Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5d mkIII

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur långt är ett snöre?
Nej, skämt o sido. Svårt att säga. Största problemet är väl att II:an fortfarande säljer riktigt bra, så det finns nog ingen riktig anledning att släppa en än.

Min gissning är att dom släpper en 1DsIV med 50MP och mycket svagt AA-filter (om något) i höst för 70".
När dom sen mjölkat klart marknaden på köpare till den kameran kommer en 5DMKIII med samma sensor, dubbla digi och AF i 1D klass för 28" 2012 som säljs parallellt med 5DMKII som då trillat ner till 13-14".

Två trevliga features blir bra AF vid filmning och 6x digitalzoom i videoläget utan förlust.
 
Som sagt så länge Canon inte känner att det finns några riktiga konkurenter som gör att försäljningen sjunker så kommer de troligen att hålla inne med nya modeller.
1Ds mk IV står nog som sagt på tur och sen kanske vi får se en 5D mk III.
Sen har man ju talat mycket om en 3D...
 
Canon 1D Mark V

Ja tror faktiskt först vi kommer få se en Mark V med 16Mpix, 11fps och FF.

Tyckte mig höra mellan raderna i intervjuven med Canonsnubben att Nikon gjort rätt med D3/D3s och att marknaden nu förväntar sig en "Presskamera" med FF.

Att Canon skulle släppa en 50Mpix kamera låter lite otroligt, med tanke på att det inte finns några objektiv som skulle kunna hantera upplösningen. Det kraffsas ju redan på maxupplösning vad gluggarna fixar med 20Mpix.

Kanske en 3D med 1.3x APS-H sensor.
 
Ja tror faktiskt först vi kommer få se en Mark V med 16Mpix, 11fps och FF.

Tyckte mig höra mellan raderna i intervjuven med Canonsnubben att Nikon gjort rätt med D3/D3s och att marknaden nu förväntar sig en "Presskamera" med FF.

Att Canon skulle släppa en 50Mpix kamera låter lite otroligt, med tanke på att det inte finns några objektiv som skulle kunna hantera upplösningen. Det kraffsas ju redan på maxupplösning vad gluggarna fixar med 20Mpix.

Kanske en 3D med 1.3x APS-H sensor.

Fördelen med 50mp är just att objektivet sätter gränsen. Då funkar det nämligen som "tillsuddare" och vi behöver inte AA-filtret som suddar till extra för att motverka moir'e.
 
Ja tror faktiskt först vi kommer få se en Mark V med 16Mpix, 11fps och FF.

Tyckte mig höra mellan raderna i intervjuven med Canonsnubben att Nikon gjort rätt med D3/D3s och att marknaden nu förväntar sig en "Presskamera" med FF.

Att Canon skulle släppa en 50Mpix kamera låter lite otroligt, med tanke på att det inte finns några objektiv som skulle kunna hantera upplösningen. Det kraffsas ju redan på maxupplösning vad gluggarna fixar med 20Mpix.

Kanske en 3D med 1.3x APS-H sensor.

det finns gluggar som klarar mer än 100mpixel vilket John Sheehy har simulerat ett antal gånger.
 
Canon har inga beskymmer med att fixa högupplösta kameror, det finns prototyper från 50- 120Mpixel
Canon har halkat efter med sin utläsning och hänger inte med Sony/Nikon/Pentax som använder Sonys senaste cmos med kolumnvis sittande A/D och där läsbruset har radikalt sänkts, Canon har 4 -6 gånger högre läsbrus idag

Fixar dom läsbruset=utläsningen och signalomhändetagande så har de lika bra förutsättningar som Sony vilket bla sensorn som sitter i 1dmk4 har visat vad det gäller verkningsgrad , FWC och dynamiskt omfång

Just nu är det ingen hit att komma med en ny proffskamera som har 11,5 steg DR jämfört med Nikons APS som har 14 steg
 
Senast ändrad:
Som sagt så länge Canon inte känner att det finns några riktiga konkurenter som gör att försäljningen sjunker så kommer de troligen att hålla inne med nya modeller.
1Ds mk IV står nog som sagt på tur och sen kanske vi får se en 5D mk III.
Sen har man ju talat mycket om en 3D...
Lev gärna kvar i myten, Canon vill gärna att du tror vad du gör.
Canon känner av konkurrensen från Nikon , Nikon har tagit över delar av marknader som Canon ett tag trodde sig vara ensamma om, se bara bildbyråer, stora dagstidningskoncerner här i Sverige och utomlands som har sålt sina Canonutrustningar och gått över till Nikon
Canon svettas av att de har blivit passerade av Sony och att Sony gör de bästa sensorlösningarna idag.
 
Jojo... Finns fler som försöker späda på andra myter också. Världen ser lite olika ut beroende på från vilken vinkel man ser den ur också...
 
Canon svettas. Möjligt. Kan de vinna andelar de förlorat? Absolut! Canon är fortfarande bäst i Hdslr-skiktet med sin 5d mark 2. Nikon släppte en budgetvariant utan automatisk bländarkontroll och ligger efter med filmfunktionen som de förvisso startade. Att canon väntar är allmänt känt. De kommer överträffa det som redan finns, det är jag övertygad om. Det enda som behövs är lite tid :)
 
Canon svettas. Möjligt. Kan de vinna andelar de förlorat? Absolut! Canon är fortfarande bäst i Hdslr-skiktet med sin 5d mark 2. Nikon släppte en budgetvariant utan automatisk bländarkontroll och ligger efter med filmfunktionen som de förvisso startade. Att canon väntar är allmänt känt. De kommer överträffa det som redan finns, det är jag övertygad om. Det enda som behövs är lite tid :)

Vi får väl se vad Canon hittar på, det är så tyst så man undrar om de har somnat in. Ingen skulle bli gladare än jag då mina 5dmk2 känns lite gamla vad det gäller flertal parametrar som AF, bildhastighet, dynamiskt omfång avsaknad av riktig autoiso, högisoegenskaper mm mm

Vad jag har "hört" så kommer du att få se en ny Nikonkamera ganska snart med 1920×1080 filmning.
16-18 miljoner pixlar och med en A/D monterat på sensorn i var 4e kolumn för hög utläsningshastighet = bilder/sekund och lågt läsbrus
 
Jag är benägen att hålla med Mikael om att det nästan ser ut som om Canon har somnat. Helt klart är att Nikon och Canon slåss om samma marknadssegment - och Nikon har lyckats väldigt bra.... och fortsätter med det.
Rent allmänt känns Nikon betydligt vaknare och snabbare.

Man undrar om Canon helt enkelt ska försöka sig på ett ordentligt kliv framåt eller vad...

Det ska hur som helst bli intressant att se vad Canon kommer att släppa ut under 2011
 
Lev gärna kvar i myten, Canon vill gärna att du tror vad du gör.
Canon känner av konkurrensen från Nikon , Nikon har tagit över delar av marknader som Canon ett tag trodde sig vara ensamma om, se bara bildbyråer, stora dagstidningskoncerner här i Sverige och utomlands som har sålt sina Canonutrustningar och gått över till Nikon
Canon svettas av att de har blivit passerade av Sony och att Sony gör de bästa sensorlösningarna idag.

Nu ligger det förmodligen en hel del annat än kamerans prestanda bakom tidningar och bildbyråers byte av utrustning t ex kostnaden för support, hanteringstider osv.

Att Sonys sensorlösning är bättre är det nog inte heller någon tvekan om. Inte heller att det är fullfart på Canons utvecklings och marknadsavdelning, för att bättre förstå vad kunderna efterfrågar.
Är det DR, brus, färgåtergivning, bps, AF .... Lite av allt eller myckat av ditt och mindre av datt. Är det väldigt olika så är ju frågan om en kompromiss är tillräckligt bra eller om det ska vara fler modeller men lite smalare...
Vill man bara vara snäppet bättre eller vill göra ett hopp och erbjuda nåt nytt. Jag tror att Canon känner att lite mer av allt inte är bra nog. På konsumentmarknaden går et fortfarande att göra mindre stegvisa förbättringar men när vi talar om produkter som har flerårscykler i utvecklingen måste det mer till och skynda långsamt kanske är en bättre strategi
 
Vilken strategi har Canon med sin sensortillverkning?


Sony mfl tar med sina kunskaper från moboiltelefonkameror där de nu är nere på 1,1 micron stora pixlar och BSI konstruktion och dessa lösningar används senare i andra konstruktioner som kompakter och SLR

I kompaktsegmentet används Sonys BSI konstruktioner av bla Canon i sina bättre modeller exv S95, S90, G11, G12

D3x var den första prokameran med kolumnvis A/D omvandlare , numera finns en liknande och förbättrad sensorlösning i en billig Nikon 5100 kamera, en sensor med mycket bra prestanda vad det gäller S/B , dynamiskt omfång,högisoegenskaper.

Vad Canon har sysslat med sedan 2003 går att läsa i Canons vita papper, i praktiken förbättrat en gammal sensordesign från 2003 med mer pixlar och bevarat ungefär samma prestanda vad det gäller parametrar som DR, S/B.

Som jag ser det (och detta är min högst personliga åsikt ) så får Canon svara upp snarast, med Internet och dagens kommunikation så avslöjas och sprids blixtsnabbt Canons tillkortakommanden vad det gäller sensorer, se DXO ranking, Imaging-Resource uppmätningar, listan kan göras lång
 
Och nu till en helt annan sak. HD filmning med 7d och 5dmk2. (ett område jag inte har några större kunskaper om men andra har som jag känner )

Enligt källor jag har filmar inte dessa två kameror i full 1080x1920 utan det sker en interpolering från 720x1320 till 1080 x 1920
Kommentarer?
 
Canon verkar ju till sist ha fattat att de inte är ensamma på marknaden i och med omstruktureringen av sina kamerasegment för ESR:er, så jag tror nog att de även begriper att deras sensorer inte riktigt hänger med.

Frågan är väl om de är kapabla att göra något åt saken.
 
Man får komma ihåg att Canon har ett problem till vid lansering av en mer högupplöst FF kamera och även en FF 1D mark V - de saknar en skarp vidvinkelzoom typ Nikkor 14-24. På en 1,3x crop är 16-35/2,8orna förträffliga men på FF är det en annan historia. Vågar Canon släppa nya FF kameror i proffsklass utan en skarp raktecknande FF vidvinkelzoom? Sannolikt har man förberett åtminstone en 5DIII redan då Nikon som tidigt led ekonomiskt av att de lagt sina pengar på F6 istället för sensorer nu kan kamma hem kamerautvecklingskostnaderna med att nästan bara slänga in sensorn från D3x i en D800 och med minimala kostnader få en storsäljare.

Det som kan få marknaden och lanseringarna i proffssegmenten att stanna av är att Nikons Fx och proffsfabrik i Sendai tog stor skada och varför lansera nya produkter och berätta vad du har för dig om du inte kan producera dem? Kommer Canon då släppa sina proffsmodeller utan konkurrens och visa sina kort? Å andra sidan - är de redan utvecklade blir det ju slöseri att inte släppa dem för annars får du ju starta om med ytterligare utvecklingskostnader utan att ha kunnat släppa någon produkt.
 
Man får komma ihåg att Canon har ett problem till vid lansering av en mer högupplöst FF kamera och även en FF 1D mark V - de saknar en skarp vidvinkelzoom typ Nikkor 14-24. QUOTE]

Canon EF 8-15/4L är på väg!

Föresten så tror jag knappast att man köper en FF pga vidvinkelhysterin. Själv kör jag 7D och precis inhandlat den superskarpa Sigma 8-16

/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.