Annons

5d mkIII

Produkter
(logga in för att koppla)
Wfrank
ta en titt på ditt svar 31
kom gärna med kommentarer angående ev faktafel,
mer svar än så blir det inte.

Du kan ta en titt på 36:an.

Jag väntar därför med spänning på Canons svar gentemot Nikon/Sony utläsningslösning med kolumnvis A/D.

Jo här är vi möjligen eniga. Men vad dom gör kolumnvis eller radvis (eller på diagonalen) finner jag ointressant. Vad deras svar ang. IQ betyder är det jag väntar på.
 
Tack, det var bra länkar Mikael. Tydliga förklaringar i skillnaderna mellan konventionell och ny teknik vad gäller CMOS utläsning

tack själv, vill du läsa vad som är på gång inom sensorteknologin idag så gå till denna länk
http://image-sensors-world.blogspot.com/

här kan du läsa vad Sony, Aptina, omnivision mfl håller på att ta fram eller har tagit fram , två av världens bästa sensorexperter skriver och rapporterar från olika sensorkongresser världen över som de ofta är ordförande för , Eric Fossum och Albert Theuwissen
Eric är den moderna aktiva cmosens fader.
 
De spegel-lösa kamerorna (som ju vare sig Nikon eller Canon har några på modellprogrammet!) har nu nästan 30% av försäljningen i öst-asien, och 13-15% i Europa - snabbt stigande. Bara här har de två stora en 5%-ig förlust av marknadsandelar alltså.

Själv ser jag framemot Sonys A-77 när den kommer och visar der sig ha stora fördelar med en spegel-lös teknik så kanske Nikon och Canon inväntar eller utvecklar något liknande.
Mindre mekanik ger mindre problem samt billigare framställning.
Bara eftersläpningen förbättras/minskar i sökearen.

Följfokus vid filmning samt högre bildfrekvens.

Mvh. /Lennart Edlund
 
tack själv, vill du läsa vad som är på gång inom sensorteknologin idag så gå till denna länk
http://image-sensors-world.blogspot.com/

här kan du läsa vad Sony, Aptina, omnivision mfl håller på att ta fram eller har tagit fram , två av världens bästa sensorexperter skriver och rapporterar från olika sensorkongresser världen över som de ofta är ordförande för , Eric Fossum och Albert Theuwissen
Eric är den moderna aktiva cmosens fader.

Kanon!
Det nya är ju egentligen en kombination av tre olika saker
- A/D conv på varje kolumn
- CDS filter före och efter varje A/D
- Parallell utläsning av kolumner
Sen finns det ju en hel hög av utmaningar att ta hand om efter detta. Allt från nödvändig processorkapacitet till supersnabba minneskretsar... spännande
Vi får starta en egen tråd som behandlar bara detta ämne :)

Spekulationerna om vad en eventuell 5D Mark III innehåller kommer naturligtvis att forsätta ända fram till en lansering. Om den nya nu kommer att heta 5D Mark III.
Jag tror nog att Canon förstått att den här metoden med små skutt framåt på de större modellerna inte längre håller (eller rättare sagt jag hoppas att man förstått det...)
 
Det är antagligen därför det dröjer med en ny 1dsmk4 eller 5dmk3, Canon är medvetna om att de inte längre kan "bara" pressa upp antalet pixlar utan måste också komma med bättre dynamiskt omfång på låga iso fria från bandning etc.
 
http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000/page17.asp'

Skilnaderna mellan 60d och Canons äldre utläsningsarkitektur och d7000 med Sonys sensor är stor vad det gäller läsbrus och bandning vilket illustreras tydligt i bilderna.

Jag har provat Pentax K5 och underexponerat den 4 steg vilket jag visade i en annan tråd och därmed exponerat in högdagrarna i ett mycket besvärligt kontrastrikt motiv och ändå kunnat lyfta skuggor/mellantoner och fått ett mycket bra resultat, försöker man göra den manövern med en Canonkamera så kommer skugornas information och mellantonernas påverkas kraftigt av det högre läsbruset samt bandning .

Med de nya sensorerna från Sony med A/D kolumnvis på sensorn så har alltså inte en "rätt exponering" lika stor betydelse som för våra Canonkameror, det gäller att undvika klippning i högdager.
 
Om vi nu ser till FWC = antalet max elektroner som kan läsas ut från 60d/ 7d och d7000 så ser siffrorna ut så här på basiso Canon 7d: läsbrus 8,6 e FWC =20187 och dynamiskt omfång 11.2 steg

Nikon d7000 läsbrus 3.1 FWC= 49058 och dynamiskt omfång 14.0 steg


Data hämtad från http://www.sensorgen.info som har sammanställts av BOBn2 som finns att läsa på dpreview

En sak man kan lägg märke till är hur bra små kompaktkameror har blivit den senaste tiden exv Canon G12 med Sonys BSI , CCD sensor vad det gäller DR. På 80iso har G12 11.2 steg
 
Senast ändrad:
Jag måste medge att jag, precis som Mohammed som startade tråden, trots alla kloka inlägg av alla de slag i denna tråd fortfarande skulle vilja veta när en 5d MkIII kommer. Nu är det ingen, förutom möjligtvis ett antal närstående på Canon, som vet svaret på detta eller om den ens ska heta så eller 3d eller något annat.
Men visst längtar jag en aning....
/Janne
 
När de har fått ordning på sitt läsbrus, det duger inte att komma med en ny kamera som bygger på gammal utläsning, de måste få ner läsbruset om de skall kunna konkurrera med Sony som har satt standarden för sensorer i kompakter APS och 24x36, hur de löser problemet är ointressant bara att de gör det
 
Tack Michael alltid intressant läsning ifrån dig.
Skulle vara intressant och se kort/bilder ifrån Nikon D3X och jämföra med bilder från en Canon Eos 7D. För där har vi säkert synbart skillnad i läsbrus.

Men vart går gränsen för vanlig beskådning på fotopapper och bildskärm ? Måste man förstora mycket för att dåligt läsbrus ska bli störande ?

Jag uppfattar inga problem med läsbrus i min 7D förutom lågdagrarna som jag inte tycker tecknar ut så bra.

Mvh. /Lennart Edlund
 
Tack Michael alltid intressant läsning ifrån dig.
Skulle vara intressant och se kort/bilder ifrån Nikon D3X och jämföra med bilder från en Canon Eos 7D. För där har vi säkert synbart skillnad i läsbrus.

Men vart går gränsen för vanlig beskådning på fotopapper och bildskärm ? Måste man förstora mycket för att dåligt läsbrus ska bli störande ?

Jag uppfattar inga problem med läsbrus i min 7D förutom lågdagrarna som jag inte tycker tecknar ut så bra.

Mvh. /Lennart Edlund

gå över till tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=112584&page=14 och framåt
Jag har jämfört en av mina 5dmk2 med d7000 vad det gäller dynamiskt omfång på 200iso, bandning och brusbild .
 
Vad är det som får dig att tro att fenomen som kan påvisas genom att lyfta underexponerade bilder tagna i basiso 2-4 EV är det som är avgörande för vad Canon släpper?

Om det vore lika avgörande som du inbillar dig - varför har i så fall inte Nikon redan släppt D800 (eller vad den nu kommer heta) som då helt skulle slå undan fötterna för marknaden för 5D2? Sensorn har dom ju redan. Nikon skulle må utmärkt av att få de pengar som Canon fortfarande håvar in från nya 5D2-köpare.

Kan det finnas andra relevanta egenskaper utanför din comfort-zone som bär lika stor - eller större - vikt vid verkliga marknadsbeslut?
 
Vad är det som får dig att tro att fenomen som kan påvisas genom att lyfta underexponerade bilder tagna i basiso 2-4 EV är det som är avgörande för vad Canon släpper?

Om det vore lika avgörande som du inbillar dig - varför har i så fall inte Nikon redan släppt D800 (eller vad den nu kommer heta) som då helt skulle slå undan fötterna för marknaden för 5D2? Sensorn har dom ju redan. Nikon skulle må utmärkt av att få de pengar som Canon fortfarande håvar in från nya 5D2-köpare.

Kan det finnas andra relevanta egenskaper utanför din comfort-zone som bär lika stor - eller större - vikt vid verkliga marknadsbeslut?

fenomenet visar att Canon har en sämre utläsning med högre läsbrus= sämre DR en egenskap som inte inte Canon kan förbise med tanke på bildresultat .Canonhar själva sagt att DR skall prioriteras.

Du har redan fått svar i en annan tråd av mig och Joakim varför Canon släpar efter med sin nuvarande sensorteknologi och utläsning, vilket exv DXO siffror visar.

Varför Nikon inte släpper det ena eller andra får du fråga Nikon
 
Jo på på punkt ett är vi nog ense att Canon bör svara, måste enligt dig.

Det är väl jättebra att Canon prioriterar DR och ex.vis inte dubblad pixeldensitet. Det gillar nog både du och jag. Men i din analys påskiner du frågeställaren att dina lyftningar av skuggor i lågiso är avgörande för Canons marknadsplan om jag förstått dig rätt. Och då har du fel.

Du verkar anse dig kapabel att bedöma Canons roll-out plans, därav tänkte jag du skulle finna frågan om Nikon D800 (et.al) intressant att bedöma på motsvarande sätt. Om du har något sätt alltså. Förmodligen missförstod jag dig även där. Du vet inte.

Blanda inte in Joakim i det här, han klarar mer än väl att tala för sig själv och är betydligt mer mångfacetterad i sina åsikter än du.
 
Joakim och främst jag svarade dig angående vitsen med A/D direkt på sensorn, kortande av signalvägar etc


slutdiskuterat för min del
 
Gott. Jag säger alltså inte du har fel på den punkten/egenskapen - och det finns nog säkert tekniskt/elektroniska (förmodligen också mjukvarumässiga - egen spekulation) intressanta orsaker till varför Canons sensorer har mer brus i lågdagrar än Sonys nyare. Även jag läser dpreview mm.

Ha en fin kväll.
 
När det gäller det dynamiska omfånget så kanske det är värt att poängtera att det gäller på lägre ISO (pga läsbruset förstås). 800 uppåt så ser inte det dynamiska omfånget så värst annorlunda ut på Sony sensorn.

Så situation det spelar roll: T.ex. ute en fin dag när man fotar svanar mot ljus himmel (som för mig igår morr)

Mindre roll: Konsertfoto inomhus där man oftast ligger på ISO 800 eller till och med mer.

Sony sensorn är på så vis inte väsentligt bättre i alla lägen än Canons motsvarighet, men det vore förstås oerhört trevligt ifall Canon kunde komma ikapp med en ny generation sensorer.
 
När det gäller högre iso 6400 kan det vara värt att notera att min 5dmk2 och Nikons d7000 ger likvärdigt resultat vad det gäller visuell brusbild, dvs Nikon d7000 resultat är lika bra i de jämförelser jag har gjort trots att det är en APS stor sensor som jämförs med en 24x36mm
Man kan därför ana hur mycket bättre en kamera blir med en 24x36 stor sensor med samma teknologi från Nikon/sony som sitter i d7000
 
Helt off-topic men jag kan bara inte låta bli....man slutar aldrig förvånas över hur tonen i ett forum mellan två eller fler (brukar oftast vara två som är övertygade om att deras respektive åsikt/kunskap är den rätta) kombattanter tenderar att dra iväg till att bli en vendetta mellan dessa där den ene/andre ska bevisa/överbevisa att den andre/ene har fel.
Spelar ingen roll om det är ett forum i ett fjantigt online-spel eller ett forum där man diskuterar handladdning; de här personerna som alltid ska överbevisa den ene eller andre finns visst överallt. Trodde jag skulle slippa den här "obehagliga" tonen i ett fridfullt?? fotoforum men ack vad jag bedrog mig :)
Jepp, jag vet, jag kan strunta i att läsa....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.