Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5d mkIII

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är dom nya ryktena? Tror ni att den annonseras snart? Hur lång tid tar det sedan till den levereras? Jag är egentligen innne på en 1D IV men vill vänta på specen till 5D III
 
Vad är dom nya ryktena? Tror ni att den annonseras snart? Hur lång tid tar det sedan till den levereras? Jag är egentligen innne på en 1D IV men vill vänta på specen till 5D III

Man kan ju bara gissa.

Rykten brukar bara vara rykten och stämmer sällan, om det inte är nära officiellt släpp.

Men man kan gissa att dom vill sälja Canon 1X ordentligt innan en 5DMKIII släpps, dessutom säljs väl nuvarande 5D bra.

1DX lär vara svår att få tag i ibörjan. Så om köerna hos fotohandlarna börjar betas av i mars/april tror jag inte köerna är borta förrän i slutet av sommaren. Så min gissning är att 5D annonseras tidigast september i år.
 
Ok, då blir det nog en IV för mig.

Jag hadde hoppats att Canon resonerade så att de vill få ut den på marknaden medans den fortfarande är "het", prestandamässigt. Den kommer ju efter för varje månad som går, nu när nikon släpper 800. mk 3 är väl redan färdig misstänker jag..
 
Ser ut som 7d II på baksidan...

Min första tanke var också hur lik den är 7D på baksidan och lite lik 1D Mk4 på ovansidan.. två kamerahus som gör lite samma sak fast för olika konsumenter.

Blir lite nyfiken om detta kan tänkas bli vad 5D mk2 är för 1Ds mk3 idag.
Dvs. APS-H sensor i nåt som nödvändigtvis inte kommer heta 7Dmk2.. vilket skulle förklara avsaknaden av popupblixt/större prisma.

Bara lite vilda funderingar från min sida, eller kanske önsketänkande är bättre ord :)

Spontant känns det inte som en 5D Mark III i mina ögon efter att ha sett bilderna.
 
De första tre bilderna är troligen en 1DX medan de tre följande är något annat... hybrid mellan 7D och 5DII?!
De sista bilderna visar frånvaro av blixt, placeringen av knapparna är inspirerade från 7D, batteri-/vertikalgrepp med joystick och större/bredare top-LCD och bredare skärm

Intressanta bilder! :)
 
Kompakter

Fördelen med 50mp är just att objektivet sätter gränsen. Då funkar det nämligen som "tillsuddare" och vi behöver inte AA-filtret som suddar till extra för att motverka moir'e.

Det måste vara ett fundamentalt grundfel att 50MP skulle vara gränsen. Varför skulle då kompakt-sensorer fungera? De har ju en pixeldensitet som snarare motsvarar 500 MP på en FF...
Ett problem kan ju vara att skillnaden mellan centrum och kant blir större. Men det största problemet är priset
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.