** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

720-gradersbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

metalually

Medlem
Hej, är det på något sätt möjligt att fotografera en produkt i 720 grader?

I så fall, vad behöver för utrustning osv.
Om detta hade varit möjligt skulle man kunna göra t.ex: En flash applikation för att snura omkring produkten i alla vinklar.

Nån som har en aning?
 
metalually skrev:
Hej, är det på något sätt möjligt att fotografera en produkt i 720 grader?

I så fall, vad behöver för utrustning osv.
Om detta hade varit möjligt skulle man kunna göra t.ex: En flash applikation för att snura omkring produkten i alla vinklar.

Nån som har en aning?

720 grader....? Menar du två varv eller vad.. Är bara nyfiken vad du menar exakt.
 
Oftast om man vill, som du menar, ha en produkt som man kan snurra runt fritt i en web-applikation, så bygger man upp den i 3D. Om du däremot tittar på kampanjsajten för Eos 40D, så har de tagit en serie bilder runt kameran, och då blir det mer som en "film" som du kan spela bakåt och framåt. Man får ett falskt intryck att det är tre dimensioner, men det hela är tvådimensionellt.

Rent tekniskt så kan man montera produkten på en snurrplatta som "snäpper" ett visst antal grader när den roterar. Tar du då en bild vid varje liten rotation får du sedan en jämn och fin rörelse när du tar in dessa i ett redigeringsprogram.

Det är klart att man skull kunna ta ytterligare en rotationssekvens åt andra hållet, exempelvis när man har produkten rakt framifrån (så man kan välja att snurra åt sidorna eller upp/ner vid just det läget i "filmen"). Men för att göra en helt fritt kontrollerad rörelse så får man använda 3D.
 
Sannolikt tänker man 360 grader + 360 grader (allså ett helvarv åt båda hållen, tänk öst-väst och nord-syd på jordklotet, typ)

360+360=720
 
360-graders bilder har jag gjort innan. Elekrisk snurrplatta och intervall fotografering för att få det jämt.

Sven_H: Precis så menar jag, fast runt ett objekt.

Jag menar inte två 360-graders varv :)
Man kan väl kalla det 960-graders bilder också.
 
Tekniken skulle väl funka om objektet du ska fotografera är en kub eller en boll. Men så fort formen är mer avancerad så funkar det inte. Panoramarummet är ju en form av 3D, där du står inne i en kub/sfär med bilder applicerade på väggarna. Men du kan ju aldrig gå bakom soffan och se hur det ser ut där... Det inbördes perspektivet mellan rummets delar förändras alltså inte. Vilket dock blir fallet på ett roterande objekt.

Så det finns två möjligheter för fri visning av ett objekt:
1. En jäkla massa bilder (antalet bestäms hur fin rörelsen ska vara från en vinkel till en annan) i en tänkt sfär runt hela objektet (eller att rotera objektet på alla tänkbara sätt runt sin centrumpunkt med fast kamera), och med tungan rätt i mun programmera dessa bilder så att man leds till rätt bild från en annan när man väljer att rotera runt prylen.
2. Bygg det i 3D

(3) Det finns programvaror på gång som kan automatiskt bygga en 3D-modell efter att ha analyserat ett antal bilder i olika vinklar på ett objekt. Men de är nog inte helt funktionsdugliga ännu...
 
Sven_H skrev:
Här finns ett annat exempel på 720 graders fotografering.

Detta är ett ganska bra exempel på hur dåligt resultatet oftast blir. Den optiska distorsionen gör att man inte alls får intrycket av att stå i rummet och snurra runt, vilket jag trodde vara avsikten. Dessutom undrar man varför man behöver titta i taket på ett hus av den här typen...

Per.
 
Hehe, det värsta är att det inte heter 360x360 panorama, utan 360x180... Så att kalla det 720 graders blir skumt hur som helst :)

Edit: Eller ja visserligen så "blir" det ju 360x360 när man lägger in det i en viewer... :p
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar