Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D eller 5D mk2?

Att gå från en 450D till en 7D känns ju helt onödigt. Varför vill du göra det Sara? Du kommer inte märka nån signifikant förändring i bildkvalite.. Om det nu inte är stora "megapixelnlögnen" du hängt upp dig på förstås.

Skillnad skulle du däremot märka om du köpte en Fullformatskamera.
 
Vad är det för porträtt du tar, om närgränsen på 85 cm är besvärande på ett EF 85 mm f/1,8 USM?
Ja, vanliga ansiktsporträtt.. Öh? Jag upplever själv närgränsen är alldeles för dålig om man vill gå närmre än till axel-huvud-porträtt. Därför kör jag nästan jämt med 50mm.. även om jag skulle älska det härligt korta skärpedjupet man kan få med 85:an
 
Att gå från en 450D till en 7D känns ju helt onödigt. Varför vill du göra det Sara? Du kommer inte märka nån signifikant förändring i bildkvalite.. Om det nu inte är stora "megapixelnlögnen" du hängt upp dig på förstås.

Skillnad skulle du däremot märka om du köpte en Fullformatskamera.

Anledningen till varför jag blev intresserad på 7D är för att valet från början stod mellan 40D och 5dmk2. Jag var inte heller så sugen på att övergå till fullformat då jag inte ville tappa brännviddsförlängningen. Ett tips är att titta på vad som skrivits tidigare i tråden, då jag nämnt det sistnämnda minst 2 gånger tidigare;)

Men det kanske är värt det?
 
Anledningen till varför jag blev intresserad på 7D är för att valet från början stod mellan 40D och 5dmk2. Jag var inte heller så sugen på att övergå till fullformat då jag inte ville tappa brännviddsförlängningen. Ett tips är att titta på vad som skrivits tidigare i tråden, då jag nämnt det sistnämnda minst 2 gånger tidigare;)
Men det kanske är värt det?
Jag tror inte du skall haka upp dig på "brännviddsförlängningen"... Den är ju egentligen en beskärning pga mindre sensor!

(Om nu pixeldensiteten är samma på sensorn, men med dagens upplösningar spelar lite lägre upplösning föga roll)

Jag gick själv från 20D till 5Dmk2 och jag ångrar mig inte en sekund.

Lågljusprestanda och full frame överväger lätt seriebildtagningshastigheten för mig
 
Frågan är om jag kommer kunna fortsätta använda mitt favoritobjektiv Canon EF 50/1,4 USM till porträtt.

Sälj 50mm'aren och köp en EF 85mm f/1.8 USM istället (eller Canon EF 85mm f/1.2 L II om pengar verkligen inte är ett problem)? Så får du vad du vill ha fast på en kamera med fullformat. Du kommer nog inte märka någon nämnvärt större skillnad över att förlora f/1.4 till f/1.8 (man kan ju faktiskt trycka upp ISO lite när det börjar bli för dåligt ljus). Du har möjlighet att få ut ett kortare skärpedjup med 85mm f/1.8 än 50mm f/1.4. Kolla gärna in DOF kalkylatorn och testa dig fram. http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Är det inte ett alternativ att köpa ny glugg och att brännviddsförlängningen är det viktiga så skulle jag gå på 7D i så fall. Båda är bra och kompetenta kameror och att jämföra dem är i min mening lite svårt då dem är bra på olika saker.

/Fabbe
 
Har suktat lite på 7D (uppgradera från 450D), men efter har följt tråden blir jag lite kluven om FF kanske är att föredra. Ingen har tidigare i tråden lyft fram Pris-aspekten? MkII:an är ju väsentligt dyrare än 7D. Runt 6-7000:- för huset. Väger FF upp för 7D´s vädertätning, dubbla digic 4, blixtstyrning, blixt, 24p mjlighet när den även är mycket billigare?
 
Att gå från en 450D till en 7D känns ju helt onödigt. Varför vill du göra det Sara? Du kommer inte märka nån signifikant förändring i bildkvalite.. Om det nu inte är stora "megapixelnlögnen" du hängt upp dig på förstås.

Skillnad skulle du däremot märka om du köpte en Fullformatskamera.

vad menas med detta?
 
Vad har du för budget när det gäller objektiv? Att köpa 5dmk2 är inte bara dyrare i hus utan ställer högre krav på dina objektiv.


Alla argumenterar ifrån sin syn på saker. I slutändan är det båda dessa kameror väldigt kapabla och helt dugliga till dina användningsområden. Någon sorts kompromiss måste man räkna med!

brännvidsfaktorn på C sensorn är ett mindre problem och kan lösas digitalt ( mindre kostnad) eller med långzoomare( stor kostnad) men i båda fallen så finner du en lösning på problematiken tycker jag.

Jag skulle nog gå för 5dmk2 då jag tycker att ff levererar generellt bättre bilder samt att just denna kamera är helt klart lyckad i alla aspekter.
 
Det var ungefär det jag försökte få fram förut.. hm..
Jag vet, men det gick uppenbarligen inte fram till trådskaparen;-)

Det verkar ganska ofta vara så att folk vill uppgradera helt utan att veta varför. Det kan man ju göra, men det blir nog bättre om man tänker efter vad det är man vill ha. När jag gick från D200 till D700 fanns det bara en anledning, och det var FF. Allt det övriga var helt ointressant.
 
Säg, varför skall man inte byta till en 7d?
Sara får en:
Modernare kamera
Bättre bildresultat, högre upplösning
Bättre intern jpg rendering, vitbalans, bra hudtoner , de bästa jag har sett från en Canon APS kamera och jpg.( uppvisat i de få provtagningar jag har hittils utfört)
Bättre AF
Bättre exponering.
Filmning
Sökaren
Snabbare
Listan kan göras lång

Sedan kan det vara ganska inspirerande för fotograferingen att ha nya grejer.
 
Frågan är väl snarast varför du funderar på att byta från 450D alls. Vad är det hos den kameran du saknar?

För det första känns greppet för litet. Detta är ett misstag jag tog då jag valde 450D framför D80 som enligt mig har ett jättebra och stabilt grepp. Sedan är jag ute efter en synligt bättre ISO-prestanda och förbättrad AF som är smidigare att jobba med och ger en mer exakt fokus där jag vill ha den. Detta är de viktigaste punkterna, sedan kommer det mindre viktiga saker som jag mer ser som ett plus: möjlighet till filmning, hjul istället för knappar, display på ovansidan, möjlighet till blixtstyrning osv.

Listan kan göras lång...
 
Senast ändrad:
Då har du ju åtminstone koll på dina anledningar.

Notera att just jag upplever ergonomin med 7D som sämre än med 40D. Till just mina händer känns det som om 7D har ett grepp att hålla i som en 450D, men man har tyngden hos 50D att hantera med det greppet.

Annars är 7D ett rejält lyft över min 40D.

Jag tar inte mycket porträtt, och de jag tar är ju med APS-C, och då har jag inte upplevt närgränsen på EF 85 mm f/1,8 USM som ett besvär. Ibland använder jag EF-S 60 mm f/2,8 macro USM istället. Där är närgränsen definitivt inget besvär... ;-)
 
och förbättrad AF som är smidigare att jobba med och ger en mer exakt fokus där jag vill ha den.

Listan kan göras lång...


Nu har jag inte testat 7D, men jag vet att den inte är någon tankeläsare. Jag väljer i princip alltid ut mittpunkten för fokus, fokuserar och komponerar sedan om. Det gäller naturligtvis bara långsamma motiv, men de utgör 95 % av mina bilder. Hur använder ni andra AF?
 
Nu har jag inte testat 7D, men jag vet att den inte är någon tankeläsare. Jag väljer i princip alltid ut mittpunkten för fokus, fokuserar och komponerar sedan om. Det gäller naturligtvis bara långsamma motiv, men de utgör 95 % av mina bilder. Hur använder ni andra AF?

När jag plåtar vidvinkel så gör jag som du, men när jag plåtar porträtt med 85/1.2 så använder jag alltid den AF-punkt som är närmast ögat. Omkomponering flyttar skärpeplanet långt från där jag vill ha det.
 
Nu har jag inte testat 7D, men jag vet att den inte är någon tankeläsare. Jag väljer i princip alltid ut mittpunkten för fokus, fokuserar och komponerar sedan om. Det gäller naturligtvis bara långsamma motiv, men de utgör 95 % av mina bilder. Hur använder ni andra AF?

Jag väljer också fokuspunkt, men jag väljer den som är närmast ögat, håller ned avtryckaren halvvägs och komponerar sedan om bilden lite. Som jag nämnt tidigare tycker jag det är lite omständigt då jag ofta måste ändra fokuspunkt under fotogreferingen. Detta gör också att jag lätt missar ögonblicksbilderna...

Nu har jag ju aldrig testat varken 7D eller 5dmk2, så det är svårt för mig att veta hur träffsäker och smidig AF de har jämfört med kameran jag har idag. Ännu svårare att veta hur de är gentemot varandra då 7d är såpass ny på marknaden.
 
Sara, du får inte förvänta dig för mycket av den nya autofokusen jämfört med den "gamla". Att låta kameran välja fokuspunkt funkar lika illa med den gamla som den nya, kameran har ingen aning om vad du vill ska vara skarpt.
 
Har suktat lite på 7D (uppgradera från 450D), men efter har följt tråden blir jag lite kluven om FF kanske är att föredra. Ingen har tidigare i tråden lyft fram Pris-aspekten? MkII:an är ju väsentligt dyrare än 7D. Runt 6-7000:- för huset. Väger FF upp för 7D´s vädertätning, dubbla digic 4, blixtstyrning, blixt, 24p mjlighet när den även är mycket billigare?

I det läget att man tvekar på priset så tycker jag att man ska titta närmre på 5D MKI, förutsatt att man inte är jätteintresserad av en snabb sportkamera. Den är fortfarande en fantastisk kamera och med tanke på priset är den i mina ögon väldigt prisvärd.

Och för att svara på din fråga, ja, jag tycker min 5D MKI väger upp de där aspekterna, med tanke på priset. Upplösningen i 5D MKI är mer än tillräckligt för de flesta amatörfotografer, vågar jag nog påstå.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.