Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70-200/4L USM fokus-problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrick_

Medlem
Hej, har precis köpt ett 70-200/4L USM som verkar vilja fokusera strax framför objektet men tror att den är på. kan man göra något åt problemet eller ska man byta/lämna in för kallibrering? eller kan det vara kameran? jag tror inte det skulle vara kameran då ja inte ha samma problem med mitt 17-40/4L USM. inväntar en 5D MKII som kommer i veckan, vill inte att det ska vara problem med linsen när den kommer.

tacksam för hjälp! MVH

Jag har ett 70-200/2.8 L som också frontfokuserar. Åtminstone ser det så ut på bilderna. Jag valde att skicka iväg det för kalibrering tillsammans med kamerahuset.

Nu i efterhand har jag tittat på bilderna jag tagit med objektivet så ser jag att att objektivavstånd (subject distance) i EXIF-data för bilderna nästan alltid är 13.8m eller oändligthet.

Jag hade ett 70-200/4 L innan och där visas mer varierande värden på objektivavstånd.

Ska kolla vad mina EXIF visar för något. Testade utan filter nu men får inte den där riktiga skärpan iaf. Bilden ser lite renare ut utan filter men inte avsevärt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar