Efter att ha tittat på ett test på Deep Green Photography som indikerade att 2,0x III nedbländad kunde ha något bättre skärpa än 2,0x II så beslöt jag mig för att chansa och investera i en Mk III:a
Nu föreligger det väl förmodligen samma typ av kvalitetsvariationer mellan olika exemplar av extenders som det gör mellan olika exemplar av objektiv men i mitt fall kan jag i alla fall konstatera att på sju objektiv av sju testade så ger mitt exemplar av Mk III sämre skärpa än min gamla Mk II:a.
Den kromatiska aberrationen är dock väl korrigerad på III:an så jag skall investera i 1,4x III i hopp om att skärpan inte är sämre än Mk II samtidigt som aberrationen är bättre korrigerad. (Distorsionen har jag inte brytt mig om att titta på)
Beträffande jämförelsen mellan 70-200, 70-200 med extender och 400 så blev jag klart överraskad över hur bra 400-telet är (alternativt hur dåliga mina exemplar 70-200/2,8 IS II respektive 70-200/4 IS är) Jag uppfattade 400-telet som så mediokert när jag köpte det en gång i tiden så jag har aldrig givit det en chans, men nu skall jag testa det lite framöver.
Oavsett skillnaden i bildskärpa (som kan variera beroende på kvalitetsvariationer mellan olika exemplar av objektiv och extenders) så blir autofokusen betydligt långsammare med 70-200 + extender än med 400-telet så något riktigt alternativ för flygande fågel är Mk II zoomen inte enligt min mening.
Jag har lagt in en helt ovetenskaplig testbild över skillnaderna på min sida.