och nackdelar mellan dessa modeller?

Det enda jag tänker på just nu är att 5D bara har en seriebildtagning på 3,9 bilder i sekunden, jag har en 550D just nu och det känns lite med 3,7 som den har.

Har precis bytt från 7D till 5D2.
Hitintills kan jag i stort sett bara se ett fåtal fördelar, som vidvinkel och kortare skärpedjup, och de sakerna beror ju lite på stil och smak.
Däremot så känns kameran och dess autofokus fruktansvärt slö och seg jämfört med 7:an.

Tack för ditt svar! Men då lutar jag ännu mer mot en 7D. jag fotar nämligen främst djur och hästsport. En slö kamera i dessa lägen är inget att ha.

hur man kan vela bort den bästa canon kameran förstår jag inte.
AFen seg på MK2?
den är ju snabb så det räcker.

vad plåtar ni?
jetplan som blåser förbi i mach1 på 100 meters höjd?
då kanske AI servot får problem.
allt under mach1 så hänger den med utan problem och missar sällan fokusen.

av alla bilder jag har tagit hitills med MK2an på rörliga och fasta objekt så har jag inte en enda bild som är felfokuserad.

Linda: ser du inte skillnad på fullformatsbilder vs bilder med en crop sensor så har du antingen fel på synen eller saknar L objektiv :)

ett stort misstag att köpa en crop/snik kamera framför en "riktig" kamera enligt mig.

Edit: testa att ta kort i dagsljus en solig dag med 7Dn
kolla hur mycket den klipper i ljusa delar och kolla även hur dassiga bilderna ser ut.
bilderna saknar kontrast och djup.
med en kamera som MK2an så kan du plåta i fullt solljus och ändå få bilder med sanslösa detaljer utan att bilderna blir utfrätta.

skillnaden där som har kört med 60D innan är som natt och dag.

jag har även skrivit en recension av MK2an här på fotosidan.
recensionen vart rätt lång men det enbart för att kameran är så förbannat bra.
hade den bara varit lite bättre än 60dn så hade jag inte brytt mig att skriva nåt.
men nu vart det nåt helt annat.

Senast ändrad:
Kul att du är nöjd med din "bästa" kamera! (riktat till Patrik60D)

Själv så har jag bara en Canon 7d och är naturligtvis väldigt missnöjd med mitt L objektiv och de andra sunkiga efs-s objektiven. Hoppas förstås på att "uppgradera" mig en dag till den fantastiska 5D mk2 och då äntligen avnjuta bilder av premium kvalitet.......

Ska jag fortsätta?

Det är sällan som jag blir triggad att svara på svamliga inlägg, men det här är bara för mycket!

Hon har en fråga och får svar, vill säkert inte höra att hon har fel på synen.

Rent svammel ovan, håller med. Har såväl 5d2 som en 60d och även om en fullformatssensor är överlägsen så är sensorn i 60d (och 7d) väldigt fin. 5d2 släpar vad gäller autofokus och hastighet, helt klart, lite svårt med t ex flygande fågel ( flyger långsammare än jetplan), men var kamera har ju sitt område. 5d2 är verkligen inte till för snabba grejer, men älskar den ändå iofs

hur man kan vela bort den bästa canon kameran förstår jag inte.
AFen seg på MK2?
den är ju snabb så det räcker.

vad plåtar ni?
jetplan som blåser förbi i mach1 på 100 meters höjd?
då kanske AI servot får problem.
allt under mach1 så hänger den med utan problem och missar sällan fokusen.

av alla bilder jag har tagit hitills med MK2an på rörliga och fasta objekt så har jag inte en enda bild som är felfokuserad.

Linda: ser du inte skillnad på fullformatsbilder vs bilder med en crop sensor så har du antingen fel på synen eller saknar L objektiv :)

ett stort misstag att köpa en crop/snik kamera framför en "riktig" kamera enligt mig.

Edit: testa att ta kort i dagsljus en solig dag med 7Dn
kolla hur mycket den klipper i ljusa delar och kolla även hur dassiga bilderna ser ut.
bilderna saknar kontrast och djup.
med en kamera som MK2an så kan du plåta i fullt solljus och ändå få bilder med sanslösa detaljer utan att bilderna blir utfrätta.

skillnaden där som har kört med 60D innan är som natt och dag.

jag har även skrivit en recension av MK2an här på fotosidan.
recensionen vart rätt lång men det enbart för att kameran är så förbannat bra.
hade den bara varit lite bättre än 60dn så hade jag inte brytt mig att skriva nåt.
men nu vart det nåt helt annat.

Väl omoget o arrogant skrivet, inte blir det trovärdigt heller när man uttrycker sig på detta sätt.

Mvh.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se

Jag ska få en ny kamera och velar mellan en 7D eller 5D Mark II.

Vad finns det för för och nackdelar mellan dessa modeller?

Det enda jag tänker på just nu är att 5D bara har en seriebildtagning på 3,9 bilder i sekunden, jag har en 550D just nu och det känns lite med 3,7 som den har.

Jag har båda två, och visst är AF den stora skillnaden.
Inte minst märker man det när man provar 5D III, en 5D II men med ännu bättre AF än 7D.
Plåtar du djur, fåglar mm är 7D en mycket bra o prisvärd kamera!

Mvh.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se

Som ägare till både en 5DII och en 7D kan jag säga att bägge kamerorna är utmärkta, och kompletterar varandra.

7D har bättre autofokus och bättre "firmware" finns fler finesser och serietagningen på 8bilder/sekund är
häftigt.

5DII har suveräna ISO egenskaper, och FF är alltid FF.

Skulle jag ge någon ett köpråd till någon som vill köpa upp sig från en XXXD eller XXD skulle det luta åt 7D:n
Varför? man kan köra sina gamla EF-s gluggar och kameran är mer mångsidig än 5DII:an

Fotograferar man i mörka mijlöer och planerar att printa ut allt man fotograferar på 5 x 5 meter dukar ja klart då är 5DII bättre.

Egentligen de enda som tjafsar om 5DII vs 7D är pixel peepers.

Brusnivån är inte den enda skillnaden mellan FF och APS-C. En FF-sensor producerar bilder med en helt annan look. Det vidare utsnittet med samma skärpedjup ger ett djup i bilden som är väldigt vackert när det används på rätt sätt. Inte minst i porträtt.

Jag kommer aldrig att återgå till APS-C då jag tycker att fotona blir plattare och mer åt kompaktkamerahållet. Men då ska tilläggas att jag inte fotograferar sport, fåglar/vilda djur eller andra motiv som kräver snabb AF och där brännviddsförlängningen kan ses som en fördel.

Jag är dock övertygad att trådskaparen har valt rätt kamerahus i och med vad hon fotograferar för sorts motiv.

Medhåll.

Egentligen skall man inte jämföra 7D och Mk2:an, för de kompletterar varandra så bra.

7D för det du skall plåta, hästsport, fåglar osv. Att sen 5D:ns sensor är bättre är väl en annan sak, men man kan inte säga att Mk2:ans AF är snabb och säker, det är bara fel, för jämfört med 7D hänger den inte med. Jag sitter inte och gissar, jag har alla 3 av dessa kameror och vet mkt väl vad det handlar om.

Ger mig fan på att Canon lät dessa 2 ligga i en låda, och tillslut kröp Mk3:an fram, för den har det bästa från båda kamerorna , med kryddning

FF betyder fullformat om du inte greppat det redan, det innebär att 5D sensorn är lika stor som en gammal analog filmruta. 7D, 60D, 500 serie osv har crop sensor som är hälften så stor nästan, faktor 1.6x ungefär.

För fåglar och sport kan det vara bra med 1.6x zoomfaktor som du får på 7D:n

tillägg

Den är faktiskt nästan bara en tredjedel så stor (0,38x). Faktorn 1,6 gäller både på längden och höjden och arean är ju faktiskt längd x höjd!

Fel siffror

Egentligen inget att tjafsa om men sensorn på 7D/60D är 22.3x14,9 mm stor= 332 kvadratmillimeter så faktorn 0,38 stämmer bra både om man räknar på den faktiskta ytan liksom på cropfaktorn 1,6.

PS Såg nu att svaret till mitt inlägg radererats vilket inte jag verkar lyckas göra med detta inlägg?!

Har precis bytt från 7D till 5D2.
Hitintills kan jag i stort sett bara se ett fåtal fördelar, som vidvinkel och kortare skärpedjup, och de sakerna beror ju lite på stil och smak.
Däremot så känns kameran och dess autofokus fruktansvärt slö och seg jämfört med 7:an.

Hejsan, Apropå det där med snabb och säker AF. Har du provat någon av Canons 1D kameror ex. 1D mark ll
eller 1Ds mark ll. Visserligen har den förra 8 MP men på 1,26 sensor, räcker mycket bra till även i dagens MP hysteri, för det är väl ingen, som tror att set blir bättre bilder med bara fler MP?Den senare har nästan 18 MP på fullformat sensor och konkurrerar lätt med senare kameror gällande bildkvalité.Båda har mycket snabb och säker AF. 1 D Mark ll klarar 8 bilder/sek och och 1Ds 5 bilder/sek är fullt tillräckligt i många situationer.

Mvh

NEE

Senast ändrad:
Hejsan, Apropå det där med snabb och säker AF. Har du provat någon av Canons 1D kameror ex. 1D mark ll
eller 1Ds mark ll. Visserligen har den förra 8 MP men på 1,26 sensor, räcker mycket bra till även i dagens MP hysteri, för det är väl ingen, som tror att set blir bättre bilder med bara fler MP?Den senare har nästan 18 MP på fullformat sensor och konkurrerar lätt med senare kameror gällande bildkvalité.Båda har mycket snabb och säker AF. 1 D Mark ll klarar 8 bilder/sek och och 1Ds 5 bilder/sek är fullt tillräckligt i många situationer.

Mvh

NEE

8MP är otillräckligt för mig i många lägen. Jag gillar att kunna beskära en bild som kompositionsmässigt inte är klockrent tagen. Med 5D Mark IIs 21MP finns det mycket att arbeta med och man kan beskära rätt mycket innan man tappar jämförbar detaljrikedom efter att bilden dessutom förminskats.

Jag skulle inte vilja ha ett kamerahus med mindre än 15MP. Mellan 22-25 känns perfekt, mer behöver i alla fall inte jag.

Mvh

NEE

Nästa inköp för mig blir nog en 1D Mk.IV. Känner att det egentligen är precis vad jag vill ha. Bra bildkvalité, snärtig och rapp, med en viss brännviddsförlängning.
Har tittat en del på Mk.III också, men avsaknad av film lite väl låg upplösning känns begränsande jämfört med nyare kameror.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar