Annons

70-200/2,8 L IS eller II ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad skall man satsa på?


Jag tycker att du skall satsa på att avvakta, tills dess att 70-200 2.8L IS USM II finns tillgänglig och se vad marknadens, dvs diverse gluggtestare , pixelpipares och annat löst folks dom blir. Just nu är det lite svårt att besvara din fråga då gluggen inte går få tag på och lär inte göra det under de närmaste månaderna. Levstart är angiven till mars/april. Dvs allmänt tillgänglig vid midsommar. :) Om du inte absolut behöver 2.8 ,kan ju 70-200 4L IS USM vara
ett intressant alternativ. Framför allt är 4L avsevärt lättare och tar mindre plats i fotoväskan.
 
Jag skulle vänta på den nya versionen. Om du har pengarna och kan vänta till det blir tillgängligt så är det en självklarhet.

Det kommer förmodligen att dröjja tills efter sommaren innan det finns tillgängligt i större volymer, så det är ju att rekommendera att ställa sig på kö någonstans.

Jag tror att version 2 kommer vara bättre än dess föregångare. Nya 100 macrot med IS är ju det. Om inte så har ju Canon misslyckats totalt.
 
Ja, den befintliga är ju rättså mjuk trots ett fläskigt nypris. om inte den nya verkligen är skarpare så ligger den risigt till med sitt höga intropris! Jag hade absolut väntat in reaktionerna och tex www.the-digital-picture.com/Reviews.

Kanske hade jag köpt ett fint beggat av dagens modell.. som priserna kanske sjunker på nu när folk "skall ha det nyaste".
Åsså använder du det under tiden och säljer det vidare den dagen du ev beslutar att uppgradera. jag tror inte att du kommer att förlora så mycket (eller ngt alls) om du hittar ett fint beggat till rätt pris.

då slipper du den här långa sura väntetiden.. onödigt som jag ser det.

OM det visar sig att det nya är skarpare så är ett byte självklart. Den befintliga är ju inte direkt jätteskarp vid f/2,8 på nyare 10mp+hus och spec på "storsensorhus".
 
(jo en sak till)

De nya II,or som Canon har släppt och förväntas släppa är ju en direkt kopplad företeelse till att sensorerna har dragit ifrån som de har gjort.

EF24 1,4L USM II är ju ett ypperligt bevis på ett fenomenalt objektiv som har blivit ännu bättre och som kommer att hänga med nya hus i låång tid framöver.

Jag kan inte tänka mig annat än att det nya 70-200 IS II kommer att bli klart skarpare än det förra.

MVH Niclas,
 
Den befintliga är ju inte direkt jätteskarp vid f/2,8 på nyare 10mp+hus och spec på "storsensorhus".

Nu tänker jag inte starta ett krig om detta. Men man läser ganska ofta i sådana här trådar att 2.8an är oskarp på just 2.8. Det exemplar jag hade (Har tyvärr sålt det) var definitivt inte oskarp på 2.8.

En exempelbild med 5D mark2: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1605534&target=_blank&versionID=9911

Så det handlar mest om att få tag dels på ett bra exemplar och till viss del ett exemplar som lirar med kameran. Då är det inga problem.
 
nä inte är det ngr problem inte. helt klart ett fint objektiv. men om man ser vad objektivet kostar nytt så är det ett fläskigt pris sett till bildkvaliteten anser jag.

jag har svårt att tro att Canon har så värst ojämn kvalitet på detta/dessa objektiv. Vissa skillnader kan väl förekomma men jag tror nog att det mer handlar om vad man menar är skarpt och inte.

även om ett fåtal skulle sticka ut som extra bra så är det nog ett antal som bland flertalet inte är värt att handla efter.

ett pluss med mitt eget ex var ju att det inte hade nämnvärt sämre skärpa med EF1,4x. Helt klart godkänt på f/4 dessutom, men då är man ju beredd på att offra liiite skärpa också ;)
 
Nu tänker jag inte starta ett krig om detta. Men man läser ganska ofta i sådana här trådar att 2.8an är oskarp på just 2.8. Det exemplar jag hade (Har tyvärr sålt det) var definitivt inte oskarp på 2.8.

En exempelbild med 5D mark2: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1605534&target=_blank&versionID=9911

Så det handlar mest om att få tag dels på ett bra exemplar och till viss del ett exemplar som lirar med kameran. Då är det inga problem.


Som sagt som Forsberg sa så har jag också svårt att tro att de är så ojämn kvalitet på detta objektiv.
men dom som klagar på skärpan på 2,8:an alltså jag med flera är nog dom som jämför med f/4:an och visst är det stor skilnad där emellan de går inte att komma ifrån!


Åter till 70-200 2,8 MKII varför köpa det nu?!
de måste väll vara bra mycket bättre att vänta tills den gammla är slut på marknaden och man ser var MKII hamnar på för pris.
men visst för dom som har plånka för 6000:- extra så är det väll bara att slå till :)
 
En annan kombination för 2000:- mindre än vad 70-200/2.8L IS II är ett 70-200/4L IS och ett 135/2L.

Trots den rätt höga prislappen (i mitt tycke), kommer nog nya 70-200 (om den håller vad den lovar med bla bättre skärpa på 2.8 och bättre bildstabilisering) att sälja riktigt bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.