Annons

7D eller 1D Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

Solnedgång

Ny medlem
Står i begrepp att komplettera min Canon 40D med ett nytt kamarahus.
Vad skall jag välja? Fotograferar fåglar till 70 % och använder mig då av Canon EF 300/2,8 IS USM + Konverter 1,4 eller 2,0.

Tacksam för alla synpunkter som kan underlätta mitt val.
 
Eftersom du använder både 1.4x och 2x konverter kan man väl sluta sig till att du vill ha mycket tele.

Grovt räknat får du samma bildvinkel med:
40D + 1.4x alt. 2x
1DMKIII + 2x alt. 2.7x
7D + ingen konverter + 1.4x

Du kommer alltså tappa i telelägen med 1DMKIII och vinna i tele med 7D.

Både 7D och 1DMKIII har bättre AF än din nuvarande 40D.

Här lite +/- (båda ligger väl rätt lika i pris, 7D ny, 1DMKIII beg):

1DMKIII
+ Bättre AF
+ Bättre vädertätad kan vara trevligt ute i skogen
+ Hållbarare och mer robust
- Begangnat är alltid en risk
- Tappar i teleläget

7D
+ Mindre och lättare är rätt skönt på långturen
+ Ger mer tele, vilket antagligen ger skarpare bilder (7D + 300/2.8L IS + 1.4x konv blir nog skarpare än 1DMKIII + 300/2.8L IS + 2x konverter)
+ Ny, är alltid säkrare än beg. och du har då också garanti
- Sämre AF än 1DMKIII (men ändå bra)
- Sämre vädertätad (men har du inte haft några problem med 40D lär du inte ha det med 7D)

Sen har du tex video på 7D som kan vara trevligt ute i skogen, om du får syn på något speciellt.

Nej, i ditt fall skulle jag absolut gå på 7D.
 
40D och 7D ger samma bildvinkel.
Men det finns fler pixlar att beskära på 7D, om det är det som avsågs.

Hur stor skillnad är det på AF på en 7D och en 1D Mark III, egentligen? Spelar det någon roll att i ett sånt här fall, där maxbländaren sällan blir så stor som f/2,8, att 7D har 19 korspunkter medan 1D Mark III har ett (f/4) eller endast 45 linjära punkter?
Är det bättre att ha 45 fokuseringselement utspridda på 45 punkter än att ha 38 fokuseringselement instoppade i 19 korspunkter?
Använder pippifotograferna alla punkter för att hålla flygande pippi i schack, eller snarare i fokus? Om inte, vad är det då för skillnad?

Tittar man på specifikationerna för inställningar och beräkningar som har med AF att göra kan man ju se att det i praktiken inte är någon skillnad mellan 7D och 1D Mark III. Den ena har något den andra inte har och tvärtom, men det är små skillnader.
 
Det jag syftar på är om det märks att 1D Mark III bara har en korspunkt vid f/4 och ingen vid f/5,6, där 7D har 19 korspunkter? Eller om det faktum att den ändå har 45 linjära punkter gör den lika bra, eller bättre?
Eller om ingen använder många punkter samtidigt, mer än jag då?
 
Tack för bra synpunkter. Som jag ser på det nu så lutar det åt en 7D om man nu skall våga sig på en sådan efter allt man läst i andra trådar.Verkar som risken är rätt stor att man får ett måndagsexemplar. Kanske bäst att avvakta tills uppdagade barnsjukdomar är "botade".
 
Stämmer detta?

Det jag syftar på är om det märks att 1D Mark III bara har en korspunkt vid f/4 och ingen vid f/5,6, där 7D har 19 korspunkter? Eller om det faktum att den ändå har 45 linjära punkter gör den lika bra, eller bättre?
Eller om ingen använder många punkter samtidigt, mer än jag då?

Stämmer det verkligen? Jag har alltid trott att mitt punkten som är av korstyp funkade som korscensor ända ner till f8. Konstigt att 1dMKII/1dMKIII har en sådan snabb och säker AF om det var fallet.
 
Enligt Canons egen dokumentation har inte 1D Mark III en enda egentlig korspunkt, i den bemärkelsen att fokuspunkten fungerar som ett kors vid alla bländaröppningar där den fungerar alls.

Mittpunkten är den enda som fungerar vid f/8, och då är den linjär.
Vid f/5,6 vaknar de övriga 44 punkterna till liv, också som linjära.
Vid f/4 lägger den till en ny linjär i mitten, vinkelrät mot den första, och skapar på så sätt en korspunkt. Men den nya linjära som tillkommer är av högprecisionstyp, och därför sämre på kraftig felfokus samt långsammare.
Vid f/2,8 lägger man till ytterligare 18 linjära punkter till de valbara perifera punkterna. Även dessa 18 är vinkelräta mot de ursprungliga och med hög precision.

7D har istället 19 korsformade vid f/5,6.
Vid f/2,8 ersätts mittpunkten med en ny korsformad, med hög känslighet. Dessutom kopplas två extra element med högre förmåga att detektera kraftig felfokus in.

5D Mark II, och så även 400D, har en korsformad f/5,6 i mitten och lägger sedan till en linjär med hög precision vid f/2,8.

Det finns många lösningar.

Specifikationerna har jag alltså läst, men hur fungerar det i praktiken? Ska jag behöva köpa en 1D Mark III själv för att få reda på det, månne?
 
7D har en aning större sökare än 1D mark III.

Jag har nu 7D med batterigrepp, men haft 1D mark III, å jag måste säga att jag är mer nöjd med 7D-n som kamera i alla lägen. Att 7D ska ha sämre AF vette tusan, märker ingen direkt skillnad. Dock bara hunnit fota flygande fågel vid ett tillfälle. 7D är klockren!
Filma är kul att ha möjlighet till me...
 
7D har en aning större sökare än 1D mark III.

Jag har nu 7D med batterigrepp, men haft 1D mark III, å jag måste säga att jag är mer nöjd med 7D-n som kamera i alla lägen. Att 7D ska ha sämre AF vette tusan, märker ingen direkt skillnad. Dock bara hunnit fota flygande fågel vid ett tillfälle. 7D är klockren!
Filma är kul att ha möjlighet till me...

Börjar bli riktigt sugen på en 7D.Hur upplevs bildkvaliteten jämfört med 5D Mark II?
 
Sämre, förstås. Den har ju en mindre sensor. Än är det inget som går upp mot kvadratmillimetrar.
Sen är det en annan sak att jag tycker den är bra nog, men det beror ju helt på vilka krav man har.
 
Börjar bli riktigt sugen på en 7D.Hur upplevs bildkvaliteten jämfört med 5D Mark II?

Funderade just på samma sak, här är en sida med lite översikt på de två: http://galenevans.com/photography/eos-5dii-vs-7d-specs-compared/

Dock säger det kanske inte så mycket. 5DII har FFsensor och har mindre brus per isotal än 7D. Trots det så verkar 7D stå sig väldigt väl.


Mer info: http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_eos7d.asp
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_eos5dmkii.asp
 
Har bara 1D att jämföra med, och den var ett tungt as att släpa på jämfört med 7D. Vädertätningen testar jag kontinuerligt. Speciellt i Sveriges höstväder.
 
Har mk3 sedan något år och har även haft mk2 & mk2N och är givetvis ganska bekant med denna kameraserie och de är pålitliga arbetshästar. Jag har på mk3 fått service ett par gånger om för det omtalade fokuseringsproblemet och finns inte mycket att slå ner på denna kompis i mitt yrkesutövande numera.

Sedan en vecka har jag även en 7D och har hunnit testa lite grann och får säga att den har positivt överraskat mig. Jag kommer med stor sannolikhet behålla den som andra hus och som det känns redan nu så kommer den till att få ta över en hel del av mk3's jobb. Men jag skulle inte vilja vara utan den "gamle", den är fortfarande nummer ett men den får passa sig noga, blir kanske så att 7D tar över denna plats.

Som redan nämnts så är dessa två hus mycket kompenenta i mitt fotograferande, vilken man väljer är nog mest en smaksak vid olika fototillfällen.

//Ronney
 
Hur hänger autofokusen och framför allt serietagningen med vid snabba rörelser?
Sitter i samma situation med min nuvarande 40D och funderar på antingen 7D eller 1D mark III.
När jag fotar snabba sporter som tex handboll med min 40d och kör high-speed serietagning plus medföljande autofokus så sackar serietagningen rejält. Från 6 bilder/sek till tre bilder/sek och i extrema fall 1 bild/sek. Detta funkar inte i längden då man missar en hel del bra bilder. Min fråga är om 7D eller 1D mark III håller konstant serietagning oavsett vad som händer framför linsen?
 
Det gör nog ingen kamera. Men med både 7D och 1D Mark III kan du i alla fall ange (via Custom Functions) vilket som är viktigast för dig, alltså om fokuseringen ska ha fullföljts eller om bilden ska tas, även om den blir lite suddig.
Dessutom har dessa två kameror en dedicerad AF-processor, vilket förstås också gör att de beräkningar som ska göras kan gå snabbare, än när samma processor som styr resten av kameran ska sköta AF också.
 
7D eller 1D MarkIII

Står i begrepp att komplettera min Canon 40D med ett nytt kamarahus.
Vad skall jag välja? Fotograferar fåglar till 70 % och använder mig då av Canon EF 300/2,8 IS USM + Konverter 1,4 eller 2,0.

Tacksam för alla synpunkter som kan underlätta mitt val.

Efter att ha nyligen kommit hem från Antarktis med 15 000 bilder, (varav många flyktbilder på fågel) kanjag berätta följande. Jag har använt 1D MKIII, 5D MKII och 7D (som jag fick tillfälle att låna). Jag vill inte säga att autofocusen på 7D var dålig, men jag upplevde att den var bättre på 1D MKIII. En annan sak är att 1D MKIII är en riktig proffskamera, d.v.s den reagerar direkt när man trycker på avtryckaren, det gör inte amatörkameror som 7D och 5D. Jag upplevde det som att det var dubbelt så mycket fart i 1D MKIII som i 7D vid serietagning på flygande fågel. I 5D MKII är det ingen fart i alls, men den ger fantastikt fina bilfiler. Om man är noga som jag, och tycker att brusreducering inte är något man skall syssla med gäller följande. Canon 5D MKII ger vid 400asa mycket fina bildfiler, 1D MKIII är helt OK vid 400asa, medan 7D brusar alldeles för mycket vid 400 asa, för att passa mig. Jag lämmnade tillbaks 7D utan något som helst habegär.
 
7D- för att slippa klumpigheten som du får med ett 1D hus. Nu är iofs 7D helt otroligt onödigt stor, men den är iaf mindre än 1D.
 
Personligen har jag inget emot stora tunga kameror. Blir mer att greppa tag i.
Kör alltid med batterigrepp så en kameran blir rätt stor i alla fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.