Annons

700si?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ascona75

Aktiv medlem
Hej!

Har sökt runt lite men inte hittat det jag letade efter.

Har tittat lite på en 700si då den verkar ha samma elle lite bättre egenskaper som dynax60 som jag först tittat på, fast billigare....och at det finns VG till den.

Men frågan är följande.
En kamerahandlare sa att den inte använde kort, men när man läser lite om den på nätet verkar den använda kort?
Är det så att kort inte behövs, men att man får lite extra "lull lull" om man har kort?

Och hur är 800si, har den sama system eller är den helt utan kort?

Mv.

Johan

I valet mellan 700 och 800 hamnar valet på 800 så du slipper kortproblemen..Kort behövs inte för "vanlig" fotografering med 700:an men vill du ha lite extra funktioner måste du ha kort,vilka ej behövs i 800:an.Det kan ju vara något tillfälle som du vill använda två funktioner samtidigt som kräver kort och då går det ju inte..Men förövrigt rekommenderas hellre en 7:a.
Mvh/Gunte..

Tack för svaret, bara kolla så jag förstår rätt.
Alla grundfunktioner fungerar alltså utan kort, tex dubbelexpo, bracketing med mera? men om man vill ha två av dessa samtidigt behövs kort?

Hittat en 700si för runt en 1000:- och det gillar ju plånboken bättre än vad 7´orna ligger på än så länge (även om jag hellre vill a en sådan ha ha)

mv.

Jag har en 700si och jag kan säga att jag har aldrig haft nått behov av kort till denna. På minoltas kort så finns det bara, mig veterligen, ett kort som jag tycker tillför något. Det är ett kort som heter shift. Den har en funktion som jag inte har sett på någon annan kamera.

Shift innebär att den skjuter förhållandet mellan tid/bländare men med bibehållen exponering. Ungefär som bracketing alltså. Helsmart funktion som jag saknar på alla mina andra kameror.

Mvh
Maverick

gunte skrev:
Nja..grundfuktioner funkar och bara det..det du ger exempel på är tyvärr kortstyrda...kolla länken så blir du klokare.
Mvh/Gunte..
http://www.central-camera.com/minolta/creative_cards_spx.htm#Travel Card

Men den har väl dubbelexponering som grundfunktion och bracketing med? men det är väl om man ville ha mer avancerade till-lämpningar av tex dessa funktioner som tex 9 bilder på samma ruta film istället för grundens 2 per ruta?
Eller har jag läst helt fel i speclistan ha ha ?

mv.

800si, Dynax 7D har det

Program shift har jag på min 800si och Dynax 7D utan extra kort.

Jag bara vrider främre hjulet i P läget.

Det är ju inte samma sak som bracketing, men det finns ju också.

/Jörgen

Jo 700si har dubbelexponering om jag minns rätt och den har defenitivt bracketing, exponeringsjustering, panoramahjälpmedel.

Att vrida på ratten är inte ens i närheten så hjälpsamt som att ha det automatiskt. Det vore som att köra manuell bracketing.

Finns ett kort till tror jag som är rätt användbart. Om jag inte minns fel så finns det ett kort där man kan spotmäta flera punkter och sedan räknar kameran ut ett värde. Finns väl på några av de mer exklusiva kamerorna idag och i en del ljusmätare.

Mvh
Maverick

Oki : )

Tittade först på en ny/beg Dynax 60...men till 700/800si finns det ju vertikal grepp som är väldigt skönt : )
Finns det något till 60 eller något gammalt som rent av passar?

Mv.

Ascona75 skrev:
Hej!

Har sökt runt lite men inte hittat det jag letade efter.

Har tittat lite på en 700si då den verkar ha samma elle lite bättre egenskaper som dynax60 som jag först tittat på, fast billigare....och at det finns VG till den.

Men frågan är följande.
En kamerahandlare sa att den inte använde kort, men när man läser lite om den på nätet verkar den använda kort?
Är det så att kort inte behövs, men att man får lite extra "lull lull" om man har kort?

Och hur är 800si, har den sama system eller är den helt utan kort?

Mv.

Johan

Hej Johan!

Vilken Minolta du än väljer kommer du inte att bli missnöjd (600si,700si el 800si)dom är allihopa mycket bra kameror.600si har dock lite långsam AF.Dessa kameror exponerar för det mesta perfekt.Just nu använder jag 800:an mest den känns lite robustare än de bägge andra.Den har även belyst display vilket är ett stort plus när man plåtar i svag belysning kolla även www.mhohner.de en tysk sida med bara Minolta kameror och tillbehör.

Lycka till
//Benny

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar