Annons

645D nerlagd?

Produkter
(logga in för att koppla)
Väldigt tråkigt, hade hoppats på att Pentax skulle erbjuda "billiga" mellanformatare som konkurrent till alla de andras 35mm sensorer.

Frågan är väl då om Pentax kommer börja producera DSLRer med FF-sensorer för att konkurrera i pro-segmentet, men det skulle rimma ganska illa med den rätt hårda APS-C linje som de kört hittills.

Det var synd, men det är kanske inte helt otänkbart att det kan komma en kamera som inte bygger på 645ans design, men som kan använda 645ans optik. Bara vilt, grundlöst spekulerande från min sida.

Jag tänker ungefär som så att 645ans utseende är helt onödigt när man inte har en filmhållare att ta hänsyn till. Det vore kanske vettigare att presentera en ny design; en som påminner mer om en Mamiya ZD i utformningen.

bara en tanke -- MW

wsaar skrev:

Frågan är väl då om Pentax kommer börja producera DSLRer med FF-sensorer för att konkurrera i pro-segmentet, men det skulle rimma ganska illa med den rätt hårda APS-C linje som de kört hittills.

På vilket sätt skulle det rimma illa?

Att Pentax skulle ha möjlighet vinna stoooora marknadsandelar och ge sina trogna användare möjlighet att komma ur aps-c träsket ser jag inte direkt som att det "rimmar illa"

de tänker nog om lite,kodaksensorn var väl dyr och de kanske vill ha ett annat hus.

Rätt bra att har dom fantastiska 645 objektiven, gör ju att man kan göra en K1d som faktiskt inte är låst till fullformat, men kan ha en större sensor, evt. byggd av samsung.

BTW e dett nogon som vet vart man hittar en 645 til KA bajonet adapter? Står på pentax hemsida att dett skal finnas nogonstans.

madsochmarja skrev:
Varför Finns dett inga tredjeparts tillvärkare av digitala bakstyken till Pentax?
Därför att Pentax inte tillverkar några kameror med utbytbara magasin. Deras 4,5x6-kameror har endast utbytbara filminsatser.

Olle

Det har spekulerats...

..något år nu att 645an är nedlagd.

Men i orginal-artikeln ser jag att det står "interrupted development" i rubriken.
Och sen står det "Pentax Corporation is published as part of the digital medium format camera "PENTAX DIGITAL 645" model-based development stopped. デジタル一眼レフカメラのKシリーズに注力するためという。 SLR digital camera to focus on the K series."

Men Pentax har inte sagt nåt officiellt än vad jag vet.

Min tolkning är att Pentax lägger 645 på is för att utveckla fler APS kameror, och eftersom Pentax nu har Samsung sensor i K20D kommer nog en Samsung sensor till 645 om ett år eller så. Billigare kanske?

Det kan vara så att Hoya inte vill ha 645an, men jag tycker att Pentax naturliga steg uppåt i format är just 645an och möjligen 67an om ytterligare något år. Jag tror att Pentax först vill ta fram en K1D och möjligen en K1000D innan dom satsar på mellanformat, steg för steg.

Olle skrev:
Därför att Pentax inte tillverkar några kameror med utbytbara magasin. Deras 4,5x6-kameror har endast utbytbara filminsatser.

Olle

Förklarar mera för en som ändå inte förstår...
Varför går det inte att göra ett digitaltbakstycke
som passar istället för filminstatsen?

Visst går det. Det är bara att montera bort "bakluckan" och borra och skruva fast ett fäste för digi bakstycket...men visst går det att använda gångjärnet oxå.

Magnus - visst 645an som den finns nu(analoga) används nog mest till natur och studio monterad på stativ, inte handhållen.
Om nu 645an kommer kanske den kommer både som den analoga modellen(för stativfoto) och en som ser ut som 67an eller en "normal" systemkamera. Eftersom den analoga kameran väger ca 1,5kg och har filmformatet ca 42X56mm och den kommande digitala antagligen har en sensor på ca 48X36cm, bör en handhållen 645a kunna tillverkas(med magnesium) med en vikt på eller lite över 1 kg.

Nu har Samsung en APS sensor, så om Pentax/Hoya/Samsung är intresserade kan dom säkert komma med en mellanformat sensor om ett år, dom kan använda dubbla processorer från K20D eller K1D så kanske den orkar att ta hand om stora filer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar