Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammal bälgkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

mannbro

Aktiv medlem
Jag har haft turen att ärva lite kameror av "fjolårets" modell, bl.a. skönheten på bilden.

Kameran har legat nerpackad i en låda i ett skjul i många år, men efter att försiktigt öppnat och snabbinspekterat kameran verkar den vara i fullt användbart bruksskick. Bälgen verkar hel och fin och slutaren fungerar. Vet inte hur exakta tiderna är, men örat säger att det låter som om de skulle kunna stämma ganska bra.

Eftersom jag hör till de som tycker att fungerande bruksföremål är till för att användas, inte för att samla damm på en hylla, skulle jag gärna vilja ta lite bilder med kameran. Samtidigt vill jag naturligtvis vara så skonsam mot kameran som möjligt.

Mina frågor:

Vad bör jag, förutom att putsa linsen, göra med kameran innan jag använder den och hur sköter jag den på bästa sätt för att den ska fortsätta att fungera även för kommande generationer?

Kameran är gjord för glasplåtar, men jag antar att jag borde kunna använda vanlig negativ film i den?

Finns det något bra knep för att kolla hur väl slutartiderna stämmer utan att bränna en massa film i onödan?

Även andra tips som inte direkt har med mina frågor att göra tas tacksamt emot, jag har ingen koll på sådana här gamla kameror alls, men vill gärna lära mig :)

Bilagor

• bälgkamera_forum.jpg
    bälgkamera_forum.jpg
    22.2 KB · Visningar: 412
mannbro skrev:
Vad bör jag, förutom att putsa linsen, göra med kameran innan jag använder den och hur sköter jag den på bästa sätt för att den ska fortsätta att fungera även för kommande generationer?
Kolla att det inte finns småhål i bälgen. Inte förvara den varmt och fuktigt.

Kameran är gjord för glasplåtar, men jag antar att jag borde kunna använda vanlig negativ film i den?
Bladfilm i plåtkassetter med filmadaptrar, eller 120-film i rullfilmskassett.

Finns det något bra knep för att kolla hur väl slutartiderna stämmer utan att bränna en massa film i onödan?
Gehör räcker bra.

Vad är formatet? 6,5x9 eller 9x12?

Re: Re: Gammal bälgkamera

J. Patric skrev:
Kolla att det inte finns småhål i bälgen. Inte förvara den varmt och fuktigt.

Bladfilm i plåtkassetter med filmadaptrar, eller 120-film i rullfilmskassett.

Gehör räcker bra.

Vad är formatet? 6,5x9 eller 9x12?

Tack för snabbt svar!

Hittade två st kasetter, en som man verkar kunna ladda med ett ark film, en som innehåller en plåtkassett som heter "Agfa Filmpack", antar att det är för att ladda flera ark film åt gången?

Vet inte riktigt hur jag ska mäta, men mätte på enfilmskassetten, det som verkar vara utrymmet för själva filmen, och den mätte ca 9,5 x 14,5 cm.

Ytterligare en fråga ang. förvaringen. Mår kameran bäst av att ligga ihopfälld eller uppfälld?

Re: Re: Re: Gammal bälgkamera

mannbro skrev:
Hittade två st kasetter, en som man verkar kunna ladda med ett ark film, en som innehåller en plåtkassett som heter "Agfa Filmpack", antar att det är för att ladda flera ark film åt gången?
Det är den för ett blad som du kan använda, men har den adapter för bladfilm? Annars kan du nog skära till en bit plast/plexi som fyller upp tjockleken som glasplåten skulle ha varit.

Filmpack har inte tillverkats på ett antal år. De bestod av tunn film och skyddande papper med flärpar. När man tog en bild så drog man i rätt flärp och filmen hamnade bak i kassetten, och en ny film var redo för exponering.

Vet inte riktigt hur jag ska mäta, men mätte på enfilmskassetten, det som verkar vara utrymmet för själva filmen, och den mätte ca 9,5 x 14,5 cm.

Ytterligare en fråga ang. förvaringen. Mår kameran bäst av att ligga ihopfälld eller uppfälld?

Verkar vara 9x12.

Det spelar ingen roll, så länge bälgen inte är för torr eller om inte kameran förvaras bland fukt.

Står det någon modellbeteckning på kameran? Vad har den för objektiv? Slutaren ser ut att vara en äldre typ med luftbroms.

Tack för ytterligare info!

Inuti kamerahuset står följande: Camerawerk Hannover-List.

På objektivet runt linsen står det följande: Hugo Meyer & Co, Coerlitz No 174889 Doppel-Anastigmat Helioplan "1:16,8 F=165 mm

Till höger om linsen finns en logo där det, i en cirkel, står AGC runt vad som liknar en propeller.

Slutaren har följande lägen: 1/100-1 sek, C,B,T

Hm, den kan vara för vykortsformatet 10x15 istället för 9x12 som jag först tänkte. Film för det formatet måste antagligen beställas från Tyskland.

Helioplan är en fyrlinsig dialyt och säkert ett bra objektiv. 165mm är normalbrännvidd för 10x15.

AGC på står för slutartillverkaren Alfred Gauthier i Calmbach. Det som ser ut som en propeller i loggan är egentligen hur det ser ut när en centralslutare med tre lameller är på väg att öppnas/stängas.

Det är nog en tidig Ibsor-slutare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar