Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D eller 5D?? beslutsångest...

Produkter
(logga in för att koppla)
jag tänker som så att sökarbildens strl på ngt sätt hör ihop med sensorns strl, såvida inte sökaren är i sig själv optiskt förstorad såklart.

en 7D kan väl alltså inte ha samma stora sökarbild som 1D eller 1Ds har ..

Nja, 7D ligger ungefär mitt emellan 40D och 5D mk II i sökarstorlek. Dock ingen jättestor skillnad i praktiken.

det skulle betyda en sökarbild som är i klass med 1D (alltså 1,3ggr) ?
kan det verkligen vara möjligt att göra sökarbilden så stor om sensorn är en 1,6sensor ?

hmm,,

5d:n ger ju överlägset bästa bildkvaliteten, inget snack om det, men utifrån ditt fotande verkar ju ändå 7d som vad du skall ha.

Samma gamla vanliga påstående och som vanligt utan verklighetsförankring.

När var hur är rätt viktiga frågor att svara på innan du kläcker ur dig detta påstående. Lika dumt som att säga att en Ferrari alltid är bäst! På vadå. Åka på en bana men jag som aldrig åker där har ytterst lite nytta av dessa egenskaper.

En FF glänser relativt sätt när ljuset är svagare, när ett kortare skärpedjup behövs, när du vill använda de allra största bländarna som går att uppbringa eller om man använder sina bilder i 100% förstoring på skärmen. I övrigt tror jag att ytterst få skulle märka någon avgörande skillnad.....

På en roadracingbana körs det sällan när ljuset är dåligt så det första argumentet faller platt. Kort skärpedjup är inte heller ett jätteproblem med de brännvidder som oftast används. Det går ändå inte att ha hur kort skärpedjup saom helst. Det ser faktiskt rätt konstigt ut när framhjulet är oskarpt medan hjälmen är skarp. Jodå det går att fixa med DX trots vad många tror. Upplösningsmässigt är skillnaderna ytterst små. I alla fall i praktiken.

Jag plåtar själv väldigt mycket motorcykelsport men då motocross. Jag skulle säga att, beroende på stilen som TS använder, så skulle han ha mer nytta av den snabbare AF:en i 7D eller kanske ännu viktigare skaffa sig optik med snabbare AF än de eventuella fördelar som 5D kan ge under vissa situationer. Det nämndes om att antalet rätt fokuserade bilder inte var helt tillfredsställande. Om du bara byter ut huset till en 5D så lär det bli ännu sämre än idag. 40D har väl om jag minns rätt en snabbare AF än D5. 7D lär vara i en annan liga.

Mina rekommendationer är att prova bättre optik. Dvs optik med snabbare AF. Låna först för att testa om det räcker.......

Senast ändrad:
Jag tycker ditt första steg skall vara att uppgradera din optik. Ett 70-200 4 L IS skulle funka perfekt till motorsport. Jag vågar nästan lova att du kommer se en märkbar skillnad på bilderna och känslan att använda den är härlig.

Nästa steg kan möjligen vara att uppgradera huset. 7D kommer säkert att falla i pris, så det springer inte bort. Kan tänka mig att det fallit någon tusenlapp eller två lagom till racingsäsongen drar igång nästa år och utbudet av beg 5D II kanske är lite större då också.

Det är faktiskt mycket roligare att köpa ny optik tycker jag. Har man köpt en bra L-glugg så behöver man inte oroa sig för att det skall komma något nytt nästa vecka.

Jagar man det senaste huset, ja då kommer man snart sitta där igen och undra om inte man skall köpa nytt igen.

jag tänker som så att sökarbildens strl på ngt sätt hör ihop med sensorns strl, såvida inte sökaren är i sig själv optiskt förstorad såklart.

en 7D kan väl alltså inte ha samma stora sökarbild som 1D eller 1Ds har ..
Det hänger ihop, förvisso, men inte med något fast förhållande. Förstoringen skiljer sig nämligen åt.
Det finns flera faktorer som karaktäriserar en sökarbild.
En faktor är täckningsgraden. Om sökaren täcker 100% av bilden, då ser du allt som kommer med på bilden. Vanligt är en mindre täckning, speciellt på billigare kameror. Detta ger viss slarvmarginal, men gör också att man kan få med något i en kant, något som man inte ville ha. På den gamla goda tiden försvann detta i diaramen, så då spelade det ingen roll.

Både 1D Mark III och 7D specificeras till 100% täckning, så där är det lika.
Nästa viktiga värde är förstoringsgraden. Den anges som en faktor som beskriver hur stort något ser ut i sökaren, i förhållande till hur det ser ut i verkligheten, under vissa förutsättningar. För 1D Mark III och 7D är förutsättningarna lika. Men 1D Mark III har 0,76 gångers förstoring medan 7D har 1,0 gångers förstoring. Här spelar dock sensorstorleken in, eftersom den påverkar bildvinkeln på motsvarande sätt som en brännviddsförändring skulle gjort. Alltså måste man jämföra 0,76/1,3 gentemot 1,0/1,6. Resultatet blir 0,58 för 1D Mark III mot 0,62 för 7D. Härav ser vi att 7D har en något större sökare än 1D Mark III. Priset man brukar få betala för större förstoringsgrad är att sökaren blir mörkare. Det finns ju inte mer ljus att tillgå, men större yta att sprida ut det på.
Tittar man på en 1Ds Mark III har den också förstoringen 0,76, men fullformatssensor. Därför får man 0,76/1, alltså 0,76, för den kameran.

Jag har funderat en del och idag for jag faktiskt ner och testade lite olika gluggar. (ett otekniskt, oavancerat test)
Jag provade:
7D med Canon 70-200 2,8 IS + en 2x konverter, 100-400 IS samt mitt eget sigma 50-500 (som ju är utan all lullull...)
Sedan testade jag rubbet på 40D´n oxå.

Det jag märkte var att jag fick skruva upp ISO-talet på 40D´n för att matcha slutartiden jämfört med 7D´n med samma bländare på samtliga gluggar. (är inte det lite underligt?)
...inga stora skillnader - men dock 1/80 vs. 1/40 vilket gjorde att fotot taget med 7D blev OK medan samma på 40D inte blev det.
.

Som sagt...ett ganska luddigt test på frihand. Man är ju trots allt amatör på det här.
7D´n kändes rejält gedigen, tyst och trevlig...men jag undrar jag. Det där 100-400 var inte fel.

Valet står inte längre mellan 5D vs 7D...utan mellan gluggar eller 7D.
...och förvirringen är lite mindre total...:)

kommer hem från stan ,, testat 5D och 7D i händerna för första gången parallellt samtidigt.

helt klart är 7D mer rapp både i reaktion och frekvens.
inget nytt för ngn av oss här men helt klart så är 7D en helt annan kamera i händerna på den fotograf som fotograferar "snabba saker".

sökaren i 7D långt bättre vid direkt jämförelse med 5D än vad jag hade trott själv, positivt.

tja,, summa sumarum. två olika kameror för två olika fotografer. enligt vad jag fotar mest själv så skulle de flesta rekommendera 5D till mig men frågan är ju om det inte faller på 7D ändå, eftersom jag gillar sökarbilden mer än jag hade trott samt att jag gillar rappheten och ljudet som faktiskt var mindre elektroniskt och lägre i decibell räknat!!

överaskad är jag faktiskt ... sparar pengar med 7D dessutom :)

Jo...ljudet var riktigt "gött" faktiskt...:)
Första digitala för mig var en 400D och bytet upp till 40D var en riktig upplevelse. Mer kamera att hålla i + rejäl fart.

När jag nu kännt på 7D känns den "proffsigare", är tystare och på nåt sätt mer gedigen....och ännu kvickare!

Förstoringen

det skulle betyda en sökarbild som är i klass med 1D (alltså 1,3ggr) ?
kan det verkligen vara möjligt att göra sökarbilden så stor om sensorn är en 1,6sensor ?

hmm,,

Sökarbildens storlek beror ju delvis förstås på okularets förstoring. Gör man okularförstoringen större får man en ljussvagare bild, Inget konstigt med det. Vill man ha en större bild i okularet blir bilden man ser ljussvagare - allt är en kompromis. Om man skall se 100% av bilden beror ju på prismats kronstuktion. Jag använder en okukallins som förstorar bilden med 20-30 % och får då en större bild med 40D än med 1DMKII men den är dock lite mörkare.

...gluggbyte till någon av dessa?

EF 70-200/2,8L IS USM med 2x konverter eller
EF 100-400/4,5-5,6L IS USM?

Jag vill definitivt inte ha brännvidd under 400mm mene är lite nervös över konvertrar...hänger AF och annat med om man skall fota snabba saker?

(börjar kanske skeva från huvudämnet...men problemet kvarstår - hus eller optik)

Kan man få lite åsikter om de här två vore jag jättetacksam.

:)

Ja jag har haft de där grejerna och anser väl att 100-400zoomen knäcker 70-200 + converter alla dagar i veckan. Men OM man är en fotograf som ofta ligger på kortare brännvidder så borde ändå 70-200 vara med i leken!

Men om du nu vill upp i tele så är 70-200 + converter bara att glömma enligt mig.

EF 400 5,6L USM har jag också haft och den är helt klart i klass med tex EF 500 4L IS som jag också har ägt. Och då/här pratar vi en helt annan liga än 100-400zoomen!

Kan man få lite åsikter om de här två vore jag jättetacksam.

:)

Jag har 100-400:an men inte 70-200 2.8 (däremot 70-200 4).

För motorsport, jag fotar mest banracing, tycker jag 100-400:an är lite för tung och otymplig och det är sällan jag behöver brännvidden, så där kör jag med 70-200.

För fågel är ju 200 alldeles för lite och 100-400 funkar bra för mig. Jag är ingen seriös fågelfotograf och brukar sällan orka kånka på stativ så för mig är IS mycket värt.

Jag tycker mitt 100-400 ger väldigt bra färger, skärpa och kontrast.

Jag kör ju med ett Sigma 50-500 idag...är bortskämd med brännvidd men den är en svårhanterlig best handhållet.
Omfånget är dock galet bra.

Ja jag har haft de där grejerna och anser väl att 100-400zoomen knäcker 70-200 + converter alla dagar i veckan. Men OM man är en fotograf som ofta ligger på kortare brännvidder så borde ändå 70-200 vara med i leken!

Men om du nu vill upp i tele så är 70-200 + converter bara att glömma enligt mig.

--------------------------------

Sämre skärpa? Krångel med AF? ...eller vad gör lösningen med konverter sämre?

Det finns mängder av tester på Internet.
Rent generellt kan man säga att en 1,4 konverter ger en ganska liten försämring av resultatet. En konverter med 2.0 ger ett betydligt sämre resultat.
Sedan verkar fasta objektiv av hög kvalitet tåla en konverter betydligt bättre än en zoom.
Det är ju inte helt ovanligt att man ser fågelfotografer som stackat 2.0 + 2.0 på en Canon 500/4 och ändå får bra resultat.
Själv ser jag att min 1,4 konverter tappar mindre på min 300/4 än på min 70-200/2,8. Vad som sedan är en acceptabel försämring får var och en bedöma själv. AF blir normalt lite slöare.
Hoppas detta gjorde dig lite klokare.

mer vinjettering, sämre kontraster, sämre skärpa sämre af,, tja det allra mesta blir helt klart sämre än med 100-400 och snuskigt mycket sämre jämfört med 400 5,6L USM. Att blända ned hjälper inte så stort heller.

personligen så anser jag inte att 100-400 är så väldans skarpt heller.. dock som sagt en hel del bättre än zoom+converter kombon som vi talar om här!

det som är trist med 400 5,6L är den sämre närgränsen.. det gjorde att jag bytte till 300 2,8L USM när det begav sig för mig. men som optik så får man inte bättre tele för DE pengarna idag så är det. Det gamla 300 4L USM är nog den som ligger närmast i prestation för pengarna. Den nyare 300 4L IS USM ligger ett par hack efter i skärpa men med IS så ger den oerhört bra tele för pengarna.

300mm är bra brännvidd för fågel anser jag. 400mm är mycket bra. och då tänker jag fullformat. Fåglarna har inte blivit svårare att komma nära, även om det verkar så när folk idag anser att man tvunget måste upp i MOTSVARANDE minst 600mm för att det skall duga.. suck;)

70-200 med eller utan is f/4 eller f/2,8 blir ruskigt redcerade om man hänger på en 2ggr converter, så är det. hjälper inte att det står "L" på objektivet då. Jag har anv
använt EF2ggr på många objektiv och anser att endast EF1,4 är ok om man har höga krav på resultatet.

Ah...I see...jo man har nog insett att konvertrar kanske mest hör hemma på fasta gluggar.

En intressant sak jag upptäckte när jag (återigen) gick igenom bilderna från mitt ovetenskapliga test:
Med 100-400:an monterad och fotot taget vid 100 mm, ISO 640, bländare 5.0 - gav 7D´n 1/160 medan 40D´n hamnade på 1/100. Det är ju en rätt så stor skillnad. Vad kan detta bero på?

Det finns mängder av tester på Internet.
Rent generellt kan man säga att en 1,4 konverter ger en ganska liten försämring av resultatet. En konverter med 2.0 ger ett betydligt sämre resultat.
Sedan verkar fasta objektiv av hög kvalitet tåla en konverter betydligt bättre än en zoom.
Det är ju inte helt ovanligt att man ser fågelfotografer som stackat 2.0 + 2.0 på en Canon 500/4 och ändå får bra resultat.
Själv ser jag att min 1,4 konverter tappar mindre på min 300/4 än på min 70-200/2,8. Vad som sedan är en acceptabel försämring får var och en bedöma själv. AF blir normalt lite slöare.
Hoppas detta gjorde dig lite klokare.

jag har själv testat EF 500 4L IS USM + 1,4x + 2x och kan typ lova att det är i stort sett obrukbart om man har någotsånär ok krav på bildkvaliteten.
men imponerande brännvidd blir det ju och visst,, jag har också sett bilder fotade med (min nämnda) kombo som höll ok kvalitet..

som sagt, vi värderar nog allt detta rättså individuellt och bra är det :)

Inget objetkiv är perfekt och alla optiska fel som syns på resultatet jämfört med ett teoretiskt perfekt "registrerande" blir givetvis mulitiplicerat med x2 resp x1,4.. i tillägg till att bara gångra felen med motsvarande förstoring så adderas ju också converterns egna optiska fel i tillägg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar