Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
5DMkII alternativ till videokamera?
- Trådstartare PeterK
- Start datum
För mig som bara funderat på en videokamera för familjebruk fyller 5D mark II absolut det behovet.
Bildkvaliteten är faktiskt bättre än i många konsumentvideokameror. Men hanteringen är ju inte lika smidig. Mindre zoomomfång och svårt att få ryckfri zoomning.
Bildkvaliteten är faktiskt bättre än i många konsumentvideokameror. Men hanteringen är ju inte lika smidig. Mindre zoomomfång och svårt att få ryckfri zoomning.
FlyerOne
Aktiv medlem
Jag har visserligen inte specialstuderat videofunktionen i de båda kameror som f.n. har detta, men det finns vissa begränsningar jämfört med en videokamera. Vad jag förstår så kan inte bländaren ändras under filmning. Autofokus finns i och för sig i 5D Mark II, men är mycket långsammare än den AF som de vanliga videokamerorna har - den hänger tydligen inte alls med ens om någon går långsamt emot eller ifrån filmaren.
reflux
Aktiv medlem
Fungerar den som det mao. om jag köper den behöver jag inte köpa ny Videokamera?
Nej, du kommer att bli gruvligt besviken om du försöker ersätta en vanlig videokamera för ett par tusen med Mark II:an. Den har sina poänger, men filmfunktionen fungerar bäst antingen för extremt simpel videofilmning eller för riktigt avancerad sådan där man är väl medveten om dess begräsningar och har möjlighet att köpa dyra tillbehör.
I just det segment där man vill filma vardagshändelser, familj, evenemang etc är en billig videokamera oerhört mycket bättre och väl anpassad för uppgiften.
paco
Aktiv medlem
Är du inte redigerartypen av video, så är en videokamera enklare. Originalfilerna från 5D:n är inget man vill sitta o spara på. En liten snutt blir lätt 100MB (5MB/sek). Man vill helst bränna ner allt på skiva ganska omgående. Redigeringen kräver sitt av datorprestandan också om man inte vill konvertera till lättare filer och förlora all HD-kvalité.
Allting kommer säkert bli smidigare så småningom när allt och alla kommer ikapp kamerans prestandakrav. Det var ingen som var beredd på DSLR med full HD-video. Speciellt inte programutvecklarna.
Men visst kan man dokumentera vardagen om man vill: Klicka!
Vet du hur lång tid det tar att föra över 6,91GB video med kortläsare in i datorn? Vill inte ens tänka på den dagen jag maxat kortet med 16GB =)
Allting kommer säkert bli smidigare så småningom när allt och alla kommer ikapp kamerans prestandakrav. Det var ingen som var beredd på DSLR med full HD-video. Speciellt inte programutvecklarna.
Men visst kan man dokumentera vardagen om man vill: Klicka!
Vet du hur lång tid det tar att föra över 6,91GB video med kortläsare in i datorn? Vill inte ens tänka på den dagen jag maxat kortet med 16GB =)
Senast ändrad:
bengt-re
Aktiv medlem
Ja, 7 GB med snabb läsare och snabba kort tar 5 minuter - inte såå farligt?
Hur f-n man skall nå under 3 minuter begriper inte jag, men det kanske går?
Med dv tar det en minut att föra över en minut film, med cf så tar det 1 minut att föra över 4-5 minuer film. Inte bra, men bättre ratio iaf.
Hur f-n man skall nå under 3 minuter begriper inte jag, men det kanske går?
Med dv tar det en minut att föra över en minut film, med cf så tar det 1 minut att föra över 4-5 minuer film. Inte bra, men bättre ratio iaf.
Henrik L Jonsson
Aktiv medlem
Som andra redan skrivit - nej.
Jag var ute igår och filmade en galen fågel som försökte bryta sig in i min bilbackspegel. Att låta kameran fokusera utomhus gick helt enkelt inte. Live view-displayen var helt oanvändbar i ljuset (utan svart skynke eller liknande) så att fokusera manuellt hjälpte inte. Kamerans låtsas-AF i LV-läget var inget att hurra för direkt. Oavsett optik och situation håller den på att leta för mycket för att det ska gå att använda under filmning.
Antingen fokuserar man helt manuellt och då krävs rätt belysning och/eller ordentligt skuggande utrustning, eller så fokuserar man bara mellan tagningarna. Skitbra kvalitet, men inget man spontanfilmar med om man vill ha bra resultat.
Jag var ute igår och filmade en galen fågel som försökte bryta sig in i min bilbackspegel. Att låta kameran fokusera utomhus gick helt enkelt inte. Live view-displayen var helt oanvändbar i ljuset (utan svart skynke eller liknande) så att fokusera manuellt hjälpte inte. Kamerans låtsas-AF i LV-läget var inget att hurra för direkt. Oavsett optik och situation håller den på att leta för mycket för att det ska gå att använda under filmning.
Antingen fokuserar man helt manuellt och då krävs rätt belysning och/eller ordentligt skuggande utrustning, eller så fokuserar man bara mellan tagningarna. Skitbra kvalitet, men inget man spontanfilmar med om man vill ha bra resultat.
moserArtist
Medlem
Varför ladda över videoclipset via minneskortläsare?
Det går ju betydligt fortare med USB-kabeln eller har jag missat något?
Jag har precis skaffat kameran. Har prövat endast lite "filmande". Min fråga här är om man är tvungen att köra med Liveview läge för att kunna videofilma?
Det går ju betydligt fortare med USB-kabeln eller har jag missat något?
Jag har precis skaffat kameran. Har prövat endast lite "filmande". Min fråga här är om man är tvungen att köra med Liveview läge för att kunna videofilma?
Henrik L Jonsson
Aktiv medlem
Min fråga här är om man är tvungen att köra med Liveview läge för att kunna videofilma?
Spegeln är uppfälld när sensorn tar emot ljus, så antingen filmar man med LV-läget eller så låter man bli att titta och filmar i blindo.
-Per-
Aktiv medlem
Redigeringen kräver sitt av datorprestandan också om man inte vill konvertera till lättare filer och förlora all HD-kvalité.
Jag har inte fattat allt snack om att det skulle vara så stört omöjligt att redigera 5D:ns videofiler utan en värstingdator, vad använder ni för program? Klart att det tar sin tid men jag har suttit och redigerat en hel del snuttar på min drygt tre år gamla macbook. Vill man speeda upp redigeringen kan man ju alltid köra med proxyfiler, då är det bara slurenderingen som tar riktigt lång tid.
Absolut kommer det gå smidigare, men det fungerar rätt bra redan tycker jag. Har som sagt redigerat en del på min 3 år gamla laptop med premiere pro och 2gb ram. Videoredigering med bra kvalité har nog aldrig varit något för den otålige.
Vet inte vad du har för hastighetskrav men mindre än fem minuter för 7gb tycker jag är relativt snabbt.
reflux
Aktiv medlem
Håller med om att 5D-filerna visserligen är väldigt stora och otympliga, men de är inte mycket värre att redigera dessa än de jag får från min vanliga HD-videokamera (HV20). Sitter på en halvannat år gammal iMac med FCP och det går utmärkt att redigera.
Jo, men det är i FCP det. Apples implementation av Quicktime för Windows är sinnessjukt usel och således funkar det inte särskilt bra att redigera filerna i ett Windows-baserat system utan att "wrappa" om dem till ett annat format. Dessutom, skapar inte FCP automatiskt proxyfiler vid import just för att det ska gå lättare att redigera? Eller är det valbart?
kiwi
Aktiv medlem
Jo, men det är i FCP det. Apples implementation av Quicktime för Windows är sinnessjukt usel och således funkar det inte särskilt bra att redigera filerna i ett Windows-baserat system utan att "wrappa" om dem till ett annat format. Dessutom, skapar inte FCP automatiskt proxyfiler vid import just för att det ska gå lättare att redigera? Eller är det valbart?
Och jag som switchade till Mac nästan enbart för att få en dator som var snyggare och inte behövde antivirus. Att det fanns fler fördelar insåg jag inte.
Tyvärr funkar väl vissa saker bäst på "hemmaplan". Quicktime är bäst i Mac OS X och MSN och Office funkar bäst i Windows.
Nu var det länge sedan jag läste i instruktionsboken, men FCP skapar bara filer när man importerar från en extern källa (läs: videokamera) och då blir det som standard QT-filer med Apple Interchangable Codec eller något liknande. I detta fall har jag redan kopierat filmerna till datorn (eller snarare till min Drobo) och importerar sedan därifrån, så inga nya filer skapas.
"Nya" filer skapas bara om jag väljer att rendera något avsnitt i FCP, i fall datorn inte orkar med att spela upp (i realtid) klipp där jag lagt på effekter och liknande.
/ Kiwi
reflux
Aktiv medlem
Och jag som switchade till Mac nästan enbart för att få en dator som var snyggare och inte behövde antivirus. Att det fanns fler fördelar insåg jag inte.
Aha, jo, FCP är ett betydligt mycket mer moget redigeringssystem än Adobes Premiere Pro som väl ändå får anses vara "standard" på Windows-sidan, inte minst för sin tighta integration med Apples egna codecs och Quicktime. Adobe köper in sin h.264/mpeg4-teknik från andra företag och det har varit lite si och så med hur den har integrerats. Framför allt verkar det vara svårt att hitta en redigeringsmiljö som inte rör videon mer än nödvändigt.
När jag väl byter upp mig till en Mk II, eller vad det nu blir, så kommer jag nog att investera i Cineforms programvara för att skapa förlustfria redigeringsbara filer som håller att flyttas fram och tillbaka mellan Premiere och andra programvaror, men den är rätt dyr och behöver mycket diskutrymme så det är verkligen inget som kan rekommenderas till "vanliga" hemanvändare.
paco
Aktiv medlem
Sitter på en halvannat år gammal iMac med FCP och det går utmärkt att redigera.
Det man inte vet om, har man inte ont av =) Problemen rör mest PC.
Nu kan jag iaf ta in filerna direkt i Adobes program, men framförallt Pinnacle Studio, som skapar proxyfiler automatiskt.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=104308