Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ersätter ett 1,35v batteri till en olympus OM1?

Produkter
(logga in för att koppla)
zink-luft batterier ligger närmast 1.4V.
Billigast hittar du dom nog på apoteket, dom används till hörapparater. 6st för 65kr senast
jag köpte.

Nackdelen är att dom tar slut efter en bestämd tid oavsett om dom används eller inte.

Med 1,5 volts celler, fungerar inte exponeringsmätaren helt rätt. Visserligen går det att delvis justera med ASA-talet, men inte helt. Exponeringsmätaren kommer inte att jobba helt linjärt vid 1,5 volt.

Ett alternativ kan vara att köpa specialgjorda ekvivalenter, fast det är dyrt.

Det brukar gå på en 100 kr styck. Kolla på LP-foto t.ex:

http://www.lpfoto.se/swe/butiken/msweb/Object.asp?inObjKey=k6487276&inCatId=k646402

Ibland går det att omkalibrera kameran. Det kan bli billigare i längden.

/Pingo

ville2002 skrev:
Vad ersätter ett 1,35v batteri till en olympus OM1?...Kan man använda...ett 1,5v batteri...eller blir det fel...?

Läste någonstans, kommer inte ihåg var, att det finns en adapter som drar ner strömmen till 1,35v. Utformad som ett likvärdigt batteri och är ihåligt, lägger 1,5v batteriet inuti adaptern.

Jag har samma problem med en gammal Konica T3 men här har jag löst det med att ändra film känslig heten. En 100 ISO film, sätt kameran på 40 ISO. En 200 ISO, ställ in den på 80 ISO.
Hämtade den här informationen på nätet just till den här kameran.
Möjligt att det stämmer även till din OM1.
MVH/ Bengt-Arne

Batteritillverkaren Wein har nya 1,35-volt (zink-luft?) som ersätter den gamla kvicksilvertypen. Finns hos välsorterade fotohandlare, Bland annat hos LP-Foto i Stockholm.

ricfro skrev:
Batteritillverkaren Wein har nya 1,35-volt (zink-luft?) som ersätter den gamla kvicksilvertypen. Finns hos välsorterade fotohandlare, Bland annat hos LP-Foto i Stockholm.

Jätte bra!
Jag bor i Lund. Skall söka runt hos fotohandlarna här nere i dessa trakterna.
Tack för tipset!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar