ANNONS
Annons

60D är för dyr... alternativ

Produkter
(logga in för att koppla)

rezz

Aktiv medlem
Har idag en 1000D med 18-55mm... funderar starkt på att byta upp mig, men vet inte exakt till vad. 60D med hyffsat objektiv går på strax över 10.000:-,

Finns det något annat alternativ?

1. Behålla min 1000D och lägga pengar på ett bra objektiv.
2. Köpa ett 60D-hus och sätta på mitt nuvarande objektiv

Kom med fler förslag.

40D, men då prisar du med displayen för ett rejält hus. 50D, lite dyrare men bättre display.. Borde gå på runt 3000:-

Varför vill du byta hus? Alternativen ovan kommer nog inte göra mycket i bildkvalitet, och inte en 60D heller.

40D, men då prisar du med displayen för ett rejält hus. 50D, lite dyrare men bättre display.. Borde gå på runt 3000:-

Varför vill du byta hus? Alternativen ovan kommer nog inte göra mycket i bildkvalitet, och inte en 60D heller.

Tror det blir svårt att hitta en 50d för 3k men då har du en riktigt bra kamera som räcker för dom flesta typer av foto.
Skulle antingen satsa på en beggad 5d tycker dock att dom begär lite mycket för dom.Så grym kamera för liten peng blir 40d sen lägger du pengarna på den optiken som du känner att du saknar.

Steget från 1000D till 60D är stort. Jag har själv gjort det.

satsa på beg 50D, jag lyckades sälja min 1000D med 18-55 för 2200. Då blir 50D + lite optik ganska liten kostnad.

Börja med att köpa ny optik, för den ska du väl ändå handla förr eller senare? Sen får du känna dej för, är du nöjd för stunden eller "behövs" det även ett nytt hus? En beg 50D är inte alls ett dåligt alternativ.

1. Behålla min 1000D och lägga pengar på ett bra objektiv.
2. Köpa ett 60D-hus och sätta på mitt nuvarande objektiv

För mig har det varit störst steg när jag köpt nya/bättre objektiv, så om jag var dig hade jag nog skaffat något ljusstarkt i lämplig brännvidd till att börja med! :)

(hellre bra objektiv med billigt hus än tvärtom)

Steget från 1000D till 60D är stort. Jag har själv gjort det.

satsa på beg 50D, jag lyckades sälja min 1000D med 18-55 för 2200. Då blir 50D + lite optik ganska liten kostnad.

Det må så vara, men det är svårt att ge råd om man inte vet vad som ligger bakom. Vet man vad man saknar är det lättare att hitta något som passar, och bara för att det är ett stort steg behöver det inte vara det optimala steget.

Ok, då är det en 50D som jag letar efter!

Jag gick frå 1000d till 50d. Hade ja haft mindre händer hade jag hållt mig till 1000d. Fast det beror på att ja inte fotar sport då bra autofokus och snabb seriebild tagning krävs. Bilderna blir knappt märkbart bättre med 50d. Jag hade skaffat L optik istället... Om ja vart du...

Är det inte roligt att få köpa nåt nytt nån gång? Varför alla begagnat tips hela tiden? Jag tycker att det har blivit ett slags mantra här på FS.....
När ni vill byta bil, får ni då tips om gamla MB S klass eller BMW 7 serie från 98? Skitbra bilar som slår det mesta som är nytt. Sen fläskiga fälgar(objektiv) som gör att den rullar bättre... ;)

Är det inte roligt att få köpa nåt nytt nån gång? Varför alla begagnat tips hela tiden? Jag tycker att det har blivit ett slags mantra här på FS.....
När ni vill byta bil, får ni då tips om gamla MB S klass eller BMW 7 serie från 98? Skitbra bilar som slår det mesta som är nytt. Sen fläskiga fälgar(objektiv) som gör att den rullar bättre... ;)

Det är nog bara för att dom (jag) som köpt nya kamror med liknande sensor som man har haft tidigare har märkt att bildkvaliteten är likvärdig.
Det är ju husen som tappar mest i värde så därför är det bättre att bränna slantarna på optik där det ger mest resultat (oftast) för bilderna.

Jag rekommenderar det jag tror att frågeställaren kommer bli mest nöjd med. Självklart kan man köpa nytt, men detta stod inte som specifikt önskemål och utifrån förutsättningarna gav jag ett förslag som jag tycker passar bra. Ofta får man mer för pengarna när man köper begagnat, ibland inte och då hade jag inte rekommenderat det heller. Därav blir många rekommendationer begagnat också.

Jag gick frå 1000d till 50d. Hade ja haft mindre händer hade jag hållt mig till 1000d. Fast det beror på att ja inte fotar sport då bra autofokus och snabb seriebild tagning krävs. Bilderna blir knappt märkbart bättre med 50d. Jag hade skaffat L optik istället... Om ja vart du...
Ok, så det är "typ" ingen idé att uppgradera från min 1000D.. kanske skall lägga pengarna på ett bra objektiv + en blixt i stället...

Då kommer den stora frågan vilket objektiv jag skall köpa.. Vill ha ett där jag kan komma nära inpå om jag står på andra sidan planen, samt så skall det funka bra vid inomhussport som utomhus..

Pris: ca 4000kr, så har jag råd med en blixt med :)

Jag gissar att det mesta är bättre än standardgluggen som sitter på nu

Senast ändrad:
Ok, så det är "typ" ingen idé att uppgradera från min 1000D.. kanske skall lägga pengarna på ett bra objektiv + en blixt i stället...

Då kommer den stora frågan vilket objektiv jag skall köpa.. Vill ha ett där jag kan komma nära inpå om jag står på andra sidan planen, samt så skall det funka bra vid inomhussport som utomhus..

Pris: ca 4000kr, så har jag råd med en blixt med :)

Jag gissar att det mesta är bättre än standardgluggen som sitter på nu

EF 100mm 2,0 kostar 4690 nytt på Cyberphoto. Begagnat blir naturligtvis billigare. Det är bra redan på full öppning.

Tele och inomhus.... är väl de dyrbaraste kraven om man inte snackar om extrema fågel-övervakningstelen på 600+ mm :-/ Vad du vill ha är ett Canon EF 70-200/2,8L IS II USM men det ligger ju på över 20tkr!

För att återgå till ursprungsfrågan, varför vill du byta hus, behöver du fler/enklare kontroller, ett hus som är bekvämare att hålla i, en lcd med information, vridbar skärm??? Om du å andra sidan är nöjd med handhavandedelen av kameran så tror jag liksom flera andra att du får ut mer av att spendera pengarna på bättre objektiv.

Att behålla dina kamera, ett 85/1.8 USM för inomhussport och ett 70-200/4 L USM eller Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM för utomhussport är kanske det bästa som kan åstadkommas för totalt under 10tkr.

Jag håller med dig. Skulle personligen aldrig köpa begagnade kameraprylar.

Nja, jag tycker inte det är värt en massa pengar bara att få packa upp ett nytt hus ur en kartong. Just kamerahus tjänar man enormt på att köpa ett eller två år begagnat. Objektiv är det mindre vinst på.

Sist köpte jag en begagnad 40D som jag är mycket nöjd med. Perfekt kamera (om man inte vill filma). Lite nött, men det ser bara proffsigt ut :)

Likadant med bilar f ö. Jag köper alltid tre år gamla bilar.

Nja, jag tycker inte det är värt en massa pengar bara att få packa upp ett nytt hus ur en kartong. Just kamerahus tjänar man enormt på att köpa ett eller två år begagnat. Objektiv är det mindre vinst på.

Likadant med bilar f ö. Jag köper alltid tre år gamla bilar.
Ja, fast köper du en kamera som är ett par år gammal så får du ju inte det nyaste och senaste. Jag uppskattar sånt som är det allra senaste :)

Och sen vet du inte vad en begagnad kamera har varit med om, den kan ha tappats i backen eller vad som helst.

Ja, fast köper du en kamera som är ett par år gammal så får du ju inte det nyaste och senaste. Jag uppskattar sånt som är det allra senaste :)

Och sen vet du inte vad en begagnad kamera har varit med om, den kan ha tappats i backen eller vad som helst.

Låt säga att du har en budget på 3-4000:- för kamerahus då. Vad skulle du välja? Finns även fotointresserade studenter och andra som inte är ekonomiskt oberoende.

ANNONS