Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70-200 f/2,8 eller 4,0 med eller utan IS

Produkter
(logga in för att koppla)

nsumar

Medlem
Jag har en liten fråga,
Jag har nyligen köpt en EOS 7D och min tanke är att fota hästhoppning inom och utomhus samt lite fotboll nivå P12,

Jag står i kvalet mellan dessa objektiv

Canon Objektiv EF 70-200mm, f/2.8 L IS USM
Canon Objektiv EF 70-200mm, f/4.0 L IS USM

Utan IS
Canon Objektiv EF 70-200mm, f/4.0 L USM
Canon Objektiv EF 70-200mm, f/2.8 L USM

Rätta mig om jag har fel..

Jag vill välja 70-200mm, f/2.8 L USM för att jag anser att jag inte har nytta av IS då hästarna alltid rör sig och därmed har jag ingen nytta av denna funktion och valet av f/2.8 för att
i ridhus är det oftast dåligt ljus.

Men om jag ska problematisera kring detta så kan jag välja f/4.0 för att 7D är ganska bra på höga ISO tal och har bra brusreducering och det faktum att 70-200mm, f/2.8 L USM, är lite för dyr och kanske lite tung och bökig (hjälper dottern med att hålla och sadla hästen mm)

Hur resonerar ni kring detta och vad är era rekommendationer.
jag är tacksam för alla svar.
 
IS stabiliserar inte för motiv i rörelse så där tänker du rätt. Jag plåtar en hel del i ridhus och andra sporthallar. Den gemensamma nämnaren är att ljuset ofta lämnar rätt mycket att önska. Trots det så ger IS/VR mig nästan inga fördelar alls i dessa situationer.

Du har alltså helt rätt att IS inte kommer att ge dig speciellt mycket fördelar i ridhuset. Slutartiden som behövs för att frysa djurens rörelser är oftast kortare än vad som behövs för att undvika skakoskärpa. En annan sak att komma ihåg är att i ridhusen är ljuset oftast så pass dåligt att 1/100s f2,8 och iso3200-iso6400 ofta inte räcker till. Jo det är ofta mycket sämre än i våra dåligt upplysta sporthallar, så ni som klagar på dessa skulle behöva åka till ett ridhus. Så jag skulle i alla fall inte satsa på en f4 zoom om ridhus är vanligt.

Men glöm inte att IS kan vara en gudagåva i andra fall. Tex så hjälper IS dig vid panoreringar. Kan ge finfina bilder under rätt förhållanden.
 
sökfunktionen ??
var hittar jag den :)

Jag har provat men sökte antagligen med fel sökord.
Tack för ditt påpekande
 
Förvisso sant att IS inte hjälper fånga rörelser, men man skall komma ihåg att om man håller ett objektiv länge i händerna så skakar man mer varför skakningsoskärpa kan inträffa vid även kortare slutartider än 1/brännvidd. Lägg därtill att dagens crop kameror har såpass hög upplösning jämfört med film att skakningsoskärpa ofta inträffar vid snabbare slutartider (gå att se) än förr. 1:1 förstoring på datorskärm då allt syns har inte gjort saken lättare. Dessutom kan det ibland vara lättare att hålla kameran och fokuspunkterna stilla med IS. Vissa upplever dock en illamående känsla vid bruk av IS vid svepande, panorererande rörelser med kameran. Däremot, för inomhusbruk med rörelser kan skillnaden mellan bl4 och bl 2,8 vara att frys rörelse eller inte och oacceptabelt brus och inte. I en annan tråd här disk just denna fråga kring dessa objektiv. För innebandy, tror jag det var, behövdes enl en bl 2,8 och ISO 3200 för att fånga rörelse, detta skulle bl ISO 6400 vid bl 4. Nu är ju det många beg 70-200/2,8IS ute så beg priset har fallit en del, och sannolikt blir det ännu större då den nya 70-200/2,8 IS II kommer ut i handeln. Jag skulle nog fundera på 70-200/2,8 IS och vänta ett litet tag (har själv 70-200/2,8 utan IS och personligen tycker jag inte vikten är något problem).
 
Förresten kan du minska bruset på följande sätt: Planera att använda en svartvit bild (då syns ju inget färgbrus). Ställ vitbalansen till motsatt vad du skulle använda vid färgfoto. T ex om det är glödlampsljus som är gult så skulle en "korrekt" vitbalans bli att öka den blå kanalen, och därmed förstärka det blå ljuset som det finns minst av - därmed brus i blåkanalen. Ställ in vitbalansen på t ex skugga, nu förstärks de röd/gröna kanalerna och blått försvagas och det finns ju mest gult ljus med och då blir bruset lägre. Detta fungerar, som sagt, om du kan tänka dig svart/vita bilder.
 
För ridhus bör du absolut ha minst f/2.8, helst större.

Glöm inte att ta en titt på Sigmas och Tamrons 70-200/2.8. De båda ger nog mer per krona än originalobjektiven.
 
Gällande Tamron och Sigma är de dock behäftade med följande: Sigma har sämre skärpa vid 2,8 än Canon. Tamron har i en del recensioner problem med pålitlighet i fokus - testa först. Notera att en beg 70-200/2,8 icke IS canon kan du få för 8000:- det är inte mycket mer än dessa piratobjektiv.
 
Gällande Tamron och Sigma är de dock behäftade med följande: Sigma har sämre skärpa vid 2,8 än Canon. Tamron har i en del recensioner problem med pålitlighet i fokus - testa först. Notera att en beg 70-200/2,8 icke IS canon kan du få för 8000:- det är inte mycket mer än dessa piratobjektiv.
Vad menar du när du skriver att det är ett piratobjektiv?
 
I fotoslang kallas ofta 3:e partsobjektiv "pirat".

Tycker det är ett konstigt uttryck, för mig låter det som det skulle va en sämre kopia av orginaloptik.
Tror det finns många "piratlinser" som spöar originalobjektiven så man ska inte döma ut dom på förhand.
Vad är 2:e partsoptik???
 
Dagens köp

Tack för alla svar,

ja det lutar då mot f/2,8 då det är dåligt ljus i ridhus mm,
Men bör jag undvika vissa "serier" av 70-200 f/2,8 eller är "alla" av samma revision?

Hur är det med IS och rörelser i det vertikala? har för mig att IS kan hjälpa till att få bort släpningar i bilden när man följer ett objekt något om två olika lägen??
 
Tack för alla svar,

ja det lutar då mot f/2,8 då det är dåligt ljus i ridhus mm,
Men bör jag undvika vissa "serier" av 70-200 f/2,8 eller är "alla" av samma revision?

Hur är det med IS och rörelser i det vertikala? har för mig att IS kan hjälpa till att få bort släpningar i bilden när man följer ett objekt något om två olika lägen??

Jodå, vissa av Canons IS-objektiv har ett "panoreringsläge".
Samtidigt så, när det gäller 70-200/2,8L så finns det ett stativfäste på objektivet.
En monopod i objektivets stativfäste, släpp lite på fästet (så att det går att "vrida" på objektivet).
Så har du ett hjälpmedel för horisontella panoreringar som funkar utmärkt.

Brukar göra så när jag plåtar Speedway (ett exempel på en bild där jag använt den "tekniken" http://1x.com/v2/#photos/member/35159/29696/ ).
 
Jodå, vissa av Canons IS-objektiv har ett "panoreringsläge".
Samtidigt så, när det gäller 70-200/2,8L så finns det ett stativfäste på objektivet.
En monopod i objektivets stativfäste, släpp lite på fästet (så att det går att "vrida" på objektivet).
Så har du ett hjälpmedel för horisontella panoreringar som funkar utmärkt.

Brukar göra så när jag plåtar Speedway (ett exempel på en bild där jag använt den "tekniken" http://1x.com/v2/#photos/member/35159/29696/ ).

är det detta du menar
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-70-200mm-f-4.0-L-IS-USM-Lens-Review.aspx

For subjects moving in linear directions (even erratically), you might be able to utilize the available IS Mode 2 (panning mode) which turns off one axis of stabilization. I have not seen it formally stated, but I believe this IS implementation is tripod-sensitive (most new versions are).

så det är ingen "knapp" eller ett "läge" man använder utan vad man gör är en Tweek av något slag
 
är det detta du menar
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-70-200mm-f-4.0-L-IS-USM-Lens-Review.aspx

For subjects moving in linear directions (even erratically), you might be able to utilize the available IS Mode 2 (panning mode) which turns off one axis of stabilization. I have not seen it formally stated, but I believe this IS implementation is tripod-sensitive (most new versions are).

så det är ingen "knapp" eller ett "läge" man använder utan vad man gör är en Tweek av något slag


Du har nog missuppfattat något här.
På de objektiv som har stöd för "IS-panorering" så finns det tre lägen för IS. AV, samt läge 1 och läge 2.
Läge 1 stabiliserar samtliga rörelser från fotografen.
Läge 2 känner av i vilken riktning fotografen panorerar, och stänger av stabiliseringen i den "ledden".
 
OK, där kom sista hästen in i stallet :),

phuu, ja detta var ju inte lätt, så det betyder att jag visst kan ha nytta av IS i "sidled". jag borde kanske äta lite nudlar ett tag och köpa en 2,8 med IS då.

är 13800SEK bra pris för ett EF 70-200mm, f/2.8 L IS USM ?

BTW: snygg bild
 
Osäker faktiskt. I juridiska sammanhang är ju 1:a part jag, 2:a part den andra personen och 3:e part utanför. Man skall givetvis inte spöa pirattillverkarna för de gör många bra grejer. Tänk dock på följande: Canon har det största objektivfästet som gjorde att de tidigt kunde ha FF. Nikon hade mindre objektivfäste. Tidigt i digitalåldern gjorde Canons bajonettfäste att de kunde ha FF p g a att det breda fäste gjorde telecentriska konstruktioner möjliga. Hos Nikon gick det inte p g a att de fick en mer akut vinkel på infallande ljus. En pirattillverkare måste göra sin konstruktion så att den även fungerar på Nikon. Det innebär att den bakre linsgruppen inte kan vara lika bred som på Canon original (då skulle den ej passa på Nikon). Canon har inte måst anpassa sina mikrolinser för alla andras mer akut infallande ljus. Därför kan Canon Original vara bättre ffa gällande vignettering och kromatisk abberation i kanterna av bildfältet. Dock praktiskt verkar det vara vignettering som man ffa tjänar på och detta går ju att korrigera för i datorn. Man tjänar ffa på 3 sätt med Canon original: 1) Bättre byggkvalitet i "L" serien 2) Säkrare framtidskompatibilitet (har varit större problem förr) 3) sökrare andrahandsvärde. Nackdelar: 1)Större tyngd 2)högre pris 3)iögonfallande vit (stöldrisk, kan göra folk i motiv kameraskygga i turistsammanhang).
 
OK, där kom sista hästen in i stallet :),

phuu, ja detta var ju inte lätt, så det betyder att jag visst kan ha nytta av IS i "sidled". jag borde kanske äta lite nudlar ett tag och köpa en 2,8 med IS då.

är 13800SEK bra pris för ett EF 70-200mm, f/2.8 L IS USM ?

BTW: snygg bild
Först tack :)
Sedan, ibland är även mina "hästar" på grönbete istället för att arbete ;)
Sånt som händer oss alla :)

Gällande priset är bra såvida gluggen inte är i uselt skick.
Annars så kan du ju göra som jag, använda "monopodmetoden". Betydligt billigare.
Alldeles oavsett om du använder IS eller "monopodmetoden", eller panorerar på frihand. Så är det viktigaste av allt att du följer motivet med rätt hastighet. Annars blir det allt annat än bra.
Sist av allt IS-versionen är väder och dammtätad.
Fast det har ingen större betydelse om inte huset är vettigt tätat det också. Regnar det brukar jag trä en plastpåse över gluggen.
 
Priset är för ett nytt objektiv, att IS-versionen är väder och dammtätad är en klar fördel, ibland rider man fram hästarna ute och hoppar dem inomhus osv
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar