Annons

Nikon 50mm 1.2

Produkter
(logga in för att koppla)

Anderzon

Aktiv medlem
Jag vill veta vad ni har för åsikter om denna gluggen prestanda etc.

Som jag har förstått så är detta den enda Nikon 50mm optiken med b.1.2 ??

Vad är det sedan för skillnad mellan AI och AI-S etc?

Mitt ex har mätgaffel. Tänkte att jag skulle använda denna glugg på min D2x :)

Mvh // Martin
 
Ägde själv ett sådant en gång i tiden. Fint objektiv vars ljusstyrka gör det lätt att fokusera med MF (och AF antagligen...). Nackdelen är väl att det är ganska tungt. Dessutom bör man väl inte använda full bländare så ofta; då blir det nog "mjukt i kanterna". Vill man det bör man hosta upp några tusenlappar till och köpa ett "Nocturnal Nikkor 58/ 1.2" som lär vara grym på just full bländare. Själv böt jag in mitt mot en Mikro Nikkor 55 f 2 p g a andra behov. Inte för att jag var missnöjd. Skillnaden mellan AI och AI-S är väl att den sistnämnda är utrustad för bländarautomatik på därför utrustade kameror. Typ Nikon FA. Och därmed antagligen lite nyare.
 
Allså så borde mitt ex vara ett AI då?
Hur mycket kostar detta optik i dagsläget?

Antar att det inte handlar om stora summor :)

// M
 
Alla har gaffel.

Skillnaden mellan icke-AI och AI ligger i att AI har urfräst bländarring som gör att bländarindexringen på på huset följer med. Icke-AI använder istället gaffeln.

Skillnaden mellan AI och AI-S är främst att bländarpinnen har en linjär utväxling gentemot bländarrörelsen, vilket möjliggör styrande av bländaren oberoende av bländarringens position.

Här kan du se vilken version du har. På D2x gör AI eller AI-S ingen skillnad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.