Annons

7D eller 5D mk2?

Rödmarkera de 5 viktigaste punkterna och välj den kamera som har flest. ;)

Nej, men det blir ju inte lättare! ;) Jag tror detta kommer att sluta med en slantsingling... Varför skulle de släppa 7D nu när jag äntligen fått tummen ur att uppgradera? För ett år sedan hade det inte varit något snack om saken.. Nästan så att jag blir mer och mer sugen på en 7D + en gammal 5D...
 
Ser i diagrammet att 5d Mark II är en proffskamera (?)
varför är inte 7d det också i så fall
det är ju bara 1-serien som klassas som proffs enligt Canon

Så här sitter jag nu och funderar för att överhuvudtaget komma någon vart... Det känns som om det ur mitt perspektiv vore rimligt att satsa på Canon 7D, eller tänker jag fel?
 
Jag tror nog att 5D-linjen (ok, bara 2 än så länge :) är att betrakta som proffskameror, eller åtminståne "semipro"-kameror eller något sådant. När 5D kom så var det ju väldigt många proffs som valde den istället för 1D mk2 (tror jag det var som var närmaste konkurrenten hos Canon då).

Det är väl så att proffs-segmentet är väldigt brett, långt från alla proffs behöver vädertätning och 7bps (eller vad nu de snabba kameran ligger på).
 
En "proffskamera" är väl den kamera/de kameror en professionell fotograf använder i sitt dagliga förvärv, eller...
 
Ja, jag håller med, även 7D bör nog kallas pro/semipro.

Jämför man med filmkamerorna (i betydelsen att de inte är digitala) så räknades väl både 1'orna, 3'orna och 5'an som pro?
 
En "proffskamera" är väl den kamera/de kameror en professionell fotograf använder i sitt dagliga förvärv, eller...

Nja, det kan nog finnas en poäng i att definera vad/vilken kamera som räknas som proffskamera och inte.

Det finns proffs som använder Diana och Holga. Är det proffskameror?
 
En "proffskamera" är väl den kamera/de kameror en professionell fotograf använder i sitt dagliga förvärv, eller...

En proffskamera måste ju vara en kamera som får betalt för det arbete den utför, alltså en hyrkamera ;)

En kamera för proffs är en kamera tillverkad med någon som får betalt för att fotografera i åtanke.

En kamera ett proffs använder är vilken kamera somhelst som någon som får betalt för att ta bilder använder.

Proffs är antagligen ett av de mest missbrukade ord som finns.
 
Nja, det kan nog finnas en poäng i att definera vad/vilken kamera som räknas som proffskamera och inte.

Det finns proffs som använder Diana och Holga. Är det proffskameror?

Jag är helt inne på Walles linje. Vänd på steken, vad händer om alla yrkesfotografer börjar använda 500d, och alla amatörer 1ds MkIII
 
hmm i valet mellan 5d mk II och 7d så är det väl hur lätt som helst, vill man ha högsta bildkvalitet så tar man femman och är man sportfotograf eller kanske natur/fågelfotograf så tar man sjuan, är nog faktiskt så enkelt.
 
Nja, det kan nog finnas en poäng i att definera vad/vilken kamera som räknas som proffskamera och inte.

Det finns proffs som använder Diana och Holga. Är det proffskameror?

Det är nog bara vi konsumenter som vill ha de så i vår fåfänga att märkas ;-)

I min profession är jag elkonsult och ingen bryr sej om vilka verktyg jag använder när jag levererar de mina kunder vill ha. Så vad en professionell fotograf använder för verktyg är ju av underordnad betydelse så länge hans kunder är nöjda.

Jag tror att det i ordet "proffs" ligger en omedveten värdering om att nåt håller "toppklass" när det eg bara handlar om en beteckning på en person som lever på sitt gebit och att de grejor denne/denna använder ofta just därför blir kallade "proffsgrejor".
 
Låt oss nu undvika att göra det här till en orddiskussion. Såhär ser jag på dilemmat som diskuteras i tråden:

7D: För den som främst fotar sport/djur. Dvs objekt i snabb rörelse.

5D mk II: För den som främst fotar natur/porträtt. Objekt som är stillastående eller rör sig marginellt.

Nu överlappar ju iofs båda kamerorna varandra i det att 7D säkerligen fungerar alldeles strålande på stillastående objekt och 5D mk II hänger med hyfsat även i sportsammanhang.

Konstruktionsmässigt verkar de vara väldigt lika, även om 7D enligt Canon ska ha marginellt bättre väderskydd (dock jämförs båda av Canon själva med EOS 1n, så skillnaden kan inte vara stor?).

Personligen har jag en 5D mk II som jag är jättenöjd med, upplever att fokus fungerar mycket bra, men då använder jag den sällan i de situationer som verkligen sätter press på fokuseringen och dessutom aldrig med annat än mittenpunkten.

Då jag köpte min kamera fanns inte 7D med i ekvationen, men om jag gjort om valet idag hade det nog slutat likadant. Själv värderar jag fullformat högre än de fördelar som 7D har, och att nämna cropfaktorn som en fördel tycker jag är lite att lura sig själv. Klipper du ut en yta motsvarande 1,6x crop på en bild från 5D mk II har du fortfarande runt 8mp att leka med. Du kan däremot aldrig bredda en bild från en cropkamera för att ge bildvinkeln en fullformat skulle gett.
 
7D eller 5D mark II??

Läst igenom era inlägg och jag blir ju ännu mer sugen på byte av min 40d till ett nyare bättre hus men är ju kluven på vilket jag skall välja. Jag är ju en amatör som vill få till ännu bättre kvalitet på bilderna. Så hur skall jag prioritera.
Skall mycket snart ha tillökning i familjen så det lär bli mycket foto på barn, porträtt foto, arkitektur, landskap och nattbilder så magkänslan är ju 5DII men vad säger ni?
 
Läst igenom era inlägg och jag blir ju ännu mer sugen på byte av min 40d till ett nyare bättre hus men är ju kluven på vilket jag skall välja. Jag är ju en amatör som vill få till ännu bättre kvalitet på bilderna. Så hur skall jag prioritera.
Skall mycket snart ha tillökning i familjen så det lär bli mycket foto på barn, porträtt foto, arkitektur, landskap och nattbilder så magkänslan är ju 5DII men vad säger ni?
med den inriktningen, lätt 5D.
 
Att gå från en 450D till en 7D känns ju helt onödigt. Varför vill du göra det Sara? Du kommer inte märka nån signifikant förändring i bildkvalite.. Om det nu inte är stora "megapixelnlögnen" du hängt upp dig på förstås.

Skillnad skulle du däremot märka om du köpte en Fullformatskamera.

Tycker du har lite fel där, jag uppgraderade mig precis från en 40D till en 7D och jag märker en storskillnad på bilder, sökare mm
 
Måste bara hoppa in här och säga att 7D är inte alls bara lämpad för djur och sportfoto, den funkar bra till både landskap och porträttfoto samt arkitektur och ja det mesta annat man kan tänka sig. Det beror mer på vad fotografen har för skills än vad kameran klarar. En fullframe garanterar inte det att ni får bättre mer proffsiga bilder än vad vi med billigare kameror som 7D får. Det kan istället resultera i sämre bilder pga fotografen inte har råd med bra glas och inte kan hantera sin komplexa kamera.

/ Magnus
 
Måste bara hoppa in här och säga att 7D är inte alls bara lämpad för djur och sportfoto, den funkar bra till både landskap och porträttfoto samt arkitektur och ja det mesta annat man kan tänka sig. Det beror mer på vad fotografen har för skills än vad kameran klarar. En fullframe garanterar inte det att ni får bättre mer proffsiga bilder än vad vi med billigare kameror som 7D får. Det kan istället resultera i sämre bilder pga fotografen inte har råd med bra glas och inte kan hantera sin komplexa kamera.
/ Magnus
Tja skall man resonera så kan ju någon med skills och en 1000D spöa en 7D-ägare med...

Men oavsett skills får du problem att matcha tex 5Ds lågljusprestanda.
 
Tja skall man resonera så kan ju någon med skills och en 1000D spöa en 7D-ägare med...

Men oavsett skills får du problem att matcha tex 5Ds lågljusprestanda.

Där sade du något viktigt och väsentligt. Vi diskuterar kameror in absurdum utan att egentligen tänka på att det faktiskt är chauffören som är viktigast.

Båda de diskuterade kamerorna är mycket bra och svaret på trådskaparens fråga är båda.
Jag har båda och kan därför njuta av deras respektive fördelar.

Fördelen med att ha en kamera med stor respektive liten sensor är att objektiven får olika användingsområden.

70-200 på 7D blir 100-300 (motsvarande ).

PS: I verkliga livet, alltså när bilderna är bildbehandlade och klara för att ge sig ut i livet så är det ytterligt svårt att se vilka som är tagna med vilken kamera. Det är faktiskt lättare att se vilken objektiv som suttit framför kameran, men sånt går man ju inte på om man är en riktig pixelkikare.
 
Läst

Jagb har läst den låna tråden 5 sidor blev det och så här ligger mitt fall.
Jag körde med en 400D och med EF-S objektiv Nu är det så att jag köpte mig en 5dMK2 och där kan jag inte använda mig av EF-S objektiven så dom fick jag sälja.

Min kompis önskar köpa en 7D i och med han vill ta många bilder snabbt och då blir valet 7D för hans del
Jag modellfotograferar och fotograferar mest motiv som står stilla.

Kompisen och jag har diskuterat mycket om detta .

7D sportskamera
5DMK2 stillastående foto.

//Kaj
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.