Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

62 920 kronor för upphovsrättsbrott

Produkter
(logga in för att koppla)
Eeros skrev:
Ur nyheten:
"Hundratals fall
Staffan Teste har drivit upphovsrättsfall sedan 1997."

Jag tycker det framgår ganska tydligt om att det gäller brott mot upphovsrätt.

Ja för bildstöld. Jag tycker att du kan hålla dig till ämnet. Om du vill väcka en diskussion om piratkopiering och hur "dåliga alla är" som gnäller över bildstöld men kopierar program så har du en anna tråd för det, som dessutom redan avhandlat det.

mipert skrev:
Tänk på att det ställts krav på ett skadestånd om 62000. Ingen dom har fallit eller så.

Det är ju ett civilrättsmål, du kan lägga skadeståndsanspråken på den nivå du vill...

Precis, jag antar att det är upp till "åklagaren" eller vad det nu heter, att bevisa att han orsakat "skada" för minst så mycket. Men jag tror knappast det är möjligt. Jag tror det handlar mer om folk som egentligen skjuter med en kanon bara för att vara säkra på att träffa. I självaste verket behöver de inte mer än en slangbella.

Skulle bli förvånad om han fick ut siffror i närheten av det belopp han kräver, sidan verkar trots allt inte vara kommersiell och skadan till fotografen svårbestämd. Men en vinst gör ju att politikern åker på rättegångskostnader som fungerar som en bot. Undrar om vi kommer att få reda på slutsumman eller om det bara kommer att bli "ännu en seger".

zoki skrev:
Ja för bildstöld. Jag tycker att du kan hålla dig till ämnet. Om du vill väcka en diskussion ...
Tips, mata inte trollen.

Senast ändrad:
wico skrev:
Lite olustigt bara om vi ska se till olika lidande, en bild publicerad på en skit sida med förmodligen extremt lite trafik ska betinga ett skadestånd för lidande för fotografen på 62.000kr.

Skadestånd för lidande för ett våldtaget barn ca 50.000, Anna Linds barn fick väl 50.000 för lidandet av att deras mamma blev mördad? Men det är klart att någon olovligen publicerar en bild på en skit sida är förmodligen ett livslångt sörjande även en oerhörd kränkning och värt mer än ovanstående...

Det blev ju långa fängelse-straff för de skyldiga också. Eller det tycker inte du räknas ?

zoki skrev:
Ja för bildstöld. Jag tycker att du kan hålla dig till ämnet. Om du vill väcka en diskussion om piratkopiering och hur "dåliga alla är" som gnäller över bildstöld men kopierar program så har du en anna tråd för det, som dessutom redan avhandlat det.

Ok, point taken.

Haha, att ett företag som säljer semesterresor får VDn citerad med ”tjocka människor ska inte ta semester” i media är nog värre än skadeståndet...

INJUREDMOOSE skrev:
killen är ju lika lysande som Bosse Ringholm.

Ingen klår Bosse Svartholm, det som skiljer vanliga människor mot Bosse är att han i egenskap av att tillhöra Sosseadeln i princip är åtalsimmun, dvs han skulle aldrig kunna bli ålagd att betala böter för att han sagt något kränkande, eller begått ekonomisk brottslighet.

Lars Johnsson skrev:
Det blev ju långa fängelse-straff för de skyldiga också. Eller det tycker inte du räknas ?

Ska inte gå allt för off-topic! Nöjer mig med att konstatera att både svenska "straff" och bötesbelopp är ett hån mot brottsoffret & oss hederliga medborgare.

wico skrev:
Ska inte gå allt för off-topic! Nöjer mig med att konstatera att både svenska "straff" och bötesbelopp är ett hån mot brottsoffret & oss hederliga medborgare.

Han fick ju livstid i fängelse ?????? Ska han ha grövre straff måste vi ju införa döds-straff.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar