Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

600D vs 650D

Produkter
(logga in för att koppla)

366

Aktiv medlem
Hej,
Har börjat att intressera mig för film. Har hittills mest filmat actionklipp med min GoPro2, där den gör ett superjobb. Men i världen utanför är den kameran inte mycket att ha...

Med min budget så står jag nu i valet och kvalet mellan:

Canon EOS 600D eller den senaste, 650D.

Jag gillar att 650D har möjlighet till Autofokus, ser även att ISO har ökats från 12800 till 25600 och Touch screen. Men frågan är om det är värt pengarna?

Jag läste även följande på ett annat forum:

Yeah I think I'm going to go for the 600D.

Pros for 600D for me:
- cheaper to buy other accessories/put towards other lenses
- magic lantern
- 3x zoom
- no need to buy new STM lenses

Pros for 650D:
- autofocus

Magic Lantern har jag hört mkt gott om ifall man vill få ut max när man filmar med DSLR kamera. Är det någon som vet ifall det kommer att bli möjligt att använda detta även i EOS 650D framöver?

När jag frågade i butiken sa de att bästa kameran för film i denna priskategori är 650D med EF-S 40mm f/2,8 STM, håller ni med?

Jag har även varit inne och tittat lite på Sony a57 och a65, men just nu ligger Canon närmst om hjärtat…

Tacksam för all input
 
Hej,
Har börjat att intressera mig för film. Har hittills mest filmat actionklipp med min GoPro2, där den gör ett superjobb. Men i världen utanför är den kameran inte mycket att ha...

Med min budget så står jag nu i valet och kvalet mellan:

Canon EOS 600D eller den senaste, 650D.

Jag gillar att 650D har möjlighet till Autofokus, ser även att ISO har ökats från 12800 till 25600 och Touch screen. Men frågan är om det är värt pengarna?

Jag läste även följande på ett annat forum:

Yeah I think I'm going to go for the 600D.

Pros for 600D for me:
- cheaper to buy other accessories/put towards other lenses
- magic lantern
- 3x zoom
- no need to buy new STM lenses

Pros for 650D:
- autofocus

Magic Lantern har jag hört mkt gott om ifall man vill få ut max när man filmar med DSLR kamera. Är det någon som vet ifall det kommer att bli möjligt att använda detta även i EOS 650D framöver?

När jag frågade i butiken sa de att bästa kameran för film i denna priskategori är 650D med EF-S 40mm f/2,8 STM, håller ni med?

Jag har även varit inne och tittat lite på Sony a57 och a65, men just nu ligger Canon närmst om hjärtat…

Tacksam för all input

själv gillar jag att filma mer i manuellt, vilket jag vet mååånga andra diggar med, han nog faktiskt aldrig använt mig av autofocus då jag lär mig mer av manuellt, tror bara du betalar för touchen haha och ja ison är ju en bra fördel med men ja. dina pengar ditt val men jag e inte mycket för de med touch då de brukar oftast bli problem med de efter ett tag. (inte så jättekunnig men all input va du tacksam för) :D
 
själv gillar jag att filma mer i manuellt, vilket jag vet mååånga andra diggar med, han nog faktiskt aldrig använt mig av autofocus då jag lär mig mer av manuellt, tror bara du betalar för touchen haha och ja ison är ju en bra fördel med men ja. dina pengar ditt val men jag e inte mycket för de med touch då de brukar oftast bli problem med de efter ett tag. (inte så jättekunnig men all input va du tacksam för) :D

Japp, tack! :D
 
Magic lantern

Verkar ivf som att den är på gång till 650D. Hittade följande på deras hemsida:

We are committed to improving the user experience and extending the software to new camera models as they become available, such as the new 5D Mark III and 650D / T4i

Jag hittade tyvärr inget datum...
 
Har insett att många som filmar fokuserar manuellt. Har inte riktigt förstått idén med det. Är det för focuspulls eller för att filma rörliga objekt? Med focuspull så har ML (Magic Lantern) en trevlig funktion där du sätter upp start/slut fokus och sedan kör. Fokusera rörliga objekt känns riktigt riskfyllt och vanligtvis löser man det ju med större skärpedjup. Klart.

Iaf, ML har en massa hjälpmedel för manuell fokusering typ Focus Peak och Magic Zoom.
Inget som jag använder med min 600D. Jag autofokuserar på objektet och sedan är det bara att filma.

650D har förutom AF i videoläge (Phase detection vilket ger snabbare AF) även DiGiC 5 vilket ska ge bättre bild, göra allt snabbare. Har ingen bra koll på skillnaden mellan fyran och femman så vet inte om det är värt pengarna.
Edit från wikipedia:
"The new DIGIC 5 processor is 6 times faster than the DIGIC 4 processor.[7]Designed to achieve new and advanced levels of image quality, DIGIC 5 analyses four times more image information to create each pixel, recording more detail and colour from a scene than ever before. Processing speed is also six times faster compared to the previous processor, efficiently managing the increase in scene information and simultaneously reducing the appearance of image noise by up to 75%."

Jag hänger en del på MLs forum och de verkar ha en stor backlogg att jobba med tillsammans med nya 5D III så stöd för 650D dröjer nog.
 
F'resten. Du nämner ISO. Visst blir kamerorna bättre på att hantera högre ISOn men har aldrig sett någon gå över 1600 för mer än experimentiella saker.
 
Hej,
Har börjat att intressera mig för film. Har hittills mest filmat actionklipp med min GoPro2, där den gör ett superjobb. Men i världen utanför är den kameran inte mycket att ha...

Med min budget så står jag nu i valet och kvalet mellan:

Canon EOS 600D eller den senaste, 650D.

Jag gillar att 650D har möjlighet till Autofokus, ser även att ISO har ökats från 12800 till 25600 och Touch screen. Men frågan är om det är värt pengarna?

Jag läste även följande på ett annat forum:

Yeah I think I'm going to go for the 600D.

Pros for 600D for me:
- cheaper to buy other accessories/put towards other lenses
- magic lantern
- 3x zoom
- no need to buy new STM lenses

Pros for 650D:
- autofocus

Magic Lantern har jag hört mkt gott om ifall man vill få ut max när man filmar med DSLR kamera. Är det någon som vet ifall det kommer att bli möjligt att använda detta även i EOS 650D framöver?

När jag frågade i butiken sa de att bästa kameran för film i denna priskategori är 650D med EF-S 40mm f/2,8 STM, håller ni med?

Jag har även varit inne och tittat lite på Sony a57 och a65, men just nu ligger Canon närmst om hjärtat…

Tacksam för all input

Jag kan väl egentligen inte jämföra de två, då min för en månad sen inköpta 650d e min första systemkamera. Det jag kan säga e att jag e väldigt nöjd med den. Jag använder den främst till att filma med. Autofocusen använder jag inte alls då jag filmar. Verkar lixom bli bäst då man själv har full kontroll. Svårt att få autofocusen att focusera rätt också när det e mycke rörelse i bild. Tror inte det har nåt med kameran i sej att göra, utan snarare just funktionen "autofocus".

Jag investerade dessutom i ett 40mm/f2.8 STM objektiv, å kan även där säga att jag e mycket nöjd :) Det va en redig omställning att inte kunna zooma nåt dock, men man vänjer sej.

Hoppas du fick ut nånting av detta inlägg nu.. hehe!
 
For video mode I want to suggest Panasonic GH2 in motion picture quality its far better then any of Canon dslr. With hack you can shoot up to 170 mbit/s, picture and detail quality are insane. Also HI ISO noise is much nicer than 600D or even 5DmkII.
I own GH2 and 5DmkII (also had 600d) every camera have its pros and cons, and one is better than other in certain situations, but as a allarounder and primary camera for video I can suggest GH2. With GH2 you can use almost any lens, with adapters of course.
Google for more information.
 
GH 2 is better in terms of resolution. But ive seen some tests that the gh2 performs worse in terms of dynamic range (compared to canon). Really flaat picture styles is also missing (dosent exist) in the gh2 camera making many people choose canon for the better feel of it rather than gh2 allthough gh2 is slightly better.
 
Min erfarenhet av filmande med 650d samt STM-optik är följande:
- underlättande för "familjefotografen" som ska filma lite vardagligt.

För den fotografen som är medveten om vad fokusen ska landa är det svårt att få den att landa rätt samt att den fokuserar väldigt långsamt.
Så för den som sätter sig in i DSLR-video kan jag tycka att det är en fördel, men absolut inget att gå efter.
Däremot är fokuseringen knäpptyst i STM-optik, vilket alltid är trevligt.

I övrigt gällande vilken du ska välja av 600/650d är ju 650d ett solklart val om du har pengarna. Är ekonomin lite tight kan jag tycka att 600dn är betydligt prisvärdare och att man kan satsa sista pengen på optik.

/A
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.