Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70-200 Till Pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)
raskolnikov skrev:
pentax 50-200 4-5.6 (inte säker på bländartalet) vs. sigmas 70-200 2.8

Ska användas till (äventyrs)sportfoto och delvis konsertspelningar, klätterfotografering + lite allround

Vilket är att föredra, jag har ett beg sigma på G kring 6lax. Är det värt de extra pengarna och i så fall varför? Jag håller på att bygga upp riktig kamerautrustning för att ev. satsa helhjärtat på mitt frilansande, pluggar just nu.

Pentax DA 50-200 4-5.6 väger 260gr och Sigma 70-200 f2,8 kanske väger 1,5kg, vikigt vid klättring?
Sigman klarar säkert mera smällar.
Konserter kan variera i ljusförhållanden, dagsljus osv. Tänk på hur nära du kan gå så har du brännvidden. Sök på konserter här på fotosidan.
Till sportfoto är det nog popis med korta slutartider och det samt klent ljus talar för Sigma, annars går det oxå att använda blixt.
Sigman ser proffsigare ut men med Pentax DA 50-200 plus Pentax blixt 540 (under 6000:-för båda) har du en smidigare handhållen kombination - ca 1kg mindre. Äventyrsfoto handlar nog mycket om mer eller mindre motljus och utan blixt att lätta upp med......

Såg

Jag kollade på din profil och såg att du har en kraftig blixt redan, Tamron 28-70 om den är modern och med AF funkar nog i flera fall.
En komplement zoom med längre brännvidd behöver du och en överlappning i brännvidden är bra.
Pentax SMC DA 10-17/3,5-4,5 täcker neråt tillsammans med Sigma 24 och eventuellt Cosinan.
Förutsättningen är Pentax DS, om du däremot använder Z1p så är nog Sigma 70-200 bättre.

linserna ska köras med K10D så fort jag har fått den. Fördelarna med sigmat talar mot just dess vikt. Med skakreduceringen kommer man nog klara konsertfotot även på 4.5-5.6 speciellt då K10D verkar fixa bruset bra vilket redan ist*ds gör. Viktigast för mig känns det som är just skärpan, jag håller på att byta ut flera av mina objektiv just pga skärpeskäl, men jag behöver en zoom för att kunna följa löpare under längre sträcka så ett fast objektiv är inte att tänka på. Jag har redan pentaxs 100-300 men jag upplever det som mycket oskarpt, jag vill inte köpa ett nytt objektiv med samma brister. Min fråga var just om pristillägget mellan sigmat och pentax billigare variant är värt sina 3-4 kkr.

Jag söker därav infall på hur de olika objektiven skulle kunna tala mot varandra, speciellt söker jag nackdelar med pentaxs 50-200. Att det är känsligare spelar nog inte så stor roll, får det en så pass smäll att det pajar så är det inte så dyrt att köpa nytt.
// JM

Tidningen Foto

Foto har många av testerna på nätet om du är prenumerant.
Statsbibloteket har Foto och där kan du kolla testerna 10-15 år bakåt. Foto har inte testat Pentaxobjektiv på några år nu men du kan kika på tex popphoto.com.
Fotografi kanske du oxå hittar på bibblan, den startade 1992 och objektivtester finns fram till ca -95, dom testerna finns/fanns? på photodo.com (uppköpt av en engelsk nätsajt).
Kan du lite Tyska och har tur kanske du hittar Fotomagazin på bibblan.
Sök i forumen på fotosidan.se och speciellt dpreview.com.

Jag börjar undra, kanske din DS har ett autofokusproblem - behöver justeras lite? Det finns skruvar i huset där man kalibrerar autofokusen. Tänker på detta då du har flera objektiv som du säger är väldigt oskarpa...

Tamron 28-75 f/2.8 bedöms av många som väldigt skarpt, men det kan ju vara så att du har fått tag i ett dåligt exemplar. De har haft problem med kvaliteten på det, vissa exemplar är jättebra medan andra är sämre.

F100-300 är skarpt i centrum, men oskarpt i kanterna. Men om du upplever det som oskarpt även i centrum, då börjar jag misstänka kameran.

Om du tänker dig en K10D så är förslagen om gammal blixt inget att tänka på, K10D fungerar med P-TTL men inte med TTL.

DA 50-200 finns testad här, på en DS:
http://www.photodo.com/topic_58.html

Testet är inte så där jättebra, men det är iaf ett test! :)

Jag skulle inte satsa på ett Sigma 70-200 f/2.8 idag för en K10D, eftersom Pentax har egna högkvalitativa telezoomar med supersonic motor "runt hörnet". Ett 50-200 håller dig igång tills 50-135 f/2.8 och 50-250 f/4 finns ute på marknaden.

Det är även troligt att Sigmas HSM objektiv, som 50-150 f/2.8 HSM, nu konverteras till Pentax supersonic.

Hälsar
R

Jasså, det var Tokina 28-70 f/3.5... jaja, den var väl ingen höjdare. Ett rent konsumentobjektiv. Då kanske du skulle titta närmare på Tamron 28-75 f/2.8 ändå?

Jag hade ett Tokina AF 28-105 f/3.5-4.5 en gång, tyckte det var helt OK, men lite väl stort bara. FA 28-105 f/3.2-4.5 gav mig mer i en mindre förpackning.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar