Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

6x6

Produkter
(logga in för att koppla)

Robot

Avslutat medlemskap
köpte precis en holga 120N, för att testa toy camera grejen
jag har inte börjat pyssla med eget mörkrum än, måste säga att jag är grymt mycket nybörjare inom hela "analog världen" jaja allafall, jag har fotat med 120 film (ISO 400, färg, Kodak) och jag undrar ifall man kan framkalla den i 6x6 format på vanliga framkallnings butiker ?
nu kanske jag låter helt dum i huvet, men som sagt jag är total nybörjare inom det analoga

Din fråga är inte alls dum. Vad gäller 120-film är jag rädd att du måste vända dig till ett mindre labb, vid sidan om de stora, som Lofoto och Fujifilm. Det blir därmed också lite dyrare. Det är möjligt att det finns ett labb i Örebro, där du kan hämta och lämna så att du slipper fraktkostnad. Till Holgan rekommenderar jag annars svartvit film som du kan framkalla själv. Själv plåtar jag bara svartvitt i mellanformatskameror.

Senast ändrad:
Expert butiker tar fortfarande emot dem, men de skickar iväg dem så det tar en vecka eller så att få dem tillbaka.

köpte precis en holga 120N, för att testa toy camera grejen
jag har inte börjat pyssla med eget mörkrum än, måste säga att jag är grymt mycket nybörjare inom hela "analog världen" jaja allafall, jag har fotat med 120 film (ISO 400, färg, Kodak) och jag undrar ifall man kan framkalla den i 6x6 format på vanliga framkallnings butiker ?
nu kanske jag låter helt dum i huvet, men som sagt jag är total nybörjare inom det analoga

Jag vet att många lokala som kör 135-film på en timme kan ta även 120. Iaf kan min lokala handlare det, och det är ingen fotobutik i ordets egentliga mening utan en pappershandel som råkar ha Kodak Express dessutom. Nu missade jag helt vart du bor, men det finns förhoppningsvis någon lokal butik som kör entimmesframkallningar. Kolla med dem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar