Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D MKIII. Auto-ISO under manual-läget överexponerar!

Produkter
(logga in för att koppla)

FaniSkogen

Aktiv medlem
Provade häromdagen Auto-ISO under manual-läget på min 5D MKIII då jag tänkte att detta ju kan vara en väldigt användbar funktion. Tyvärr överexponerar kameran kraftigt vid denna inställningen.

Någon annan som har samma problem eller har löst detta på något vis?

Jag kan inte hitta någon funktion för exponeringskompensation, vilket ju iof inte brukar finnas under manual-läget. Men i.o.m auto-ISO hade ju detta varit väldigt användbart.
 
Provade häromdagen Auto-ISO under manual-läget på min 5D MKIII då jag tänkte att detta ju kan vara en väldigt användbar funktion. Tyvärr överexponerar kameran kraftigt vid denna inställningen.

Någon annan som har samma problem eller har löst detta på något vis?

Jag kan inte hitta någon funktion för exponeringskompensation, vilket ju iof inte brukar finnas under manual-läget. Men i.o.m auto-ISO hade ju detta varit väldigt användbart.

Kan det ha varit så ljust att kameran hade velat gä "lägre" än ISO 100?

Petter ...
 
Låter konstigt! Inte nått min gör iallafall...
Du har ingen Bild du kan ladda upp med exif så man ser problemet?

Mvh//
Magnus
 
Kan det ha varit så ljust att kameran hade velat gä "lägre" än ISO 100?

Petter ...

Haha, ojdå. Jag tror problemet faktiskt är det som du säger. Alltså ett fel från min sida.
Testade lite snabbt ute nu hade helt enkelt för lång slutartid och stor bländare för ljusstyrkan ute. Så det verkar vara löst.
Tack för den enkla lösningen! En knäpp på näsan till mig för min dumhet :)



Låter konstigt! Inte nått min gör iallafall...
Du har ingen Bild du kan ladda upp med exif så man ser problemet?

Mvh//
Magnus
Petter löste "problemet".
Ska prova lite mer ingående i olika situationer sen men felet var med all säkerhet mig själv.

Men någon exponeringskompensation finns inte i M-läget ändå? Kunde ju vara bra att ha ibland kanske?
 
Men någon exponeringskompensation finns inte i M-läget ändå? Kunde ju vara bra att ha ibland kanske?

Nej det finns inte eftersom du kontrollerar både bländare och slutartid i M-läget så kan ju kameran inte kompensera med annat än ISO ;)

edit, annars får du byta till Av istället. Då kan du ju kompensera som du vill med auto ISO, sätt bländaren på vad du vill ha och låt kamerna sköta slutare + ISO, så kan du kompensera med tumhjulet om du vill ha en mörkare eller ljusare bild.

Alternativt så låser du ISO i M-läget så kan du ju med bländare och slutare bestämma om du vill ha en mörkare eller ljusare bild.
 
Nej det finns inte eftersom du kontrollerar både bländare och slutartid i M-läget så kan ju kameran inte kompensera med annat än ISO ;)

Det är jag medveten om. Men då bör den ju kanske kunna kompensera med lite högre eller lägre ISO? Så om jag befinner mig i en situation där jag vet att kameran kommer underexponera, så kanske jag vill ställa in kompensation så att den exponerar rätt. Det går då alltså inte i M-läget.
Lite dumt tycker jag.
 
Det är jag medveten om. Men då bör den ju kanske kunna kompensera med lite högre eller lägre ISO? Så om jag befinner mig i en situation där jag vet att kameran kommer underexponera, så kanske jag vill ställa in kompensation så att den exponerar rätt. Det går då alltså inte i M-läget.
Lite dumt tycker jag.

Kör i Av-läget när den situationen uppstår.


edit, för att förklara mer grundläggande. Kameran strävar ju alltid efter att få en jämt exponerad bild. Detta är kanske inte det man själv vill (eller så kanske kameran mäter fel / mäter inte efter vad man själv är ute efter) i Tv- och Av-läget kan man då kompensera detta genom att säga till kameran att under- eller överexponera. I M-läget är tanken att du själv ställer in alla parametrar, Bländare, slutare och ISO. Om du sen ger tillbaka kontrollen över ISO till kameran så kommer den ju återigen börja sträva efter att hålla bilden jämt exponerad. Stäng av auto ISO och sätt det på ett lägre värde än vad kameran vill ha så får du en mörkare bild.

Vill du att det ska gå fortare och smidigare, byt till Av-läget ;)
 
Kör i Av-läget när den situationen uppstår.


edit, för att förklara mer grundläggande. Kameran strävar ju alltid efter att få en jämt exponerad bild. Detta är kanske inte det man själv vill (eller så kanske kameran mäter fel / mäter inte efter vad man själv är ute efter) i Tv- och Av-läget kan man då kompensera detta genom att säga till kameran att under- eller överexponera. I M-läget är tanken att du själv ställer in alla parametrar, Bländare, slutare och ISO. Om du sen ger tillbaka kontrollen över ISO till kameran så kommer den ju återigen börja sträva efter att hålla bilden jämt exponerad. Stäng av auto ISO och sätt det på ett lägre värde än vad kameran vill ha så får du en mörkare bild.

Vill du att det ska gå fortare och smidigare, byt till Av-läget ;)

Så långt är jag med. Men i AV-läget har du väl inte kontroll över slutartiden?
 
edit, för att förklara mer grundläggande. Kameran strävar ju alltid efter att få en jämt exponerad bild. Detta är kanske inte det man själv vill (eller så kanske kameran mäter fel / mäter inte efter vad man själv är ute efter) i Tv- och Av-läget kan man då kompensera detta genom att säga till kameran att under- eller överexponera. I M-läget är tanken att du själv ställer in alla parametrar, Bländare, slutare och ISO. Om du sen ger tillbaka kontrollen över ISO till kameran så kommer den ju återigen börja sträva efter att hålla bilden jämt exponerad. Stäng av auto ISO och sätt det på ett lägre värde än vad kameran vill ha så får du en mörkare bild.

Det är ju bara en fånig begränsning som Canon har på sina kameror. Alla andra tillverkare som tillåter auto-ISO i manuellt läge tillåter även exponeringskompensation i manuellt läge, så man kan utnyttja det maximalt.

Det finns ju ingen logisk förklaring till att begränsa manuellt läge på dett a vis.
 
Saknar också exponeringskompensation i M-läge med Auto-ISO, nu använder jag mest M ute i naturen på kvällen då jag inte vill få för korta slutartider på telet och som van "Av" användare dagtid vill jag ju även ha full kontroll på bländaren..

Vad gör då ISO-auto jo det försöker få allt att se ut som det var mitt på dagen, men det vill ju inte jag.. så tills detta är fixat blir det även manuellt ISO för det mesta.. när kameran säger 12800 säger jag kanske 4000-6400. Visst kameran ger ett finare histogram och jag kan uppnå samma effekt i ACR6, men till bekostnad av betydligt mer brus. Så genom att själv underexponera med flit på plats hålls bruset nere och bilden matchar verkligheten bättre.
 
Jag förstår inte problematiken i det hela faktiskt, Manuellt är väl manuellt och man ställer in kameran som man vill ha bilden? Finns väl auto på nästan varenda kamera annars....
 
Det är ju bara en fånig begränsning som Canon har på sina kameror. Alla andra tillverkare som tillåter auto-ISO i manuellt läge tillåter även exponeringskompensation i manuellt läge, så man kan utnyttja det maximalt.

Det finns ju ingen logisk förklaring till att begränsa manuellt läge på dett a vis.

Jag tänkte lite på det hela och du har rätt. Man borde kunna justera exponeringskompensation i M när man kör på Auto ISO. När man ger kontroll tillbaka till kameran så bör man kunna justera kamerans resultat upp/ner.

Men jag googlade på det och nej det går såklart inte på Canons kameror :)
På Canons kameror innebär manuellt läge helt enkelt att det är manuellt.. Vill man ha automatik får man välja något av automatik-lägena
 
Det är just exponeringskompensation ihop med M och auto-ISO som är mycket värdefullt (för t.ex. mig) men saknas på Canon.

bjohansson - kan man sätta en undre gräns för slutartid i Av på 5D Mark III eller andra Canonmodeller?
 
Det är just exponeringskompensation ihop med M och auto-ISO som är mycket värdefullt (för t.ex. mig) men saknas på Canon.

bjohansson - kan man sätta en undre gräns för slutartid i Av på 5D Mark III eller andra Canonmodeller?

Jag har en 5DMkIII och en 50D.
Det är bara på min 5DMkIII som jag kan sätta gräns för slutartiden. Jag vet inte hur det ser ut i andra Canon-modeller men denna funktion har funnits länge i Nikonvärlden tror jag och börjar trilla in i Canons finare hus

71M0UsW.jpg


Du kan bara sätta en minimum shutter speed, och max 1/250. Du kan inte sätta åt andra hållet, alltså "jag vill att det ska vara 2s slutare eller längre"
 
Om man t.ex. vill ha 1/1000s eller kortare, f/2,8, auto-ISO och +1 xponeringskompensation så går det inte på 5D Mark III heller? På min 7D går det inte, och det är en stor brist för mig...

Edit: Börjar nog hamna lite OT nu känns det som...
 
Om man t.ex. vill ha 1/1000s eller kortare, f/2,8, auto-ISO och +1 xponeringskompensation så går det inte på 5D Mark III heller? På min 7D går det inte, och det är en stor brist för mig...

Edit: Börjar nog hamna lite OT nu känns det som...

Ja det är nog lite OT men nej man är out of luck på en Canon. Kanske 1Dx? :)
 
Om man t.ex. vill ha 1/1000s eller kortare, f/2,8, auto-ISO och +1 xponeringskompensation så går det inte på 5D Mark III heller? På min 7D går det inte, och det är en stor brist för mig...

Edit: Börjar nog hamna lite OT nu känns det som...

Exakt, detta gör ju att hela poängen med auto-iso faller.. så bara att glatt ratta in det manuellt som vanligt.
 
Jag plåtar ofta händelser där det går snabbt och ljusförhållandena varierar kraftigt. Jag vill ha 1/1000s för att frysa rörelser men ha lite rörelseoskärpa kvar i vissa rörelser, f/2,8 för kort skärpedjup samt +2/3 exponering. Det finns inte tid att ratta ISO mellan varje exponering. Flera andra kamerafabrikat löser detta med exponeringskompensation i läge M, men inte Canon, tyvärr...

Det handlar inte om att poängen med manuellt faller, M får gärna vara helt manuellt, inkl. ISO. Kalla det semimanuellt eller nåt då, bara det går att bestämma slutartid och bländare, men använda auto-ISO med exponeringskompensation.
 
Jag plåtar ofta händelser där det går snabbt och ljusförhållandena varierar kraftigt. Jag vill ha 1/1000s för att frysa rörelser men ha lite rörelseoskärpa kvar i vissa rörelser, f/2,8 för kort skärpedjup samt +2/3 exponering. Det finns inte tid att ratta ISO mellan varje exponering. Flera andra kamerafabrikat löser detta med exponeringskompensation i läge M, men inte Canon, tyvärr...

Det handlar inte om att poängen med manuellt faller, M får gärna vara helt manuellt, inkl. ISO. Kalla det semimanuellt eller nåt då, bara det går att bestämma slutartid och bländare, men använda auto-ISO med exponeringskompensation.

Välj TV läget! Och 1/1000s Och auto iso, ställ in önskad exponeringskompensation, kameran väljer lägsta möjliga iso tal och "nästan" alltid största bländare, den kan kompensera med 1/3 steg på bländarn i bland, men funkar hur bra som helst i fallet du beskriver,
Jag använder det nästan varje dag... Eller kväll ;) då jag fotar vilda djur i skymmning, och behöver kanske 1/250s för att hålla iso inom nivå!
Då med ett ef 500mm f4 L is,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.