Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70-300 till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Glawe

Aktiv medlem
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG OS eller ett Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED. Det är frågan. Nån som kan ge råd ?

Har en D3000.

Mvh Fredrik
 
Sigma brukar ha fin byggkvalité och den har bildstabilisering, gå till någon välsorterad fotohandlare och be att få testa!
Lycka till!
/Erik
 
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG OS eller ett Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED. Det är frågan. Nån som kan ge råd ?

Har en D3000.

Mvh Fredrik

Sigma, fin byggkvalitet? Hållbar tejp, möjligen. Sedan har Sigma en litet tveksam historia då det gäller AF-kompatibilitet, men det har kanske ändrats med åren? (Säkeert bara elakt skitsnack om Sigma, dock inte helt utan grund)

Kolla in bland annat här:
http://www.kamera-express.nl/index.php?page=subsubtypes&subsubtype=4530
så ser du aktuella priser och kan jämföra litet mer realistiskt. Sigma kan vara alldeles utmärkt, men ett originalobjektiv brukar vara att föredra om allt annat är lika. Här ser åtminstone priset ut att vara tillräckligt lika för att man kan välja fritt. (Jag har handlat där, inga problem för mig). Jag vill använda objektivet ett tag innan jag tycker något definitivt om det, men några enkla tester som jag hunnit med pekar på att jag kommer att bli nöjd. De har också fått goda omdömen på de flesta håll.
 
Jag har Nikons 70-300 och kan varmt rekommendera det objektivet. Skarpt och välbyggt till en rimlig peng, kan fås begagnat för 3 500-4 000 kronor.
 
Notera gärna att med litet surfande kan man hitta det nytt, till det priset!

Det var lite förvånande. Är det verkligen VR-versionen du menar?

Jag har ett AF-S Nikkor 70-300mm 1:4.5-5.6 G som jag är nöjd med. Tar riktigt skarpa bilder upp till 200mm brännvidd och kanske lite till. Jag är mycket nöjd med VR-funktionen eftersom jag fotar det mesta handhållet. Jag kan rekommendera det. Jag har dock ingen åsikt om Sigmaversionen, tycker dock att Nikkors objektiv i detta fall är otroligt prisvärt.

/Roger
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.