Advertisement

Annons

70-200/2,8 - nikon vs sigma

Produkter
(logga in för att koppla)

rittz

Aktiv medlem
Nikon Objektiv Af 70-200/2,8G AF-S IF-ED VR
Sigma Objketiv AF 70-200/2,8 EX DG Macro för Nikon

Antar att det är nån skillnad som gör att den första kostar 19000 och den andra 9000, men vad exakt är det som skiljer?

VR är en antiskakfunktion. Vid 200mm måste du ha en slutartid på 1/200 med Sigmat, medan Nikon klarar 1/50 eller 1/25 (2 resp. 3 steg bättre). Dock hjälper VR inte med rörliga motiv.

Ska du fota hästar inomhus då är ett 50/1.4 som gäller. (såg din bild i albumet)

Vet inte om jag är extremt stadig på handen, men nog kan väl gemene man komma upp i slöare slutartider än 1/200 med Sigma?

Orginaloptik är i stort sätt alltid dyrare.
Den största skillnade mellan dessa två objektiv är VR funktionen(motverkar skakningar) i Nikonen...men sen är Nikonen troligvis lite skarpare,ger bättre färger och kontraster..även byggkvaliten är några snäpp bättre.Hur som helst så är Sigman inte dålig..tvärtom den är riktigt bra(har själv ägt en fast den gamla versionen) och prisvärd..troligvis mer prisvärd än Nikonen men Nikonen är å andra sidan lite bättre på allt.

VR

marooned skrev:
VR är en antiskakfunktion. Vid 200mm måste du ha en slutartid på 1/200 med Sigmat, medan Nikon klarar 1/50 eller 1/25 (2 resp. 3 steg bättre). Dock hjälper VR inte med rörliga motiv.

Ska du fota hästar inomhus då är ett 50/1.4 som gäller. (såg din bild i albumet)

vr hjälper mycket vid panorering av motiv. vid rörliga motiv där du följer ett motiv med kameran

rittz skrev:
Nikon Objektiv Af 70-200/2,8G AF-S IF-ED VR
Sigma Objketiv AF 70-200/2,8 EX DG Macro för Nikon

Antar att det är nån skillnad som gör att den första kostar 19000 och den andra 9000, men vad exakt är det som skiljer?
Nikonoptiken är till att börja med bättre byggd. Jag skulle tro att den också är något skarpare. Den viktigaste egenskapen dock, är nog kompabiliteten. Nästan alla piratgluggar vare sig de har tysta motorer eller inte, tycks alltid vara något långsammare i reaktion och säkerhet vid focuserin. Åtminstone de jag har provat. De är inte dåliga men skillnade är ändå ganska så påtaglig. Nikons 70-200 2,8 vr är extremt snabb och säker plus att den fungerar fantastiskt bra med originalkonvertrarna. Där tror jag att Sigman ligger i lä, sen kan man alltid diskutera om skillnader i prestanda motsvarar de 10 000 kr i pris. Tveksamt enligt mig själv, som dock ändå valde att köpa just Nikongluggen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar