Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
645D nerlagd?
- Trådstartare Sir Anselm
- Start datum
Erik Schalin
Aktiv medlem
Min sitter sällan på stativ.Bofoto2 skrev:
Magnus - visst 645an som den finns nu(analoga) används nog mest till natur och studio monterad på stativ, inte handhållen.
FotoZ
Aktiv medlem
645D är klar för lansering, den var klar redan förra året. Pentax väljer att inte släppa den nu därför att de anser att de inte har tillräckliga resurser i återförsäljarledet för att stötta en sådan produktlansering, de menar även att produkten inte är tillräckligt efterfrågad av återförsäljarna - att marknaden är för liten och att produkten är för dyr.
Däremot så fortsätter Pentax med utforskning av digitalt mellanformatare, så även fast 645D:n inte kommer att släppas så innebär inte detta att utveckling av digitalt mellanformat hos Pentax har lagts på is, men i dagsläget så anser de att marknaden inte finns där för att det ska vara ekonomiskt försvarsbart att göra en sådan lansering. Pentax håller fortfarande en dörr öppen, det beror på hur marknaden utvecklas.
Min personliga tolkning av detta är att Pentax gärna vill få ut digitala mellanformatare, men Hoya är inte beredda att öppna plånbolken för en lansering än.
Däremot så fortsätter Pentax med utforskning av digitalt mellanformatare, så även fast 645D:n inte kommer att släppas så innebär inte detta att utveckling av digitalt mellanformat hos Pentax har lagts på is, men i dagsläget så anser de att marknaden inte finns där för att det ska vara ekonomiskt försvarsbart att göra en sådan lansering. Pentax håller fortfarande en dörr öppen, det beror på hur marknaden utvecklas.
Min personliga tolkning av detta är att Pentax gärna vill få ut digitala mellanformatare, men Hoya är inte beredda att öppna plånbolken för en lansering än.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Min tolkning är att Pentax blir dyrare än konkurrenterna.FotoZ skrev:
Petsan
Aktiv medlem
wsaar skrev:
Väldigt tråkigt, hade hoppats på att Pentax skulle erbjuda "billiga" mellanformatare som konkurrent till alla de andras 35mm sensorer.
Ah! Fick för mig att Pentax inte tillhörde de billigaste analoga mellanformatarna. Men jag kanske har fel? Har ingen plåtkoll på 645-marknaden. Förbaskat synd att de lägger ner f.ö., med tanke på åt vilket håll H-blad dragit i utvecklingen, skärmat av tredjepartstillverkarna...
/Peter
Bofoto2
Aktiv medlem
Jag har ingen koll på mellanformatarna, men gissar att Hasselblad går bra med sina dyra produkter. Hasselblad har nog marknaden hos studios med god ekonomi, men hur går det för Mamiya, som ligger mitt i mellan Canon/Nikons och Hasselblads high tech system?
Samsung är antagligen intresserad av en mellanformatare och då kanske en Samsung-sensor kan innebära en prisvärd Pentax 645a.
Samsung är antagligen intresserad av en mellanformatare och då kanske en Samsung-sensor kan innebära en prisvärd Pentax 645a.
Bofoto2
Aktiv medlem
Jaså, samarbetar dom, då får vi nog se nått nytt snart. Men finns det tillräcklig marknad för mamiya med en +200.000:- kamera? Eller kan dom konkurrera med Hasselblad med en för 100-150.000:- och samtidigt sälja bra(med tanke på priset).Danlo skrev:
Men man får väl hoppas att Phase One och Mamiya iomed deras samarbete kommer med en rejäl mellanformatare i typ med ZD:an (fast 16-bitars för guds skull!) och konkurrerar ut Hasselblad.
Undrar oxå vad Hoya vill sälja en Pentax 645 för..kanske 70.000:- som en Canon D1s. Det kanske går med en Samsung sensor.
madsochmarja
Aktiv medlem
Bofoto2 skrev:
Jaså, samarbetar dom, då får vi nog se nått nytt snart. Men finns det tillräcklig marknad för mamiya med en +200.000:- kamera? Eller kan dom konkurrera med Hasselblad med en för 100-150.000:- och samtidigt sälja bra(med tanke på priset).
Undrar oxå vad Hoya vill sälja en Pentax 645 för..kanske 70.000:- som en Canon D1s. Det kanske går med en Samsung sensor.
http://www.kamerabild.se/ArticlePages/200803/14/20080314111704_ADF444/20080314111704_ADF444.dbp.asp
madsochmarja
Aktiv medlem
Finns väl bara kodak idag som gör mellanformatssensorer va?
StaffanW
Aktiv medlem
Tänk om Pentax istället slog till med en digital Pentax 67!
Visst, priset skulle säkert bli astronomiskt om man inte tillåter några pixelfel, men OM det skulle gå att lösa.
Hasselblads värsting som har 39MP har "bara" en sensoryta på 36,7x49mm och högsta iso är 400.
Tänk om Pentax gjorde sin sensor lika stor som den film som Pentax 67 använder. 55x68mm om jag inte missminner mig. Och sen satsar på större pixlar än Hasselblads H3DII, kanske samma pixelstorlek som Nikons D3. Då får vi:
Bildsensor storlek: 68 x 55mm
Upplösning bild: 8100 x 6550 pixlar
Upplösning bildsensor: 53MP
Normaliso: 200-6400
Med boost: 100-25600
Och sen använda liknande hus som Pentax 67.
Jag skulle säkert sälja min mamma för ett sånt hus, men skulle troligtvis behöva sälja hela släkten med tanke på vad ett sånt hus skulle gå för...
Men vilket hus, och så finns ju hela objekivparken redo.
Visst, priset skulle säkert bli astronomiskt om man inte tillåter några pixelfel, men OM det skulle gå att lösa.
Hasselblads värsting som har 39MP har "bara" en sensoryta på 36,7x49mm och högsta iso är 400.
Tänk om Pentax gjorde sin sensor lika stor som den film som Pentax 67 använder. 55x68mm om jag inte missminner mig. Och sen satsar på större pixlar än Hasselblads H3DII, kanske samma pixelstorlek som Nikons D3. Då får vi:
Bildsensor storlek: 68 x 55mm
Upplösning bild: 8100 x 6550 pixlar
Upplösning bildsensor: 53MP
Normaliso: 200-6400
Med boost: 100-25600
Och sen använda liknande hus som Pentax 67.
Jag skulle säkert sälja min mamma för ett sånt hus, men skulle troligtvis behöva sälja hela släkten med tanke på vad ett sånt hus skulle gå för...
Men vilket hus, och så finns ju hela objekivparken redo.
Bofoto2
Aktiv medlem
Hur stora bilder
vill du skriva ut?
Med en sensor på 55x68mm och med 50Mpixel kan man nog göra hur stora bilder som helst. Om man räknar om Samsungs APS sensor på 14Mp till en 55x68mm sensor blir det då 100Mp eller kanske 200Mp?
Då kanske det är bäst för vikten med batterierna i en ryggsäck ...
vill du skriva ut?
Med en sensor på 55x68mm och med 50Mpixel kan man nog göra hur stora bilder som helst. Om man räknar om Samsungs APS sensor på 14Mp till en 55x68mm sensor blir det då 100Mp eller kanske 200Mp?
Då kanske det är bäst för vikten med batterierna i en ryggsäck ...
madsochmarja
Aktiv medlem
Och filstorlekar på 1 gig.
StaffanW
Aktiv medlem
madsochmarja skrev:
Och filstorlekar på 1 gig.
Kanske inte riktigt, men Sandisk skulle nog jubla iallafall...
Idag saknar man väl egentligen bara fler pixlar när man behöver beskära.
Största fördelen skulle nog vara att man skulle tänka efter mer när man tog bilder, istället för att blåsa av 10 och sen se om någon blev bra..