Annons

64-bitars

Produkter
(logga in för att koppla)

PerLars

Aktiv medlem
Hej!
64-bitars datorkapacitet? vad betyder det.
Hur många prgram finns idag som har nytta av 64-bitar?

/Per

Program

Hej!
Måste alla program vara anpassade för 64-bitar. Oprativsystem ok, men alla andra jag använder.

/Per

Det går att köra 32-bitars program i en 64-bitars operativsystem OS. Men enskilda programmet kan då bara använda 2 GByte av primärminnet (PM). Men kör man fler program samtidigt som använder de olika delar av PM så man vinner lite än då för ett 32-bitars OS endast kan använda 3 GByte (iaf Windows).

Vill du kunna ha mer än 4GB minne i datorn och dra nytta av det så måste du köra 64 bitars operativsystem. 4GB är begränsningen med 32 bitars operativsystem.

En 64 bitars processor kan dessutom bearbeta data snabbare än en 32 bitars.

Vill du kunna ha mer än 4GB minne i datorn och dra nytta av det så måste du köra 64 bitars operativsystem. 4GB är begränsningen med 32 bitars operativsystem.
Gränsen går snarare kring 3 GB - jag tror att jag har sett siffran 3,25 GB för en av de senaste Windowsversionerna, minns inte om det var Vista eller 7. Detta eftersom en del av adressutrymmet är reserverat för datorns interna användning.

Att köra både 32- och 64-bitarsapplikationer ska i sig inte vara några problem. Jag kör på jobbet i en blandad miljö i Windows (dels XP, dels 2008 Server som motsvarar Vista fast utan allt lull-lull och med en betydligt större prislapp) och det fungerar fint. Dock som redan sagts kan 32-bitarsapplikationer normalt bara utnyttja den mängd minne som är möjlig med en 32-bitars adressrymd, vilket är absolut max 4 GB och realistiskt cirka 3 GB.

Gränsen går snarare kring 3 GB - jag tror att jag har sett siffran 3,25 GB för en av de senaste Windowsversionerna, minns inte om det var Vista eller 7. Detta eftersom en del av adressutrymmet är reserverat för datorns interna användning.

Att köra både 32- och 64-bitarsapplikationer ska i sig inte vara några problem. Jag kör på jobbet i en blandad miljö i Windows (dels XP, dels 2008 Server som motsvarar Vista fast utan allt lull-lull och med en betydligt större prislapp) och det fungerar fint. Dock som redan sagts kan 32-bitarsapplikationer normalt bara utnyttja den mängd minne som är möjlig med en 32-bitars adressrymd, vilket är absolut max 4 GB och realistiskt cirka 3 GB.

Det går att få ut minst 3.5GB men för det mesta brukar grafikkort och annan hårdvara suga åt sig en massa minne så att Windows inte får så mycket om man bara har 4GB minne.
Har en 32-bitars Windows i en dator med 6GB minne brukar man dock få en 3.5GB minne till Windows.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar